PMD
Aktiv medlem
Njae, QR-kods-skanningen infördes för att folk var för lättlurade, inte för att Bank-ID var osäkert i sig.Designen av Bank-ID-systemet har länge varit en skandal i sin omdömeslöshet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Njae, QR-kods-skanningen infördes för att folk var för lättlurade, inte för att Bank-ID var osäkert i sig.Designen av Bank-ID-systemet har länge varit en skandal i sin omdömeslöshet.
Kreditkort är mycket bättre i allmänhet. Då behöver du inte sätta in pengar på kortet i förväg utan betalar kreditkortsräkningen som vanligen ska betalas i slutet av månaden. Om något skumt finns på räkningen så kontaktar man lämpligen kortutgivaren och bestrider den posten på räkningen.Jag har ett särskilt kort för prenumerationstjänster (ett utan avgifter) där det bara finns de pengar som behövs för att betala tjänsterna.
Njae, QR-kods-skanningen infördes för att folk var för lättlurade, inte för att Bank-ID var osäkert i sig.
Precis, skulle varit tydlig med att det är ett kreditkort med relativt låg kredit. Så att inga stora köp kan göras.Kreditkort är mycket bättre i allmänhet. Då behöver du inte sätta in pengar på kortet i förväg utan betalar kreditkortsräkningen som vanligen ska betalas i slutet av månaden. Om något skumt finns på räkningen så kontaktar man lämpligen kortutgivaren och bestrider den posten på räkningen.
Det är svårare att få tillbaka pengar än att låta bli att betala.
Blankettchiffer (engångskoder) är omöjligt att knäcka utan att användarna gör något misstag, men skulle begränsa användbarheten för BankID väldigt mycket.Jo bank ID var verkligen osäkert by design genom sin möjlighet till tudelad authenticering. Det är väldigt mycket osäkrare än system med privata och publika engångskoder.
Där ser man :-( Jag som trodde alternativen var id påsamma enhet eller QR-kod.Det finns fortfarande ställen där man kan logga in på det sättet med BankID. Förhoppningsvis förstår folk att de inte ska aktivera sitt BankID på uppmaning av vem som helst.
Lite märkligt. Förstår de inte heller att de bör låta bli att följa en uppmaning av vem som helst att ge ifrån sig sitt bankkort och pinkod?Det gör de alltså inte. Det kan man läsa om i media stup i kvarten.
Många banker (de flesta?) och en del andra firmor som hanterar kunders pengar har infört QR-kod, men jag kommer rak arm på en stor elproducent som inte har gjort det. Där räcker det med personnummer. Om man är inloggad kan man ändra allting som gäller abonnemanget, antagligen inklusive att säga upp det.Där ser man :-( Jag som trodde alternativen var id påsamma enhet eller QR-kod.