Annons

Digital stillbildsfotografering m ljud

Produkter
(logga in för att koppla)

fototubbe

Aktiv medlem
Hej

Har en JVC GR-DVL 9600 videokamera från början av 2000 talet som det går att ta digital stillbilder med (snapshot) står det på knappen.Den lagra bilderna+ljudet på ett mini kassetband.
Det som är trevligt är att den spelar in runt 5 sekunder av ljudet ihop med bilden.

Hittar tyvärr inget liknande på marknaden ( nya modeller) idag.
Är det någon som har något tips ?

Om inte så kanske det finns något bra allternativ att jobba med istället ? Digitalkamera med sekundär bandspelare.....Tips mottages gärna.

Ett annat problem är att bilden och ljudet tar otroligt stor plats om du ska t.ex skicka det som en fil.

Mvh Fototubbe

Sparas ljudfilen i själva bilden? Annars ligger de säkert nånstans samlade i kassettbandet. Men det måste hur som helst vara väldigt begränsat med program för visa bilden och spela upp ljudet samtidigt. Antagligen begränsat till något JVC program du använder.

Jag har en Sony HDR 12 och vet inte om den har något liknande men kan kika efter. Ljud finns naturligtvis och har fotofunktion men dock osäker om man specifikt kan lägga in ljud ihop med bild(erna). Men jag ska se i brukshandvisningen om där finns något liknande funktion.

Annars är väl nästan bättre göra bildspel i något valfritt program och då lägga in ljud i efterhand.

Min digitala videokamera kan detta. Men jag tycker inte det var så kul egentligen. Den tog en stillbild och spelade in det på bandet i ca 5 sekunder, och ljudet hamnade på det normala ljudspåret. Upplösningen blev vanlig 512 linjer PAL-bild med interlace som vilken vanlig tevebild som helst (om man nu bortser från tekniska korrektheter vad det gäller linjeantal i videokameror). Enda skillnaden vara att bilden inte var rörlig. Inte så mycket att ha egentligen. Vore det inte lika kul att ta en riktig bild med vanlig kamera, och spela in lite ljud med en MP3spelare med mic?

Jag har själv funderat över möjligheten att kombinera ljud och bild, och jag har kommit fram till att för mig är det klart vettigaste att bara investera i någon form av inspelningsenhet. Dels för att jag använder flera olika kameror beroende på vad jag fotograferar, men framförallt för att jag ser bilden som det primära och ljudet som sekundärt, och jag tvivlar starkt på videokamerors bildtagningsförmåga.

Då många av dagens systemkameror har filminspelning så kan man spela in en filmsnutt efter att bilden är tagen. Att sen separera ljudet från filmen och spara ner ljudet separat är inte så svårt.

Jag kollade i brukshandvisningen för min Sony HDR 12 tidigare idag och det verkar som den inte har den här funktionen.Inte för jag själv har behov av varken fotofunktionen eller någon ljudinspelning till bilder men kollade och kunde då i alla fall inte hitta något.

Men jag skulle vilja rekommendera att ta bilder med någon DSLR kamera och sen bara lägga till eventuella ljud till billerna i datorn med något program och mikrofon. Då är du heller inte begränsad till några futtiga 5 sekunder / ljudfil och om så önskas kan det då spelas in tills hårddisken är fullt mer eller mindre.

Senast ändrad:
Min digitala videokamera kan detta. Men jag tycker inte det var så kul egentligen. Den tog en stillbild och spelade in det på bandet i ca 5 sekunder, och ljudet hamnade på det normala ljudspåret. Upplösningen blev vanlig 512 linjer PAL-bild med interlace som vilken vanlig tevebild som helst (om man nu bortser från tekniska korrektheter vad det gäller linjeantal i videokameror). Enda skillnaden vara att bilden inte var rörlig. Inte så mycket att ha egentligen. Vore det inte lika kul att ta en riktig bild med vanlig kamera, och spela in lite ljud med en MP3spelare med mic?

Hej Göran

Låter precis som det jag har.
Ang kul...kanske ska förtydliga min avsikt med tekniken.
Tanken är att göra en foto dokumentär om volontär yrket.
Skulle underlätta med den tekniken när man är månader på resande fot.

Personligen så tror jag att ljud ihop med en bild när t.ex. barn leker och glada skratt också hörs lyfter fram känslan, eller när
du ser en bild på ett tåg, samtidigt som du hör tåg visslan ljuda. Då förstår du genast att tåget ska lämna stationen och dina tankar lever med ...lite starkare.
Nu blev det lite djupa tankar ser jag............men det är alla fall mitt syfte med min frågeställningen.

Mvh Rickard

Jag kollade i brukshandvisningen för min Sony HDR 12 tidigare idag och det verkar som den inte har den här funktionen.Inte för jag själv har behov av varken fotofunktionen eller någon ljudinspelning till bilder men kollade och kunde då i alla fall inte hitta något.

Men jag skulle vilja rekommendera att ta bilder med någon DSLR kamera och sen bara lägga till eventuella ljud till billerna i datorn med något program och mikrofon. Då är du heller inte begränsad till några futtiga 5 sekunder / ljudfil och om så önskas kan det då spelas in tills hårddisken är fullt mer eller mindre.

Hej
Vad är en DSLH kamera, och vilken ljudkälla ska jag då använda mig av ?

Mvh Rickard

Jag har själv funderat över möjligheten att kombinera ljud och bild, och jag har kommit fram till att för mig är det klart vettigaste att bara investera i någon form av inspelningsenhet. Dels för att jag använder flera olika kameror beroende på vad jag fotograferar, men framförallt för att jag ser bilden som det primära och ljudet som sekundärt, och jag tvivlar starkt på videokamerors bildtagningsförmåga.

Hej Christoffer

Kanske är så att ljudet på bilden gör att bildkvalitén inte behöver vara extremt bra om ljudet synkar bra med bilden......? Men det skulle absolut inte göra något om bildkvalitén var extremt bra, och genom att spela in ljudet extern ger också andra positiva möjligheter.
Som att det går att använda till mer en kamera. Också så att bilden kanske är tillräckligt stark
för att presentera sig själv utan ljud.
Mvh Rickard

Får jag kanske föreslå Olympus E-P1 eller den nya E-P2?

http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP1/EP1A.HTM

Scrolla ganska långt ner till "Audio technology".

De säger själva att de har lika bra ljud som i deras endast-ljudmaskiner, och de har som det står där ljud till stillbildfunktion i samma braiga kvalitet. Och med den nya E-P2 finns kontakter för extern mikrofon i samma som för den extra sökaren, du torde då få så bra ljud du bara kan är min gissning. (http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP2/EP2A.HTM) Dessutom tar den ju högklassiga bilder och ännu bättre är den ju bland de mer kompakta/resvänliga modeller som finns idag. Kan det bli bättre?

Själv har jag en Canon 500D och den har ju oxå video med ljud (sämre kanske) så vill man bara ha ljudet kan man ju låta objektivlocket sitta på under filmning...

Senast ändrad:
Kanske kan vara något

Leksak eller proffsverktyg?
http://www.smartson.se/test/digitalkamera/ricoh-caplio-rr1.htm
Inställningarna är stillbild, text, ljud, stillbild plus ljud, rörelse plus ljud, kontinuerlig exponering samt tidsintervall upp till 3 timmar. Inbyggd blixt finns.

Priset ligger på cirka 9700 lökar.

Hej

Verkar vara en typ av den fula ankungen i kameravärlden....

Men kan det stämma att testet är gjort 2002 ?
I så fall är den nog svår att få tag på ...

/ R

Jo det stämmer nog(Senast uppdaterad: 2002 03 13). Tänkte inte på datumet men då har nog priset hunnit bli lägre och kanske nyare och bättre modeller finns ute.

En tanke kan ju vara också (om bildkvalitén inte spelar större roll) är att filma som vanligt med nån bra kamera och sen bara i nån video-redigerings-program separera ljudet från videon och använda ljudfilen ihop med någon bild från filmen. Bland annat kan Adobe Premiere separera ljudet från video, klippas och redigeras osv.

Vissa videokameror (som min till exempel) har att man samtidigt som man filmar även kan ta stillbilder, då kan ju dessa bilder användas (istället för manuellt plocka ut dem från videon) och sedan tas ljudet från själva videon.

Rörigt att förklara men du förstår säkert. Men det krävs ju då att man har tillgång till program som kan separera ljud från video samt kanske goda erfaranhet med både bild och ljud regigering.

Hej

Har en JVC GR-DVL 9600 videokamera från början av 2000 talet som det går att ta digital stillbilder med (snapshot) står det på knappen.Den lagra bilderna+ljudet på ett mini kassetband.
Det som är trevligt är att den spelar in runt 5 sekunder av ljudet ihop med bilden.

Hittar tyvärr inget liknande på marknaden ( nya modeller) idag.
Är det någon som har något tips ?

Om inte så kanske det finns något bra allternativ att jobba med istället ? Digitalkamera med sekundär bandspelare.....Tips mottages gärna.

Ett annat problem är att bilden och ljudet tar otroligt stor plats om du ska t.ex skicka det som en fil.

Mvh Fototubbe

Hejdu,
när jag körde min Nikon D100 med batterigrepp så kunde man ta en bild och sedan spela in ljud via en mic på batterigreppet - men det blev ju då två saker du fick göra för en bild. Ljudet knöts till bilden i.a.f.
Väldigt användbart för "stödanteckningar"...det var inte sällan jag tog bilden och därefter pratade in något - kanske var jag var t.ex. ...det gick in direkt på m-kortet som en ljudfil (kommer ej ihåg formatet). Jag skulle bli förvånad om inte den möjlighet finns kvar på systemkameror...men jag har inte kollat...

/Magnus

Hej

Vad många kommentarer och svar det har kommit…..trevlig.
Jag behöver verkligen hjälp för att starta projektet.
Ska kolla igenom allt väldigt noga senare.

Men... mina tankar glider mer o mer mot att ta bilder med "riktig” kamera och lägga in ljud från en sekundärkälla, typ MP3 spelare eller om det finns bättre alternativ ?
Olympus EP 2 .. verkar spännande, och snygg…..ser faktiskt som kameror gjorde när jag var ung ;o)) Den kanske kan vara lösningen.

/ Mvh Rickard

Ang kul...kanske ska förtydliga min avsikt med tekniken.
Med "kul" menade jag att bildens kvalité blev alldeles för dålig för att vara praktiskt användbar. Min kamera spelade in bilden på bandet, precis som vilken rörlig bild som helst. 512 linjer interlace, dvs det är bara varannnan linje som uppdateras var 1/25 sekund.

Att försöka exportera en sådan bild ur premiere som någon föreslår blir sämre än att försöka fotografera av en tevebild. Gör man deinterlace för att försöka få ut en sammanhängade ruta får man ca 250 linjer kvar. Hur många äger en digitalkamera med bildsida av 250 pixlar? (Om man nu kan gämföra så? Jag har aldrig förstått tekniken exakt, men jag vet att det ser mycket dåligt ut).

Egentligen är det lättare att infoga en digital bild i premiere än att tvärom. Man reducerar ner antalet färger med NTSC-filtret, gör blurr utan dess like (för att inte bilden skall hoppa. Inga horisontala linker får vara smalare än 3 linjer), ändrar pixelratio så det stämmer med teven osv. I datorn ser bilden inte riktigt klok ut. (Nu vet jag att med dagens plattskärmar kanske det går att komma enklare undan). Hursomhelst är jag av linjen att bilder tar man med en digitalkamera.

Så åter till ämnet: Jag spelade in på en vanlig mp3 med mic-ingång och fick utmärkt resultat. Nuförtiden har MP3or sällan mic-ingångar men sist jag tittade i affären fanns det fina diktafoner som spelade in i MP3format. Borde funka fina fisken för att ta upp miljöljud.

Oj, det blev mycket text för ingenting. Det jag egentligen ville säga var att jag tycker det är en lysande ide att ljudsätta bilderna. Men eftersom jag även videofilmat för hemmabruk vill jag tipsa om att det fungerar utmärkt att fuska med att ljudlägga i efterhand med alla möjliga ljud som hittar eller samlar in under resans gång.
Det är helt ok att själv hemma blåsa i visselpipa hemma framför datorn och lägga in till tågbilderna. Det måste inte vara äkta ljud alla gånger.

Hej Göran

Tar mej friheten att citera delar av ditt mail så det inte blir så långt.

Citat
Ang kul,

Jag förstod vad du menar och håller med dig, mer nu än innan.

Citat
Att försöka exportera

Kanske lite överkurs för mig , men tidigare så ladda jag en JVC skiva som gjorde att jag kunde redigera på olika sätt. T.ex kunde man ”plocka ut” delar av videofilmen som bilder, även spela upp från bandet direkt mot en TV. Men eftersom skivan stöds av W95 och 98 så har jag lagt ner det projektet.

Citat
Det är helt ok att själv hemma blåsa i visselpipa hemma framför datorn och lägga in till tågbilderna. Det måste inte vara äkta ljud alla gånger.

Det är såklart mycket bättre att kunna koppla ihop just de ljudet som passar bäst ihop med den valda bilden. ???? så därför får det ske efteråt.Har hänt många gånger att bilden är kanon men där kommer in andra ljud och "stör"bilden. Eller så kanske människorna på bilden slutar att prata egter 1 sekund !!!!!
Mer jobb blir det såklart,men det kostar att ligga på topp ;o))

Mvh Rickard

Lite ur spår från tråden, men härom kvällen tittade jag på nån dokumentär om nån galen nobelpristagare som avslöjades med att ha haft sex med barn. I den dokumentären hade de gjort nått klurigt. I de gamla filmerna utan ljud, typ svartvita filmsekvenser, och smalfilm i färg hade de lagt in lite klickljud när de fällde ner nån lucka i microskopet, tuta när tåget åkte osv. I nån sekvens hade de färglagt bildröret i ett oscilioscope (stavn?) fast allt annat var svartvitt.

Det blev väldigt effektfullt med små subtila detaljer. Undrar om det kan tillföra något till dina ideer?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto