Annons

Digitala alternativ till mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

lillebror

Medlem
Utvecklingen går framåt och allt måste gå fortare. Därför har jag funderat på att gå från mellanformatsfilm till digitalt..

Vad finns det för alternativ som håller för tex 30x40?

Har funderat på antingen ett digitaltbakstycke till hasselbladaren eller tex kodaks dcs 14/canons 1d/s

Någon som har kollat på det där och vet vad som går att få ut? Fotar mest porträtt och reklam foto.

Enligt FOTO så är 1Ds bildkvalitet jämförbar med finkorning mellanformatsfilm..men sen hänger det på hur stora bilder du vill kunna göra oxå.

30x40 lär inte vara några problem dock.

Canon 1Ds motsvarar i stort sett 6x4,5 och med varsam interpolering kan du göra i stort sett hur stora förstoringar som helst. 70x100 är inget problem.

Som kommersiell fotograf bör man också tänka på lönsamheten. Har man redan mellanformat och kunderna faktureras filmen kan det vara svårt att motivera att gå över till digitalt.
Men nu börjar kunderna efterfråga digitalt och kanske inte vill betala för framkallning, film och skanning. Det gäller istället att ta en startavgift eller högre timpening för att bekosta investeringen.

Ett bakstycke kostar dubbelt upp mot en 1Ds och är inte lika flexibelt men har en kvalitet som är otrolig.

Jag valde direkt när 1Ds kom. Innan var jag nära att slå till på H1:an men ett bakstycke kostar ju lika mycket som 1Ds med några schyssta gluggar.

Fördel 1Ds:
• smidigheten - även om jag fotar mest för reklam så är ändå mycket i "reportageformat".

• priset i förhållande till fil/bildkvalité. flera ggr nu har jag fotat med Fuji 6x8-format och dia "för säkerhets skull" eftersom slutformatet skulle bli gigantiskt. Alla ggr har de interpolerade 1Ds-filerna vunnit eller varit exakt jämförbara med reprons scannade dior. Tryckta stortavlor drygt 2 meter höga, utfallande bild sitter på stan just nu, filerna ca 200mb.

Nackdel 1Ds:
• Formatet på sensorn - så väl bildkomposition som känslan (skärpedjupets skillnad på motsv brännvidd) blir lidande av 24x36-formatets litenhet och extremt rektangulära form, spec. om du är van vid tex bladaren. Jag skulle absolut vilja ha en sensor som är 6x6 eller 6x4,5 eller whatever, just för detta. Men man kan väl inte få allt.

• Ett bakstycke vinner naturligtvis kampen om färgseparation och täckning om vi snackar finlir, och du kan ju även här interpolera eller göra multiscanningar direkt med bakstycket som då säkert krossar 1Ds:en, som Magnus är inne på. Detta är ju viktigt antar jag om du fotar väldigt mycket studio, typ cigaretter, sprit, bilar ja du förstår.

Oavsett vad du väljer MÅSTE du fortsätta ta betalt för film etc, du får betydligt högre kostnader utan intäkt annars. Du kommer att sitta betydligt mer vid datorn, och tänk på att kunden kapar reprokostnaden. Det kommer du förövrigt ständigt att få påminna dem om.

Bladaren och Fujin står på hyllan nu. Det trodde jag inte själv - det VILLE jag inte själv - men så är det.

Så... hur rörlig är du..? Hur rik är du??

1ds

Jag kollade på lite provbilder på canons sida och blev inte särskilt imponerad.. när jag jämförde med kodaks dcs14 så kändes de skarpare (jämförde två ungefär lika stora tiff filer).

känner oxå som du säger att det är lite liten sökare till både dcs14 och 1ds.. man blir lite bortskämd med bladaren ;)

ps. kommer att editera det här inlägget eller skriva ett nytt är lite för trött nu :)

tack så jätte mycket för inläggen

Säkert helt OK... se bara till att ta reda på lite mer om Kodakkameran, den har fått kackig kritik på vad den presterar utanför studion.

För att precisera så är det väl egentligen inget fel på sökaren Stefan... ta dig en tänkare mer på vad som är skillnaden på dina färdiga bilder när du fotar med mellanformat kontra småbild.

Är också för trött för att utveckla det mer bara...

lillebror skrev:
Utvecklingen går framåt och allt måste gå fortare. Därför har jag funderat på att gå från mellanformatsfilm till digitalt..

Har funderat på antingen ett digitaltbakstycke till hasselbladaren eller tex kodaks dcs 14/canons 1d/s

Någon som har kollat på det där och vet vad som går att få ut? Fotar mest porträtt och reklam foto.
Foljande artikel kan kanske vara av intresse? Den jamfor D60 med D30, 35 mm film (Canon 1v), Pentax 645 och Pentax 67: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/d60/d60.shtml . Artikeln tar inte upp 1Ds men ar intressant inte desto mindre. Kodaks DCS 14n har inte fatt nagra lysande omdomen, atminstone inte jamfort med 1Ds, men ar val ett alternativ om man har Nikonoptik redan http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/14n-initial.shtml .

lillebror skrev:

Jepp har provat och det går att få ut stoooora filer o stoooooooora bilder! 70x100 100x100 o så.
Kolla hos yfo i malmö (www.yfo.se) har för mig att de har beg. digitalbackstycken inne för försäljning, eller om de va nya. Billigaste var kring 40 papp.

Ilkka

O sen de jävla snacket att det kostar pengar, DET ÄR VÄL SJÄLVKLART ATT DET KOSTAR. FÖR DET ÄR JU VERKTYG FÖR HELVETE. INTE KÖPER DU SKRUVMEJSEL PÅ IKEA OM DU ÄR BILMEK O HAR EGET FÖRETAG, NÄ KVALITE FÖRE KVANITET!

Hehe, det kokade visst över nånstans i Kalmartrakten... ;)
Men du har ju så rätt Ilkka. Varför tänka på pengar, det är ju bara att hämta ut i bankomaten eller fakturera nån.

Men tyvärr är det inte lika många som ser till att sedan ta betalt.

Exakt Ilkka.. priset är nog inte problemet..2002 var det 72 bröllop och 2003 var det 56 bröllop.. till det så är det mängder barnfoton osv..

Vill ha tag i något som klarar iaf 50x70/70x100 så man inte blir paff när en kund senare kommer på att han vill ge bort en bild till sin mormor eller liknande..

Re: Re: Digitala alternativ till mellanformat?

Finland skrev:
O sen de jävla snacket att det kostar pengar, DET ÄR VÄL SJÄLVKLART ATT DET KOSTAR. FÖR DET ÄR JU VERKTYG FÖR HELVETE. INTE KÖPER DU SKRUVMEJSEL PÅ IKEA OM DU ÄR BILMEK O HAR EGET FÖRETAG, NÄ KVALITE FÖRE KVANITET!
Joda, fraga din frisor vad hans sax kostar... man blir overraskad!

lillebror skrev:
Exakt
Vill ha tag i något som klarar iaf 50x70/70x100 så man inte blir paff när en kund senare kommer på att han vill ge bort en bild till sin mormor eller liknande..

Som jag skrev, kolla hos YFo i Malmö. Har precis för mig att det har bytt in en o annan beg backstycke. Imacon hade också ett erbjudande där du kan hyra/lease ditt bakstycke. Tror att de är D3image eller dylikt, i Gbg.

WorldInMyEyes skrev:
Hehe, det kokade visst över nånstans i Kalmartrakten... ;)
Men du har ju så rätt Ilkka. Varför tänka på pengar, det är ju bara att hämta ut i bankomaten eller fakturera nån.

Men tyvärr är det inte lika många som ser till att sedan ta betalt.

Nja, ibland så blir man lite sne på andra. Men det är väl kvaliten men är ute efter och då kostar det pengar. Du verkar vara så som en annan yrkesverksam. Då vet du att saker o ting kostar.
Angående betalning, visst e det så. Många tar kanske bara 100:- per bild, då de borde ta bra så mycket mer.

Ilkka

lillebror skrev:
..2002 var det 72 bröllop och 2003 var det 56 bröllop.. till det så är det mängder barnfoton osv..
Hm måste säga att jag är smått imponerad - 17 bast och 128 bröllop... ;)

Men då är du rätt sällan utanför studioväggarna antar jag (?) och då är säkert Kodakkameran kanon, eller ett bakstycke ännu bättre, och eftersom du verkar vara ekonomiskt oberoende så ska du ju inte hålla på med nån annans gamla grejer utan leasar ett fräscht bakstycke med senaste tekniken. YFO har en jättebra digitalkamera/bakstycke-guide och den finns säkert på nätet också, där står allt du behöver veta just nu.

jobbar på en ateljé (formulerade kanske lite konstigt i början av diskutionen) tror det lutar mot ett phase one H 25 om nu kodaken hade fått dålig kritik utomhus.. (de flesta bröllopsbilderna är utomhus) och meningen är att komma bort från film helt..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto