Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digital systemkamera eller digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillar att ta porträtt på barn, brudpar mm. Jag ska köpa en ny kamera. Vilken sort är bäst? DigitalSystem kamera kan bli klumpig att ha med sig, men jag får väl bäst bilder med den. Eller är det bättre att ha en liten smidig digitalkamera. Om man inte vill ha några jätte förstorningar, ska man nöja sig med mindre anal pixtlar då?

De digitala systemkamerorna har förutom den rent bildtekniska bästa kvalitén, även förmågan att snabbt fokusera och exponera en bild. En faktor som jag anser är viktig att ta hänsyn till när det är livliga motiv som ska fotograferas.

Vid bröllopsfotografering har du en klar fördel med digital systemkamera, om du köper till ett objektiv med stor bländaröppning (tex 85/1.8). Du behöver då inte lika mycket ljus, och kan ta utan blixt i kyrkan, vilket ger bättre stämningsbilder.

Vid porträtt på barn har du också möjligheten till kortare skärpedjup, med suddig bakrund som följd, vilket lyfter fram motivet.

Både Canons 350D och Nikons D50 är relativt små och lätta.

En kamera som kommer bli mycket inressant är nya Sony.
Kameran har en större sensor än tidigare compaktkameror, nästan lika stor till yta som den som sitter i bla Canon 20D , men med 10 milj pixlar.

Sony sätter därmed en ny standard för compaktkameror, dvs en kamera där objektivet är fast monterat. Fördelen är att objektiv och sensor kan därmed optimeras maximalt för bildåtergivning utan att man behöver ta hänsyn till spelhus och avstånd till sensorn.En annan stor fördel är att man slipper smuts på sensorn.
Fungerar Zeiss optiken och kamerans programvara som förväntat kommer denna kamera ge enastående bildresultat.
Nackdel är att man är bunden till ojektivets omfång.
mvh
Mikael

Det går faktiskt att få väldigt bra bildkvalitet med bra kompaktkamror. Men därimot så bäddar det faktum att man går runt och tittar på en skärm för dåligt fotograferande. (håller kameran för långt från kroppen, inget djup, osv.)

Sedan finns det sk. Prosumerkamror, med en videosökare. Personligen hatar jag dom eftersom det är väldigt svårt att bedömma ljus och skärpa i dem.

På DSLR fronter så är D70 och canon D350 är någolunda lika i bildkvalité. D70 har bättre sökare och ergonomi, 350 mer funkioner och objektiv med bättre AF. D50 är en nerbantad D70 och ligger en prisklass under.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar