Annons

Digital kompaktkamera med systemkamera funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Jade-trs

Medlem
Hej.
Jag har en canon eos 300 som jag använder ganska flitigt för fotande med film. Funderar nu på att skaffa en digitalkamera som komplement.

Jag vill i stortsätt ha två egenskaper. Den ska vara liten och lätt att alltid ha med sig. Ett kriterium som ganska många digitalkameror uppfyller.
Men jag vill även att den ska ha mycket manuella inställningar. Gärna stort bländar och slutartids omfång. Jag vill helt enkelt ha en kompaktkamera med allt som en systemkamera har men så liten som möjligt.

Hoppas npn här har några tips.

Jag är ledsen, men du kan inte få allt som en digital systemkamera har i en digital kompaktkamera. Du kan dock få mycket och till och med vissa grejer som inte de digitala systemkamerorna har.
Jag skulle kika närmre på Olympus C-7070. Den verkar välbyggd, proffsig och har ett objektiv som täcker 27-110 mm.
Nikon Coolpix 8400, Canon Powershot S70 och Canon G6 är andra alternativ...

Tack för förslagen
Har kollat runt lite på tekniska specifiaktioner på de kameror ni nämt och måste säga att det lutar åt casio p700
Verkar vara ungefär vad jag söker, även om jag igenligen vill ha en något mindre kamera.
Undrar lite över att den inte tar raw utan bara tiff, men det kanske inte gör så mycket. (kanske ska starta en raw vs. tiff diskusion i vs forumet, men frågar iaf här) Vad anser ni om det?

Stort plus är att den klarar så långa slutartider som en minut.

Reagerar lite på att den är relativt billig. Är det nått lurt?

Jade-trs skrev:

Undrar lite över att den inte tar raw utan bara tiff, men det kanske inte gör så mycket. (kanske ska starta en raw vs. tiff diskusion i vs forumet, men frågar iaf här) Vad anser ni om det?

Reagerar lite på att den är relativt billig. Är det nått lurt?

Den tar RAW, men det är ingen officiell feature. Det måste slås på med ett litet trick som alla användare snabbt lär sig.

Den är billig för att det står Casio på den.

dl_4711 skrev:
Den tar RAW, men det är ingen officiell feature. Det måste slås på med ett litet trick som alla användare snabbt lär sig.

Den är billig för att det står Casio på den.
Hur aktiverar man RAW? Vilken programvara stöder formatet?

objernulf skrev:
Hur aktiverar man RAW? Vilken programvara stöder formatet?

Man aktiverar RAW genom att gå in i en gömd servicemeny innan uppstart. Tar ett par sekunder extra. När det är påslaget tas jpeg+raw (eller tiff+raw om man fotar i tiff-läge). Lite bökigt, visst. Men det finns och funkar.

dcraw funkar som konverteringsprogramvara (till exempelvis TIFF eller PSD), det finns ju en del frontends till dcraw (rawdrop etc) och de borde också funka. Irfanview sägs också funka.

Jag brukar bara kommandoradskonvertera raw-filerna till psd-filer mha dcraw, så jag vet inte så noga. (Jag har en P600, men status är ungefär samma för P700.)

objernulf skrev:
Du har inte lust att beskriva hur man går in i den menyn. Jag lyckas inte hitta något.

På vilken modell? Jag tror det är lite olika på P600 och P700. Lite kreativt sökande på dpreview.com's Casio-forum ger svar (P700 raw menu, eller så).

På P600 håller man in menu+display när man slår på kameran, trycker höger minst tre gånger och sen menu igen. Då kommer man in under servicemenyn. Under punkt 6 kan man slå på "Bayer Mode". Sen trycker man bara menu ett par gånger till för att gå ur servicemenyn till "vanlig användning". Kan tyckas lite bökigt, men när man gjort det några gånger går det på ett par sekunder.

Principen är samma på p700 men det är lite andra knappar.

Tack Dan. På Casio P-700 gör man så här:

Håll in DISP och UPP samtidigt som kameran slås på. Tryck sedan NER, NER, DISP och MENU inom 1/2 sekond. Gå ner till meny 6 och välj Bayer mode = On. Tryck sedan MENU några gånger tills normalt läge. Det här måste göras varje gång man slår på kameran...

En *.RAW fil (ca 10 MB) skapas parallellt med aktuell annan inställning, t ex JPEG.

RAWShooter och Adobe Camera Raw klarar inte denna råfil vad jag vet. Med DCRAW och sedan Irfanview gick det bra. Jag har bara gjort en "rå" råkonvertering. Det finns säkert mer att göra.

Vanlig JPEG till vänster och RAW (med oskarp mask + lite färgbalans) till höger.

Bilagor

• p700raw.jpg
    p700raw.jpg
    46.8 KB · Visningar: 419
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar