Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital Projektion, någon utveckling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
De kanoner som finns idag är vad jag kan se anpassade för att visa PowerPoint presentationer i konferensrum. Finns det någon utveckling på gång för projektorer med tanke på bilder, som kommer att ge en bildupplevelse i klass med bra dior från småbild och ännu hellre mellanformat. Behovet finns ju vid bildvisningar där bilderna i sig spelar en central roll; hemma, i föreningar och, inte minst, av fotografer.

Det jag efterlyser är en väsentligt bättre upplösning och möjligheten att visa bilder även med höjdformat.

/Staffan

Skulle inte tro att där kommer något till rimlig pris (100-250.000) på flera år, om inte 10-15 år.
Att få den återgivningen som Dia, med färger osv är svårt.

puppetm skrev:
Skulle inte tro att där kommer något till rimlig pris (100-250.000) på flera år, om inte 10-15 år.
Att få den återgivningen som Dia, med färger osv är svårt.

10-15 år är eoner av tid när det gäller teknikutveckling... vi får nog se rejäla projektorer inom de närmaste åren och de kommer inte att kosta särskilt mycket heller. Dela ditt "rimliga pris" med 10 så ligger du nog i den övre delen av skalan. Men om 15 år är det nog nåt helt annat som gäller.

Jag ställde ungefär samma fråga på Min hembios forum för några månader sedan, det forumet har tyvärr slagit igen & flyttats, därför hittar jag tyvärr inte svaret.

I alla fall så sa en medlem där att det idag finns en teknologi för dataprojektorer som kan ge en hissnande upplösning som förmodligen skulle åtminstone tangera småbildsdiat, i alla fall i upplösning. Hur tekniken grejar ljusstyrka, kontrastomfång mm framgick inte.

Sen sa han även att tekniken fortfarande kostar multum & är i experimentstadiet...

Kommer tyvärr inte ihåg hans förklaring om hur den fungerar, kanske nån annan vet?

Larsa

Projektorer som klarar HDTV-formatet borde ju funka rätt fint. Horisontell upplösning på upp till 1920 pix. Knappast i klass med dia, men ljusår från vanligt PAL-standard.

Jo det där är nog state of the Art för hemmabio men dock en bit ifrån diaprojektorn.

jag kan dock tänka mig en ändå!

Larsa

larsaz skrev:

I alla fall så sa en medlem där att det idag finns en teknologi för dataprojektorer som kan ge en hissnande upplösning som förmodligen skulle åtminstone tangera småbildsdiat, i alla fall i upplösning. Hur tekniken grejar ljusstyrka, kontrastomfång mm framgick inte.
Skulle tro att det var laserprojektorer som avsågs. En tunn laserstråle som sveper över duken och bygger upp bilden alltså. I princip en ganska enkel teknik. Bilden ska också bli grymt klar och ljusstark. Det kan nog va' nåt. Vet inte hur långt de kommit på området.

CRT är ju stenåldern. Vanliga bildrör med en lins framför som projicerar bilden på väggen. De slits fort ut och är svin-dyra, minst sagt. Tekniken har framtiden bakom sig...

puppetm skrev:
1500*1200 kommer du ej långt med..

1500x2000 står det vad jag kan se. Det är ju 3Mpixel, inte så tokigt väl?
Under specen "Resolution: Computer sources" står det t.o.m. 2000x2500..vilket skulle bli 5Mpixel.

Senast ändrad:
Linmajon skrev:
CRT är ju stenåldern. Vanliga bildrör med en lins framför som projicerar bilden på väggen. De slits fort ut och är svin-dyra, minst sagt. Tekniken har framtiden bakom sig...

Tekniken är gammal, dyr, klumpig samt krånglig att justera in men ack så underbar att se på film med...

Larsa

Toste skrev:
1500x2000 står det vad jag kan se. Det är ju 3Mpixel, inte så tokigt väl?
Under specen "Computer sources" står det t.o.m. 2000x2500..vilket skulle bli 5Mpixel.

Men det spelar ingen roll, du kommer inte långt med det... inte jämfört med Dia

Tack för era inlägg.

Min slutsats är att det ännu inte finns kanoner som närmar sig diats klass och det bedrivs inte heller någon märkbar utveckling för stillbild. Höjdformat verkar inte heller vara begrundat. Det är tråkigt för alla digitalfotografer och för mig innebär det troligen att jag väntar med digitalt ungefär till D3X kommer.

Staffan skrev:
Tack för era inlägg.

Min slutsats är att det ännu inte finns kanoner som närmar sig diats klass och det bedrivs inte heller någon märkbar utveckling för stillbild.

eh? på de få år som kanoner o projektorer funnits har väl utvecklingen formligen rusat fram både vad gäller storlek på apparatur, kvalitet på den visade bilden och priset... o den utvecklingen fortsätter. Kanske mest pådriven av hembiofolket.

Stillbildare är inte stilbildare... men vi får nog ut nåt av det vi med. Månad för månad. Du får nog så du blir nöjd du med en vacker dag. O tycker man att 100-250.000 är ett "rimligt" pris så lär man väl ha allt att välja på...

puppetm skrev:
Men det spelar ingen roll, du kommer inte långt med det... inte jämfört med Dia

De som har en 6 MPix DSLR borde väl komma rätt långt om projektorn nästan har samma upplösning, eller är det så illa bilden ser pixelerad ut när den blir förstorad så mycket?

xrvjorn skrev:
De som har en 6 MPix DSLR borde väl komma rätt långt om projektorn nästan har samma upplösning, eller är det så illa bilden ser pixelerad ut när den blir förstorad så mycket?

Detaljåtergivningen, 11Mp är jämförbart med småbild...
Men det finns inga projektorer som kan visa 4000*nått

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar