Annons

Digitala bilder till analoga negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

erijan-7

Medlem
Hej,

Jag letar efter någon sida där man kan få sina digitala bilder utskrivna på klassiska negativ, för att enkelt kunna spara utan krav på digitalmedia. Tanken med detta är att hitta ett sett att försäkra att bilderna går att se på även om 20 år när dagens bildprogramvara med stor sannorlikhet inte är kompatibel med de som finns idag. Vore mycket tacksam om någon kunde tippsa mig om detta. Har försökt att skriva ut på "vanligt" overheadblad men det fungerar ej.

Tacksam för svar
/Eric

Om något så uppdateras de olika bildformaten till bättre versioner. Det finns redan nu konverterings program som i ett nafs konverterar bilder mellan olika format, utan förlust i kvalité överhuvudtaget. Att ett format som JPEG skulle försvinna (eller inte kunna konverteras till ett nyare format) är antagligen lika sannorlikt som att de mailen man får med titeln "YOU WON A MILLION DOLLARS" är legitima ;)

Eftersom du är mycket mån om att framtidssäkra bilderna skulle jag inte oroa mig för bildformatet, men se till att de är lagrade på ett säkert sätt. Jag skulle vilja säga att det är lagringen som är den svaga punkten.

Jag skulle inte välja att överföra mina digitala bilder till analogt media. Svartvita negativ håller bra, färgnegativ hyfsat men dia-bilder åldras inte med behag. När det gäller att spara digitala bilder litar jag inte på åldringsbeständigheten hos CD/DVD. Jag har valt att spara mina digitala bilder (numera också ett stort antal digitaliserade dia) på extern hårddisk. Jag har tre hårddiskar med samma innehåll, varav en förvaras i bankfack. Jag skapar en ny kopia minst en gång per år för att försäkra mig om att ha en komplett backup på en fungerande hårddisk.

Tanken med detta är att hitta ett sett att försäkra att bilderna går att se på även om 20 år när dagens bildprogramvara med stor sannorlikhet inte är kompatibel med de som finns idag.

Varför i hela friden skulle plötsligt alla befintliga program som kan läsa jpeg, tiff eller råfiler upphöra att fungera om 20 år? Kommer samtidigt all dokumentation kring de filformaten försvinna i någon slags katastrof och kommer plötsligt alla jordens programmeringskunniga människor dö i någon stor epidemi? (där kan vi snacka om datavirus :)

Det finns opensource-program som kan läsa alla idag kända bildformat. Det skapas nya sådana program hela tiden. Skulle hela den ackumulerade kunskapen plötsligt försvinna om 20 år?

Letade lite i arkiven och noterar att de äldsta bildfilerna i min dator är från september 1992. De går fortfarande att öppna. Mina äldsta skannade foton är från 1996. Jag är ganska tryggt förvissad att de kommer att gå att öppna även om 20 år. Eller om 40 år. Eller 60 ...

Trivs du bättre och känner dig tryggare med att lagra dina bilder på negativ skall du givetvis göra det. Men jag har svårt att se att de argument du åberopade är giltiga.

Tycker inte att det låter som nån kanonidé att använda format som ägs av ett kommersiellt företag (i båda fallen Adobe). Jpg är trots allt en iso-standard. Och tar dessutom mycket mindre plats.
Militär verksamhet
flyg
verktygsritningar
Ett antal experter på området långtidslagring

Är några exempel som använder tiff som lagringsformat för långtidslagring.
Jag tror inte att de har fel, tvärtom lyssnar jag.

Om du ska framtidssäkra dina digitalfiler analogt så bör du skapa tre färgseparerade (RGB) svartvita negativ. Rätt förvarade håller dom i 200år.

Hej,

Jag letar efter någon sida där man kan få sina digitala bilder utskrivna på klassiska negativ, för att enkelt kunna spara utan krav på digitalmedia. Tanken med detta är att hitta ett sett att försäkra att bilderna går att se på även om 20 år när dagens bildprogramvara med stor sannorlikhet inte är kompatibel med de som finns idag. Vore mycket tacksam om någon kunde tippsa mig om detta. Har försökt att skriva ut på "vanligt" overheadblad men det fungerar ej.

Tacksam för svar
/Eric

Varför skriver du inte ut bilderna istället? På ett bra papper med en skrivare som använder pigmentbläck har du 100-tals års hållbarhet om de förvaras i mörker.

Stefan

Hej,

Tacksam för svar
/Eric

Om du menar att sedan kunna kontaktkopiera negativet på traditionellt sätt i mörkrummet, så går det att kopiera ut en negativ bildfil på Duraclear-film. Fungerar förvånansvärt bra, har precis testat detta. Med lite finjusteringar bl.a av filens skärpning tror jag det kan bli riktigt bra. Den digitalt fotograferade och till negativ omvandlade filen skickades till Crimson, men det blev ganska dyrt. 375:- exkl moms och frakt. Har idag kontaktkopierat den i mörkrummet på traditionellt fiberpapper. Se mera här:

http://gelatin-silver.blogspot.se/2012/10/gsb-153fotografera-digitalt-kopiera.html

Jag skulle inte välja att överföra mina digitala bilder till analogt media. Svartvita negativ håller bra, färgnegativ hyfsat men dia-bilder åldras inte med behag. När det gäller att spara digitala bilder litar jag inte på åldringsbeständigheten hos CD/DVD. Jag har valt att spara mina digitala bilder (numera också ett stort antal digitaliserade dia) på extern hårddisk. Jag har tre hårddiskar med samma innehåll, varav en förvaras i bankfack. Jag skapar en ny kopia minst en gång per år för att försäkra mig om att ha en komplett backup på en fungerande hårddisk.

Det är därför som filmindustrin valde att separera sina 35mm till tre sv/v rullar som sedan förvaras i en nerlagd saltgruva med konstant klimat och luftfuktighet :)
Idag när en hel del film görs digitalt så har man istället anställt en massa människor som sitter och sparar om allt material till filmerna varje gång ett format uppdateras. Dvs ett par gånger om året....
/m

Det är därför som filmindustrin valde att separera sina 35mm till tre sv/v rullar som sedan förvaras i en nerlagd saltgruva med konstant klimat och luftfuktighet :)
Idag när en hel del film görs digitalt så har man istället anställt en massa människor som sitter och sparar om allt material till filmerna varje gång ett format uppdateras. Dvs ett par gånger om året....
/m

Man separerade inte filmen till tre sv/v rullar, man spelade in på tre svartvita rullar. Med semitransparenta speglar och separationsfilter fick man tre svartvita filmer. Det finns mer att läsa om detta på Henry Wilhems site.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar