Annons

Digital, vad ska man svara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Lustig fraga ma handa men intresant...

I alla fall, jag ar da en lycklig innehavare av en DSLR och manga av mina vanner sitter med sina kompakta digital kameror och kommer med fragor typ vad som skiljer deras 5MP kameror med min 6MP etc.

- CCD'n ar battre svarar jag glatt.
- Vada? 1MP kan det spela nan roll???

Ah, jag orkar inte svara mer pa dessa fragor fran alla maniskor, och undrar helt enkelt om det ar fler an jag som far samma fragor och vad era svar ar...

Jag brukar osso lagga till att det ar skilnad pa pixelar o pixelar precis som det ar skilnad pa film o film...

Tankte det kan va skoj o hora vad ni svarar, for visst far ni fragorna, jag kan vall inte vara ensam om detta fenomen...

Timo
 
Brukar göra liknelsen engångskamera mot vanlig system kamera typ eos 300, 500 el liknande. Båda kör med 35mm film men det är också det enda gemensamma. Har tröttnat på att visa upp min dslr och gör det bara när jag är på prat och demo humör.
/Stefan
 
Beror på vilket humör jag är på...

Ibland hänger jag på 70-200'an med 2x converter och säger "Slå det med din lilla kompakt, om du kan"...

Oftast är det inte värt att diskutera med dylika människor, då dom oftast bara är ute efter att provocera. Dessutom så har dom flesta "digitalkompaktfotografer" inte en aning om vad man pratar om när man börjar snacka optik...det kan i.o.f.s. i vissa fall vara positivt...det är bara att slänga iväg några hyffsat trovärdiga ramsor med många tekniska termer i, helst förkortningar (helst ska man förklara varje förkortning lite granna, hyffsat rörigt, för att ytterligare förvirra dom).

Innan nån säger "Men det finns faktiskt folk som har digitalkompakter som faktiskt vet nåt om foto"...dom personeran skulle aldrig ens ställa frågan.

Mvh Walle, som inte har mycket till övers för folk som vill provocera.

ps: om folk verkligen är intresserade, ja då är det ju en jäkla skillnad.
 
Det som skiljer är framför allt brus och känslighet. Även kortare skärpedjup för en DSLR vid samma bländare och bildvinkel tack vare den större sensorn.
 
"ps: om folk verkligen är intresserade, ja då är det ju en jäkla skillnad."

ja naturligtvis, det va mest de provocerande fragorna som kraver de dummaste o elakaste svaren jag ville at... vill ha natt klammigt att svara... finns det ett brinnande intesse for min DSLR sa gar jag till ypperliga granser for att visa o forklara, men den lilla pocket kamera killen med brallorna uppe i armhalorna och kamera snoret runt halsen... oh, jag blir kokt bara jag tanker pa den ettriga typen...

fy vad jag ar hemsk ibland...

Timo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.