Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital prenumeration och krånglig bank

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Efter lite pyssel så fungerade det iaf med att förlänga Abobe CC med ett år till, hittade inget sätt med vanlig inloggning utan man skulle logga in här www.adobe.com/go/getserial , men det gick inte att använda den vid första nyckeln utan man fick ta till hjälplänken så gick det

Hamnade i fel tråd, jag kopierar över texten
Kanske jag oxå nu är i fel tråd…?
I alla fall, om man som jag har Adobe Creative Cloud payment plan, och brukar betala ett helt år i förskott, och brukar kortbetala med Mastercharge via Nordea Gold:

Pga att Nordea har hittat på det idiotiska att ändra reglerna, så att jag måste gå in och öppna kortkontot för betalningar, så gäller det bara 60 minuter (stängs automatiskt efter 60 minuter), så skapas svårigheter för t.ex Adobe att få betalt på förfallodagen…Adobe (deras ek. avd sitter på en plats där en helt annan tidszon gäller…dagtid där är mitt i vargtimmen nattetid här,)

Dom på Adobe måste ju ”hänga på låset” inom den timme då jag nyss har öppnat Nordea Gold/Mastercharge-kortet för ”säkra internetbetalningar”.Och jag måste upp mitt i natten för att öppna kortet!

För att kunna släppa igenom denna betalning på 1432:- kronor, så måste jag cvara uppkopplad också mot Adobe ”over there” via deras enbart engelsspråkiga chat-funktion, så kunde tack & lov problemet till slut lösas.
Jag vill ju vara kvar hos Adobe, ovh inte bli ”utkastad därifrån” pga obetald faktura…som är lätt att missa, Nordea säger ju inte ”flasklock” ens till en vanlig (för dom ”jobbig”?) löntagarkund!

Samma problem uppstår med t.ex hotellbokningsföretaget Booking, betaltjänste PayPal etc. Jobbigt! Borde jag byta bank? till nån som hanterar sånt här mkt smidigare? Riktigt dåligt sv Nordea - ”dyr” bank som är expert på att införa kundavgifter, men låter vanliga löntagare att göra allt jobb på datorn själv men inte betatar ett enda öre i sparränta!

Det hjälper ju då inte att försöka betala Adobe via t ex PayPal…samma proble pga Nordeas idiotändring uppstår ju där!
/B

Senast ändrad:
I alla fall, om man som jag har Adobe Creative Cloud payment plan, och brukar betala ett helt år i förskott, och brukar kortbetala med Mastercharge via Nordea Gold:

Pga att Nordea har hittat på det idiotiska att ändra reglerna, så att jag måste gå in och öppna kortkontot för betalningar, så gäller det bara 60 minuter (stängs automatiskt efter 60 minuter), så skapas svårigheter för t.ex Adobe att få betalt på förfallodagen…Adobe (deras ek. avd sitter på en plats där en helt annan tidszon gäller…dagtid där är mitt i vargtimmen nattetid här,)

Dom på Adobe måste ju ”hänga på låset” inom den timme då jag nyss har öppnat Nordea Gold/Mastercharge-kortet för ”säkra internetbetalningar”.Och jag måste upp mitt i natten för att öppna kortet!

För att kunna släppa igenom denna betalning på 1432:- kronor, så måste jag cvara uppkopplad också mot Adobe ”over there” via deras enbart engelsspråkiga chat-funktion, så kunde tack & lov problemet till slut lösas.
Jag vill ju vara kvar hos Adobe, ovh inte bli ”utkastad därifrån” pga obetald faktura…som är lätt att missa, Nordea säger ju inte ”flasklock” ens till en vanlig (för dom ”jobbig”?) löntagarkund!

Samma problem uppstår med t.ex hotellbokningsföretaget Booking, betaltjänste PayPal etc. Jobbigt! Borde jag byta bank? till nån som hanterar sånt här mkt smidigare? Riktigt dåligt sv Nordea - ”dyr” bank som är expert på att införa kundavgifter, men låter vanliga löntagare att göra allt jobb på datorn själv men inte betatar ett enda öre i sparränta!

Det hjälper ju då inte att försöka betala Adobe via t ex PayPal…samma proble pga Nordeas idiotändring uppstår ju där!
/B
Är det inte enklare att du går in på Adobe och din plan och ändrar till månatlig betalning och kopplar ditt kort dit, så fungerar mitt abonnemang nu, för jag orkade inte köpa ut ytterligare en förlängning på ett år från Elgiganten

/B
Fungerar det inte att betala dagen innan förfallodagen? Adobe behöver väl inte ta emot din betalning i realtid?

Man borde kunna betala en klumpsumma i förskott också, är det inte bara att kasta in pengar på sitt Adobekonto och så drar Adobe månadskostnaden därifrån

Fungerar det inte att betala dagen innan förfallodagen? Adobe behöver väl inte ta emot din betalning i realtid?
Du vet uppenbarligen inte hur det hittills har fungerat: Adobe aviserade med ett mail till mig - med belopp och förfallodagens datum. När den dagen är inne- (0bs att pga tidsskilladen västerut (Pacific time = 9 timmar efter oss, så infaller förfallodagen här i Sverige dagen efter mitt i natten. Trots detta kunde Adobe, med en särskild säkerhetslösning, gå in och debitera mitt mastercarc länka,t till Nordea. Med mit goda minne! Jag behövde inte logga in på Nordea för att hålla detta ”betalfönster”
öppet ev viss timme för Adobe.
När jag kollade mitt till Nordeakonto kopplade Masrercharge saldo, var uppdrat utfört och ”betalfönstret” hade hela tiden varit stängt. Adobe kund få sina penga utab olägenhet/besvär för mig.

Nu gäller andra förutsättningar! Jobbigt! Även att handla på internet utomlands - det som förut var en sonm jag upplevde detben praktisk och säker betallösning aven med t ex PayPal, funkar inte längre ”tack vare” Nordea.

Man borde kunna betala en klumpsumma i förskott också, är det inte bara att kasta in pengar på sitt Adobekonto och så drar Adobe månadskostnaden därifrån
Har inte kollat det. Måste troligen göra så betr. PayPal. Och vilken sparränta kan jag räkna med hos PayPal? 0,00,% antar jag! Och Adobe har inte Paypal som betalningsalternativ- vad jag vet?

Har inte kollat det. Måste troligen göra så betr. PayPal. Och vilken sparränta kan jag räkna med hos PayPal? 0,00,% antar jag! Och Adobe har inte Paypal som betalningsalternativ- vad jag vet?
De möjlighet jag har använt är antingen 12 mån förbetalning via elgiganten, men den skulle man ju isf ha köpt black friday för 900:-. Eller att Adobe drar varje månad från kreditkort

De möjlighet jag har använt är antingen 12 mån förbetalning via elgiganten, men den skulle man ju isf ha köpt black friday för 900:-. Eller att Adobe drar varje månad från kreditkort

Det visste jag inte…1432 betalar jag nu…vi (Adobe ek. avd. och jag lyckades genomföra betalningen…”i realtid” tidigt i morse…,🥱😎

Du vet uppenbarligen inte hur det hittills har fungerat: Adobe aviserade med ett mail till mig - med belopp och förfallodagens datum. När den dagen är inne- (0bs att pga tidsskilladen västerut (Pacific time = 9 timmar efter oss, så infaller förfallodagen här i Sverige dagen efter mitt i natten. Trots detta kunde Adobe, med en särskild säkerhetslösning, gå in och debitera mitt mastercarc länka,t till Nordea. Med mit goda minne! Jag behövde inte logga in på Nordea för att hålla detta ”betalfönster”
öppet ev viss timme för Adobe.
När jag kollade mitt till Nordeakonto kopplade Masrercharge saldo, var uppdrat utfört och ”betalfönstret” hade hela tiden varit stängt. Adobe kund få sina penga utab olägenhet/besvär för mig.

Nu gäller andra förutsättningar! Jobbigt! Även att handla på internet utomlands - det som förut var en sonm jag upplevde detben praktisk och säker betallösning aven med t ex PayPal, funkar inte längre ”tack vare” Nordea.
Jag har Swedbank. Prenumerationskostnaden dras automatiskt från mitt kort varje månad. Inga problem. Om du inte har en massa andra bindningar till Nordea, så byt bank. Vilket trams dom verkar hålla på med.

Jag har Swedbank. Prenumerationskostnaden dras automatiskt från mitt kort varje månad. Inga problem. Om du inte har en massa andra bindningar till Nordea, så byt bank. Vilket trams dom verkar hålla på med.
Så sant, så sant..! Men kanske Swedbank tänker göra likadant under 2023??

/B

Nordea har svart bälte i att krångla till saker i allmänhet och utlandsbetalningar med kort i synnerhet. Bra att det löste sig.

Anledningen till att Nordea krånglar till det är förstås för att lättlurade personer inte lika lätt ska bli av med sina pengar.
Jag köpte exempelvis en kamera för några år sedan och betalade med mitt kort. Jag hann inte långt från butiken innan telefonen ringde och någon bekymrad herre på Nordea undrade om jag precis hade köpt något dyrt?
Utmärkt vaksamhet, måste jag säga.

Anledningen till att Nordea krånglar till det är förstås för att lättlurade personer inte lika lätt ska bli av med sina pengar.
Jag köpte exempelvis en kamera för några år sedan och betalade med mitt kort. Jag hann inte långt från butiken innan telefonen ringde och någon bekymrad herre på Nordea undrade om jag precis hade köpt något dyrt?
Utmärkt vaksamhet, måste jag säga.

Märkligt att de gjorde det, för jag lyckades inte ens få min personliga bankman att ringa mig en enda gång under vår försäljning av två objekt och vårt köp av nuvarande lägenhet trots att vi vid upprepade tillfällen bad om det efter som flera missförstånd uppstått.

Håller annars med dig att det är bra att Nordea ringer och att de gjort minst tre saker som jag uppfattat gjorts för minska bedrägerierna.

1. De har stoppad vidöppenheten som varit tidigare. Förr fick man ju öppna korten för Europa eller hela världen när man skulle handla och tidsgräns fanns inte. Nu kan de bara öppnas i en timme efter att man öppnat dem för siter som inte har kvalificerad autenticering (läs där det räcker med kortnummer, giltighetstid och CIV-kod)

2. De har dessutom nu infört att man måste skanna av en QR-kod när man använder mobil och Mobilt Bank-ID och samtidigt har öppnat en site på datorn. Genom det minskar man möjligheten för bedragare som sitter på annat håll att kapa en inloggning. Tyvärr har exv. inte det notoriskt hopplösa Klarna gjort detta ännu eftersom de tycker att "det ska vara lätt för kunderna att handla". Designen av Bank-ID-systemet har länge varit en skandal i sin omdömeslöshet.

(Det var så lätt för någon att få Klarna att skicka en räkning på nära 10 000 till mig genom att bara kapa min mailadress. Jag ringde och bråkade med Klara som lovade fixa problemet vilket alltså inte hjälpte ett dugg eftersom det månaden efter kom en ny räkning med samma belopp nedräknat med en första inbetalning (som någon annan måste ha gjort). Klarnas säkerhetstänk och läckor har varit under all kritik och varför inte en bank som Klarna har QR-kodmotläsning är en ren gåta. Bank-ID har de men fortfarande med sänkt ribba.)

3. Man har gjort det möjligt att stänga av "Blippet" på korten, men det går inte över Internet-banken utan det måste man ringa om. Jag gillar inte att några smågangsters ska kunna köpa gratis pizza för mina stålar så för mig är det en gåta att bankerna tillåtit en helt avskaffad säkerhet på lägre belopp. Att stänga av detta måste gå att få göra på Internet-banken.

Hjälp dig själv genom att alltid försiktigt skrapa bort CIV-koden på kortets baksida (om du nu inte redan gjort detta), för då kan man inte olovandes handla från siter med låg säkerhetsribba med ditt kort åtminstone.

/B

Egentligen är detta inte Nordeas fel bara (säkerhetsfönstren finns ju där av en anledning), utan det är också så att en del företag har fullständigt urusla näthandelsrutiner. En del verkar hantera allt manuellt och då funkar det ju inte men för de som har automatiserad hantering av detta så brukar inte ett tidsfönster på 60 min vara några som helst problem.

En gång jag var på Zanzibar så hade någon på den restaurang i Raz Nungwi vi besökte (en del italiensk maffia verksamhet där) lyckats skimma mitt kort på något sätt, så när jag kom hem hade de lyckats tömma ett kort på mellan 16-17000 spänn. Jag fick dock tillbaka allt av Nordea efter ett par veckors utredning. Jag kunde uppge namnet på restaurangen så de hade något att gå på. Bedrägeriet hade gått till så att man spelat bort dem på Ladbrokes betting site

Online Sports Betting & Odds at Ladbrokes Bookmakers

En del folk i Italien är ju uppenbarligen intresserad av fotboll har jag hört.

Så jag gillar verkligen att Nordea faktiskt skärpt sin säkerhet ordentligt över åren. Det är det enda jag numera gillar med Nordea och jag ska byta bank för mina lån för de ger idag som alla storbanker usla villkor. Var länge sedan jag flyttade vårt spar till Santander som i alla fall ger 2,3% idag.

Att ha återkommande betalningar av den här typen (som till Adobe) är väl knappast att betrakta som ovanligt... Nu är jag inte Nordeakund men har inte Nordea ett (realistiskt) förslag på hur det bör göras utan att kunden ska sitta uppe mitt i natten?

I annan fall skulle jag byta bank om du inte har någon annan väldigt viktig relation till just Nordea.

Jag har ett särskilt kort för prenumerationstjänster (ett utan avgifter) där det bara finns de pengar som behövs för att betala tjänsterna.
Dessutom tror jag att de som erbjuder registrering av kort för automatiska betalningar via en "bank" (SVEA, Sparbanken, handelsbankens tjänster) faktiskt anses som säkra av banken och därför passerar spärrarna.

Jag har en programprenumeration (Microsoft) som betalas med mitt kort (Nordea) en gång om året. Fungerar utan problem helt automatiskt utom de gångar när kortet förnyats.

Då är nog ditt debit/kredit-kort promiskuöst dvs bolaget som vill ta betalt kan dra pengar när som helst. Om jag förstod Canalog rätt så är hans kort normalt spärrat men han kan öppna det för betalning en timme i taget.

Amerikanska (och kanske andra?) bolag gillar att kunden som prenumererar på en tjänst överlämnar kortuppgifter till bolaget så att det kan dra pengar när prenumerationen går ut och ska förnyas. Då behöver bolaget inte riskera att kunden kommer ihåg att låta bli att förnya prenumerationen.

Jag tecknar av princip aldrig sådana prenumerationer utan vill ha kontroll över förnyelser själv.

Det låter som att det vore en bra idé att skaffa ett kreditkort från en kortutgivare som är mindre krånglig. Det finns många okrångliga kreditkort utan årsavgift.

Det går alldeles utmärkt att nyttja tjänsterna från flera banker om allt man vill kunna göra inte kan uppfyllas av en enskild bank.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar