Jag valde direkt när 1Ds kom. Innan var jag nära att slå till på H1:an men ett bakstycke kostar ju lika mycket som 1Ds med några schyssta gluggar.
Fördel 1Ds:
• smidigheten - även om jag fotar mest för reklam så är ändå mycket i "reportageformat".
• priset i förhållande till fil/bildkvalité. flera ggr nu har jag fotat med Fuji 6x8-format och dia "för säkerhets skull" eftersom slutformatet skulle bli gigantiskt. Alla ggr har de interpolerade 1Ds-filerna vunnit eller varit exakt jämförbara med reprons scannade dior. Tryckta stortavlor drygt 2 meter höga, utfallande bild sitter på stan just nu, filerna ca 200mb.
Nackdel 1Ds:
• Formatet på sensorn - så väl bildkomposition som känslan (skärpedjupets skillnad på motsv brännvidd) blir lidande av 24x36-formatets litenhet och extremt rektangulära form, spec. om du är van vid tex bladaren. Jag skulle absolut vilja ha en sensor som är 6x6 eller 6x4,5 eller whatever, just för detta. Men man kan väl inte få allt.
• Ett bakstycke vinner naturligtvis kampen om färgseparation och täckning om vi snackar finlir, och du kan ju även här interpolera eller göra multiscanningar direkt med bakstycket som då säkert krossar 1Ds:en, som Magnus är inne på. Detta är ju viktigt antar jag om du fotar väldigt mycket studio, typ cigaretter, sprit, bilar ja du förstår.
Oavsett vad du väljer MÅSTE du fortsätta ta betalt för film etc, du får betydligt högre kostnader utan intäkt annars. Du kommer att sitta betydligt mer vid datorn, och tänk på att kunden kapar reprokostnaden. Det kommer du förövrigt ständigt att få påminna dem om.
Bladaren och Fujin står på hyllan nu. Det trodde jag inte själv - det VILLE jag inte själv - men så är det.
Så... hur rörlig är du..? Hur rik är du??