Annons

Digital video - "hackig" slow motion ur Premiere

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag äger en Canon HV20 digital videokamera som filmar i full HD. Den är köpt i Japan så den kör NTSC (29.97 fps tror jag det är).

När jag klipper film i Adobe Premiere CS3 och minskar hastigheten för att få slow motion så blir det en väldigt hackig "slowmo". Det flyter hyffsat i några frames, sen fastnar bilden, flyter, fastnar..

Vad gör jag fel och vad behöver jag göra/beror problemet på, någon som jobbar mycket med video som vet? Jag har testat 24p utan att anse att det blir bättre. Detta problem hade jag både på min nuvarande och min förra dator.
 
Detta är en effekt av att grundmaterialet rullar i ca 30 fps, medan ditt projekt kör 24 fps. Hackigheten uppstår därför att på en sekund visar din skärm 24 bilder, men klippet måste ju hoppa över ett par bilder under den sekunden eftersom grundmaterialet är gjort för att visa 30 bilder under samma sekund. Därför kan en rörelse kännas "hackig" och inte lika mjuk.

Försöker grafiskt förklara:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 30 (29.97)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 24 fps

Varje streck är en bildruta. Dessa två skall visas under samma tid:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 24 fps
_ _ _ = _ _ _ = _ _ _ = _ _ _ = _ _ _ = _ _ _ = 30 i 24 fps-projekt

Var fjärde bildruta försvinner alltså en av bilderna, varvid hackighet uppstår.

Kör du slowmotion (dvs 12 fps för att halvera hastigheten) får du hackighet var 8:e bildruta.

Lösningen är att man kör en effekt på materialet, som interpolerar fram nya stillbilder baserat på rutorna mellan. Har dock bara erfarenhet av sånt från After Effects och inte i Premiere. Och det är inte helt bra alla gånger, funkar sådär när det är snabba rörelser.

Måste du köra projektet i 24p? Om du kör projektet i 29.97 fps så kommer effekten inte att uppstå, men då måste du se till att slowmotion-effekten är procentuellt korrekt, dvs att du kör 50% hastighet, inte 32% eller nåt. Annars blir det hackigt då några bildrutor måste ligga längre än de andra för att fylla ut tiden.

Känns lite luddigt, men jag vet inte om jag kan förklara tydligare.
 
Detta är en effekt av att grundmaterialet rullar i ca 30 fps, medan ditt projekt kör 24 fps. Hackigheten uppstår därför att på en sekund visar din skärm 24 bilder, men klippet måste ju hoppa över ett par bilder under den sekunden eftersom grundmaterialet är gjort för att visa 30 bilder under samma sekund. Därför kan en rörelse kännas "hackig" och inte lika mjuk.

Försöker grafiskt förklara:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 30 (29.97)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 24 fps

Varje streck är en bildruta. Dessa två skall visas under samma tid:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 24 fps
_ _ _ = _ _ _ = _ _ _ = _ _ _ = _ _ _ = _ _ _ = 30 i 24 fps-projekt

Var fjärde bildruta försvinner alltså en av bilderna, varvid hackighet uppstår.

Kör du slowmotion (dvs 12 fps för att halvera hastigheten) får du hackighet var 8:e bildruta.

Lösningen är att man kör en effekt på materialet, som interpolerar fram nya stillbilder baserat på rutorna mellan. Har dock bara erfarenhet av sånt från After Effects och inte i Premiere. Och det är inte helt bra alla gånger, funkar sådär när det är snabba rörelser.

Måste du köra projektet i 24p? Om du kör projektet i 29.97 fps så kommer effekten inte att uppstå, men då måste du se till att slowmotion-effekten är procentuellt korrekt, dvs att du kör 50% hastighet, inte 32% eller nåt. Annars blir det hackigt då några bildrutor måste ligga längre än de andra för att fylla ut tiden.

Känns lite luddigt, men jag vet inte om jag kan förklara tydligare.

Ber om ursäkt för min otydlighet. Det jag menade med 24p är att jag testat att FILMA i 24p ("truecinema") och sen trycka ut filmen i 24p.

Jag brukar filma i 29.97 och exportera med samma antal frames, därav min frustration över hacken.
 
Ok, då hajjar jag.

Du tror inte det beror på att du har saktat ner klippet för mycket då? Går du ifrån halveringsprincipen så måste ju vissa bildrutor ligga längre än andra.
 
Ok, då hajjar jag.

Du tror inte det beror på att du har saktat ner klippet för mycket då? Går du ifrån halveringsprincipen så måste ju vissa bildrutor ligga längre än andra.

Nä, jag kör alltid 50% just för att jag anser att "slowmotionen" rent logiskt borde bli perfekt då (varje ram visas dubbelt så länge). Är det den där ofullständiga ramen (.97) som gör det tro? Eller om man frångår den interlacade inspelningen och omvandlar till progressivt?
 
Nä, jag kör alltid 50% just för att jag anser att "slowmotionen" rent logiskt borde bli perfekt då (varje ram visas dubbelt så länge). Är det den där ofullständiga ramen (.97) som gör det tro? Eller om man frångår den interlacade inspelningen och omvandlar till progressivt?

Nej, 50% är ju 50%, så om 29,97 är 100% borde det ju vara konsekvent och bli motsvarande 14.985 fps.

Fields gör eg bara att det blir en mjukare slowmo, progressivt är ju verkligen ca 30 bildrutor per sekund, men med interlaced får du motsvarande 60 bildrutor (Varje bildruta är uppdelad i övre och nedre linjer...)

Återstår bara att kolla igenom projektets inställningar ordentligt. Säker på att filmen är intagen med 29.97? Ibland är det förinställt att importeras in med andra bildhastigheter.

Blir det ryckigt både vid förhandsgranskning och export?
 
Nej, 50% är ju 50%, så om 29,97 är 100% borde det ju vara konsekvent och bli motsvarande 14.985 fps.

Fields gör eg bara att det blir en mjukare slowmo, progressivt är ju verkligen ca 30 bildrutor per sekund, men med interlaced får du motsvarande 60 bildrutor (Varje bildruta är uppdelad i övre och nedre linjer...)

Återstår bara att kolla igenom projektets inställningar ordentligt. Säker på att filmen är intagen med 29.97? Ibland är det förinställt att importeras in med andra bildhastigheter.

Blir det ryckigt både vid förhandsgranskning och export?

Jag tror att rycket syns även vid förhandsgranskning. Jag är i princip helt säker på att HDV-split inte meckar med fps:en. Jag ska granska inställningarna i sömmarna och posta dem här i eftermiddag när jag kommit hem.
 
HV-20 finns i två varianter och USA/Japan och Europa. Själv har jag Europa varianten och den klarar av att spela in i 1080/50i & 1080/25p och själv kör jag bara på 1080/25p för det ger bättre bild.

Skulle varmt rekommendera forumet http://www.hv20.com/ och där har du svar på alla dina frågor.

Om du undrar lite hur 24PA, 24F, 24P, 25F, 25P, 30F, 30P fungerar på Canons Video kameror så kolla denna länk
http://www.elurauser.com/articles/canon_progressive_modes.jsp

HV-20 och dess efterföljare är mycket populära bland hobby filmare för du har en rad mängder manuella inställnings möjligheter och HDV formatet är lättare att redigera än nyare format för det är mindre komprimerat.

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.