Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digitala bakstycken

Produkter
(logga in för att koppla)

nilss

Ny medlem
Är det någon som vet var det säljs begagnade digitala bakstycken för mellanformatskameror?
Tänkte att de första generationerna av dessa borde väl ha sjunkit i pris i samma takt som vanliga digitalkameror och därför vara överkomliga för en vanlig människa som jag..
 
Är det någon som vet var det säljs begagnade digitala bakstycken för mellanformatskameror?
Tänkte att de första generationerna av dessa borde väl ha sjunkit i pris i samma takt som vanliga digitalkameror och därför vara överkomliga för en vanlig människa som jag..
 
Vet inte på rak arm. Jag skulle testa yrkesfotobutikerna, det borde vara där sådant hamnar...

YFO
ProCenter
Molanders
Madeco
Säkert några till..
 
Med tanke på att priset låg på runt 200.000 :- så lär priset inte vara överkommligt för oss "dödliga". Möjligtvis om något år till ;)
 
"Flopparna" och de riktigt gamla bakstyckena går att få tag på under 100k. Men bakstycken som Phase One kostar fortfarande en bra bit över, även de som är 3-4 år gamla.
 
Läget idag???

Hej,
Hur ser läget ut idag på "bakstyckemarknaden"? Vad kostar de äldre bakstyckena. Och framför allt hur fungerar de och hur är kvalitén?
Jag kan uppriktigt sagt ingenting om detta, så om nån kan ge mig värdefull information är jag tacksam =)

/Stefan
 
För den generationen det handlar om här är det nog direktkoppling till dator som gäller. Det tog ett tag innan minneskort gjorde sitt intåg i bakstyckena.
De borde funka på andra än Hasselblad, men det är möjligt att det krävs en adapter. Jag har för mig att bakstyckena säljs "råa", och man får välja adapter till olika kamerafabrikat. Bakstyckeskopplingarna är ju olika mellan olika fabrikat, digitala som analoga.
Jag kan dock vara ute på tunn is här, jag är inte alls expert på området.
Generellt är de lite äldre bakstyckena långt från det springa-på-stan-och-skjuta-stuk man skulle vilja. Dessa är till för lugna studioförhållanden, men det finns halvportabla databankar man kan hänga över axeln. Det finns ingen bildskärm heller, utan konfigurationen sker via datorgränssnittet.
Nä, jag väntar ett tag till ....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.