Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital lådkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

j0haan

Medlem
Jag har funderat ett tag på hur man skulle kunna skapa en digital lådkamera och så stötte jag ihop med denna sida (http://www.digitalpinhole.gn8.net/). Han beskriver lite smått hur han gjort och han nämner nämligen att han användt en kamera med CCD sensor. Spelar det någon roll om man har CCD eller CMOS sensor? En fråga som jag också undrar över är om man är tvungen att lura kameran att det inte sitter någon lins på (eftersom man tar bort den)?

Det ser även ut som han har placerat ett filter framför sensorn, rätt eller fel?

Hoppas på svar!

Jag mailade killen och fick mycket bra svar på mina frågor.

Det spelar ingen roll vilken sensor man använder sig av och inte heller behöver man göra nå mer än att bara ta bort linsen och ersätta med ett papper med ett hål i.

Jag skall sätta igång och bygga mig en.

Postar bilder när den e klar.

låter spännande, ser fram emot det.
själv provade jag att sticka en nål genom ett kamerahuslock. funkar väl sådär, får ingen riktigt focus alls i bilderna

Jag provade också att göra hål i kamerahuslocket, fast jag använde en analog systemare. Det blev inte heller bra. Men det blev lite bättre när jag gjorde hålet större och tejpade fast en bit aluminiumfolie som jag stack hål i med en nål. Men det var ändå inte i närheten av resultatet som jag har sett från andras hålkameror.

hmmm..kan det vara så att kamerahus locket kommer liksom för nära sensorn? skulle man kanske behöva få uit det en bit?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar