ANNONS
Annons

Digital slavtändare som fungerar

Produkter
(logga in för att koppla)

meph8

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Panasonic FZ5, en bra kamera tycker jag. Det den saknar är en blixt sko.
Jag tänkte ta lite porträtt bilder med en eller två studio blixtar. De har inbyggd infrasensor men den kan inte bortse från förblixten.

Det finns kanske några på marknaden smartare slavtändare som kan bortse från förblixten och sedan via sync kabel aktivera dessa studioblixtar.
Vad rekomenderas?
Kan jag dra kabel till två eller flera slavblixtar då?

Denna funktion finns på undervattensblixtar och extrablixtar till kompakter. Så nog borde någon kunna tillverka en slav som bortser från förblixten.

Jag hoppas det.
Vill veta om nån här har erfarenhet av detta.
Någon som har en digital "kompakt" och kör studioblixtar.

meph8 skrev:
Hej
Jag har en Panasonic FZ5, en bra kamera tycker jag. Det den saknar är en blixt sko.
Jag tänkte ta lite porträtt bilder med en eller två studio blixtar. De har inbyggd infrasensor men den kan inte bortse från förblixten.

Det finns kanske några på marknaden smartare slavtändare som kan bortse från förblixten och sedan via sync kabel aktivera dessa studioblixtar.
Vad rekomenderas?
Kan jag dra kabel till två eller flera slavblixtar då?

det ska finnas. har jag läst någonstans.
samma gäller konsument systemdigital. med förblixt.
kan finnas någon tråd där en kille har en d70 och provat. här på FS.
annars ring till
www.Photax.se
eller någon annan .

mvh anders J

På en D70 måste man gå in i en meny och ändra blixtens funktion för att kunna koppla bort TTL blixtmätningen (förblixtens funktion).

sök efter "optisk ledare" en tråd i gör det själv.

slavtändaren köpte jag från photax,

den har inget synkuttag utan bara en hotshoe
så man får antingen sätta en blixt där som triggrar andra slavar eller så sätter man en adapter i hotshoe'n som har ett syncuttag.

Om man använder den senare metoden behöver man inte maska bort kamerablixten så nogrant
men det blir mycket sladdar

sök efter "optisk ledare" en tråd i gör det själv.

slavtändaren köpte jag från photax,

den har inget synkuttag utan bara en hotshoe
så man får antingen sätta en blixt där som triggrar andra slavar eller så sätter man en adapter i hotshoe'n som har ett syncuttag.

Om man använder den senare metoden behöver man inte maska bort kamerablixten så nogrant
men det blir mycket sladdar

Jag tror det är helt enkelt kört med den kamera eftersom den saknar både blixtsko och pc-synk.
Enda alternativet är nog tyvärr små slavblixtar som klarar av förblixtar, eller att byta kamera.

Wein peanut Digital är en liten slavtändare med enbart syncutgång. Drar jag en kabel till studio blixtens ingång så borde det funka. Jag maskar bort den inbyggda blixten så bara Peanut ser den.

:) jag har varit där.
Grejjen är jag vet inte om panasonic FZ5 skickar
bara en förblixt eller serie.
Jag ser egentligen bara en blixt men det går väl för fort för ögat.
De billa digitala klara bara EN förblixt, så jag vill inte köpa från USA, för att sen stå där.

Måste hitta nåt i sverige. Senz digitala har tydligen ingen synk utgång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar