Annons

Digitala dia med DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

NRO

Ny medlem
Har någon ett bra tips på en enkel dia-hållare att fästa framför ett 50 mm/1.8 objektiv (filtergänga 52mm) för att enkelt göra "digitala diaduplikat" ?

Med 32 mm mellanring blir det 1:1 förstoring med EOS 10D.

Har någon provat och kan ge fler tips om bra ljuskälla etc. ? Och hur bra blir resultatet jämfört med en filmscanner? Jag har en dylik som är bra men långsam. Med EOS 10D blir upplösningen redan ca 2160 dpi, vilket räcker rätt långt i varje fall för "råkopior", och framför allt torde processen vara mycket snabbare än med filmscannern.

Tack på förhand för alla tips,
Nils

Ljuskälla. Det borde gå bra med vilken ljuskälla som helst, nästan, om den är jämn. Med manuell vitbalansering så kan vitbalansen ställas efter ljuskällan och om bilden sedan tas me RAW så kan efterjusterig göras i rogramvara.

Jag lekte själv med idén att med ett 50 mm objektiv och några mellanringar fästa upp en diabild framför objektivet oå 300D och slipap skanna dem. Det borde fungera även med negativ film.

Det går alldeles utmärkt att fotografera av en diabild eller ett svv neg. Färg neg är ju lite knepigare eftersom man sedan måste ta bort den röda masken.
Jag har en liten kompaktdigital (Ricoh RR 30) med ett makroläge och fotograferar av 6x6 svv neg eftersom jag inte har en skanner som klarar av 6x6. Som ljuskälla har jag ett GePe ljusbord och en maskar av ljuset runtomkring negativet med en svart pappmask. Kameran som är blank och kan ge svaga reflexer maskas med en svart skiva med ett hål i för objektivet. Bilderna blir ung 1500 x 1500 pixlar vilket i mitt fall duger som provbild och även kan skrivas ut i ca 13 x 13 cm. Även dia har jag fotograferat av på prov men har då lagt ett gult och ett magentafilter undet diat med styrkan 5 på båda för att balansera bort ett svagt blågrönt färgstick som blir av det här lilla ljusbordet. Det är filter av den typen man använder om man inte har färglåda på förstoringsapparaten. Man uppfattar inte färgsticket med ögonen men från diaduplicering med vanlig spegelreflex vet jag att man måste korrigera en smula. Oavsett vilken kamera jag använder så arbeter jag vertikalt med kameran i ett reprostativ. Har du inte ett sådant kanske du kan vända pelaren på ditt vanliga stativ och hålla till på ett bord. Ett ljusbord av den här sorten som inte blir varmt och ger rätt färgtemperatur vid betraktning rekommenderas varmt, kostar bara 5-600 kr på Sc Ph.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar