Annons

Digital Projicering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helix

Ny medlem
Digital Projecering ?

Hej alla fotokunniga. Jag har en fråga som kanske inte har direkt med fotografering att göra. Men av övriga inlägg o diskussioner att döma så tror jag nog att det finns medlemmar av detta forum som har kunskap i detta ämne åxå.

Vad jag undrar är vad jag ska använda och hur jag ska gå till väga om jag vill använda en projektor istället för bildskärmen till datorn! Jag vill alltså kunna projicera datorgrafik på väggen el på projektorduk. Det hela handlar faktiskt om spel.
Jag har fastnat för Microsofts Flight-Sim 2002. Det är en helt fantastisk flygsim med mycket naturtrogen grafik, och även fysik. Det lite tråkiga är just att den riktiga verklighets-upplevelsen kommer inte till sin rätt på en liten bildskärm.

Läste ett repotage i en datortidning om en som hade gjort om ett rum i villa-källaren till en veritabel Formel-1 simulator. Det var därifrån jag fick iden att använda projektor jag åxå, fast till flygsimet då.
Tyvärr så stod det inte i repotaget vad den personen använde för hårdvara. Men jag har fått veta att jag måste skaffa nån form av "digital" projektor med VGA-kabel, för att kunna koppla den direkt i grafik-kortets port istället för monitorn. Eller finns det nån "adapter" så jag kan använda "analog" projektor kanske !?

Vad ska ja skaffa för projektor?? Vad kallas en sådan som är för "digital" bildvisning?? Är det dyra prylar (förmodligen ja)? Behövs speciellt grafik-kort ??...programvara?? Är det samma med projektorer som med monitorer att dom bara klarar vissa uppösningar??...etc, etc.

Finns det någon i forumet som kan ge mig lite info om detta så vore jag mycket tacksam. Själv är jag helt rudis på allt om film, prjektorer osv.
Datorer kan jag en del...men inget om just detta.

Ok...ha det gött i sommarvärmen(?) !!
Tacksam för svar.

MVH
Kjell Karlsson
Nyköping.
 
Senast ändrad:
Du behöver en video projektor. De kostar fr. ca 30 000 och uppåt. Upplösningen ligger oftast omkring 1124x768.

Detta är samma typ av projektor som du hittar i de flesta aulor och likanden konferensrum. Du kan koppla projektor direkt till videokortet på datorn.

Förutom datorspel så är en sådan projektor kul att se på TV med.
 
kjell o company har en adapter som omvandlar datorns vga signal för att visa på tv så bör det funka med en sån mellan tycker jag men om jag inte är snett på det så brukar dagens projektorer ha ingång för datorns signaler.....


fråga helt enkelt om du kan ansluta datorn, men det bör inte vara problem.

du ansluter i så fall projektorn i stället för bildskärm så det på verkar inte grafikkortet.

upplösning lär nog variera en del beroende på pris o märke.
 
Dom flesta klarar att kopplas direkt till datorn, men inte alla. Dom klarar oftast 800X600 och 1024X768 "compressed". Har du inte digital in så kan du koppla din dator direkt till den analoga om du har en sådan utgång på ditt grafikkort.

Projektorn är ju dyr, det är där som med allting annat du får vad du betalar för. Du måste upp med en avsevärd summa för att få hyffsad kvalite men om du inte har så höga krav så hittar du säkert en projektor för runt 20 000. Kan bara råda dig till att åka runt och titta på olika märken och jämföra. Davis större maskiner är ganska bra och sedan har du alla andra kända märken (Philips, sony osv). Tänk på att en lampa är rätt dyr och det kostar en hel del pengar + att du får räkna med att lämna in den för underåll.

Linjedubblare är nästan nödvändigt om du ska njuta ordentligt och då är det minst en 10 000:- till :)

Tänk igenom det länge, det är häftigt men du får räkna med en hel del pengar.

Sen måste du inskaffa en hyffsad "skärm" också och det är minst en 5000:- för en hyffsad skärm, men du kan hitta billigare för runt 3000 som duger. En kompis beställde en som var uppspänd på en ram som faktiskt bara kostade lite mer än 3000 som var helt ok. Men då kan han ju inte rulla upp den när han inte använder den längre.

Väldigt kort....
 
Oj!! Här gick det snabbt att få svar vill ja lova hähä. Som jag misstänkte så verkar det här kunna bli en dyr historia 20-30000, kanske tom 40-50000.
Hmmm...inget för min plånbok tyvärr.

Läste nämda artikel igen i PC-"inte borta"...där står faktiskt vad han använder för prylar. Projektorn är en INFOCUS 800X600. I slutet av artikeln står att läsa att hela kalaset (utr) bara har kostat 12000:-....!!!? (datorn ej inkluderad). I den summan ingår åxå byggnation av en ställning där rallystol ratt & pedaler sitter i. 12000....då kan ju inte själva projektorn va så värst dyr ?? Det andra lär ju ha kostat en del.
Men det kanske är nån gammal han hittat nånstans, och som kanske kan vara svårt att hitta nuförtin.

En billigare begagnad va o andra sidan vad jag själv tänkt mig att försöka hitta. Och 800X600 uppl borde duga även för mitt syfte.

INFOCUS 800X600...är det nåt gammalt utgånget tro??
Hur som helst...tack för svaren. Får försöka annonsera lite efter begagnat.....får se vad det kan ge.

Ok, igen...ha de gött.

MVH
Kjelle !!
 
Några tillägg till tidigare svar.

Börja här:

ScandinavianPhoto .

Den billigaste där, Infocus 280 har jag själv användt vid ett par tillfällen och den funkar bra om det är ett hyfsat mörkt rum vi snackar om, annars är den för klen.

Ljudet är ju relativt ointressant eftersom du tar det direkt från datorn till riktiga högtalare eller lurar, annars är det en sak som skiljer dem åt.

Normalt kopplar man projektorn på datorns grafikport och sen om man vill, skärmen på en port på projektorn så man har både skärm och projicerad bild.

Sen skulle jag vilja förenkla lite genom att förklara att man behöver en projektionsduk och ingen "skärm". En projektionsduk finns i många olika sorter som du också kan se hos Scandinavin Photo.

Sen har du några fler länkar om du vill läsa mer:

Hembiobutiken
Presentationsdata
Ljud & Bild
 
tänk bara på att en ny lampa kostar från 2000 kronor o upp mot 5-6000:-
visserligen håller dom många timmar men det kan ju göra en billig projektor dyr helt plötsligt.
Om du köper en beg så fråga om du får låna lampan en dag, en aukt återförsäljaree kan läsa ut hur många timmar den har gått. en del projektorer har den info i sig men det kan manipuleras ibland.
 
Tack för alla svar. Nu vet ja lite mer va ja ska leta efter. Har sökt, o hittat en del begat...men fy fasen, dom ligger ju runt 15-20000:-
Det verkar som om ja får lägga ner det här projektet....så stort kapital kan ja inte lägga ner på leksaker. Det skulle vara om ja kunde hitta nån bättre beg för ...låt säga 4-5000:-
Då kunde ja kanske tänka mig att prova.

Men ja får fortsätta hålla ögonen öppna....kanske har ja tur o hittar en i min prisklass...vem vet.

Ok..tack för all hjälp....ha de gött.

Kjelle !!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.