Annons

Analoga negativ från digitala bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag läste ovanstående tänkte jag att du skulle kanske kunna fota av din datorskärm med en analog kamera. Men när jag nu skriver detta inser jag att en vanlig skärms upplösning kanske inte är hög nog.

Jag tror det var 2000 linjer i låg upplösning och 4000 i hög. Redan låg upplösning var alltså nästan dubbelt mot dagens "full HD". Undrar hur skarpt det egentligen blev? Redan en mycket måttlig dataprojektor tycker jag ger betydligt bättre bild än föreläsningssalarnas gamla diaapparater. I alla fall för syftet att visa sömngivande powerpoint :)

Ja nu verkar det som att vi uttömt möjligheterna lite så jag ahr bestämt mig för att själv "reprofota" mina bilder. Med schyssta A4 kopior från Crimson/motsv. och min analoga systemkamera borde det ge ett ok resultat. Jag tänker bygga om en gammal kopiator jag har står i förrådet till reprofotorigg och så får vi väl se hur det hela blir.

Dessutom ska jag testa kontaktkopering vid tillfälle. Det verkar kul och resultatet måste ju utvärderas.

@Per: Ja, det verkar som att de här kraven inte ställs av nån annan än mig så jag får nog nöja mig med att antingen få betala massor för proffsjobb, eller göra det den krångliga vägen själv.

Och den digitala kopiatorn kan jag ta, anytime. :) Sånt där gör mig glad. Det visar i alla fall att det finns några som fortfarande bryr sig om mörkrum och låter utvecklingen gå framåt även där. Att diskutera analogt och digitalt är ju lönlöst eftersom alla har olika åsikter, men jag uppskattar det praktiska hantverket i ett mörkrum. Det gör mig lycklig. :)

DeVeere maskinen är ju ett sätt men eftersom du vill gära kopiorna själv så måste du antingen resa eller köpa dig till maskinen och det blir dyrt.

Om man funderar på vad utrustningarna har kostat så är nog inte en hundring per dia ngn stor kostnad.

Jag vet att Adobe hade en sådan här apparat för att skapa dia från digitalfil. Kostade 100.000 när den kom och är stor som en skokartong. Det var ngn som försökte sälja en sådan på nätet för några år sedan & ville ha 6000. Du kanske kan leta lite och hitta en. Kruxet var att det krävdes ett speciellt kort till den som i dag i princip är helt ute.

Hör med Proffskopia i Jönköping. Jag vet inte om de kan lösa ditt problem men de vet kanske ngn annan som kan lösa det åt dig.

Tackar Erik, Jag kan kolla med proffskopia också och se om de lägger sig billigare.

Jag har inget att säga om att 100kronor per negativ skulle vara Mycket eller inte. Bara att det är För mycket för mig. Jag tror säkert att det är en helt rimlig kostnad med tanke på vad jag får men det är helt enkelt inte försvarbart i min budget.

Jag tror att det rimligaste för min del blir att reprofota bilderna på egen hand. I det här läget har jag mer tid än pengar och då är det tid jag får lägga.

De Vere tillverkar en sedan ett par år tillbaka. Förmodligen ganska dyr, men det finns.

http://www.de-vere.com/products.htm

Halkade in på den här tråden och läste lite...
Den här maskinen vore ju en dröm att ha för oss som saknar *riktiga* sv/v utskrifter sen analogtiden.

Funderade lite över hur den är konstruerad och antar att det är en "sensor" av samma typ som används i projektorer. Borde ju gå att slakta en sån och lägga lite tid i verkstan och göra om den till en föstroringsapparat...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar