Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Digitalkamera

G9 är väl det bästa i kompaktnischen men även den bränner ut högdagrar så det osar ome´tt. Bytte till en sådan från Ixus 500 och gör väl inte vågen precis. Ixus 500 var faktiskt en jäkligt bra kamera med den gamla större 1,8 -sensorn som även G9 behållit och lite drygt det t.o.m (1,7). Hoppa upp ett snäpp till D40x eller D60 och du inser snabbt kvalitetsskillnaden. Ska du bara fota partybilder kan du ha vad som helst men är du lite seriösare så kliv upp till DSLR. Problemet med kompakterna är att man med tiden t.o.m krymt sensorerna och mosat in ännu fler pixlar! En ohållbar ekvation som minskar dynamiken ännu mer, men pixelracet verkar gå in i dumskallarna? Är du inte rädd för vikt/volym så titta efter en beg. D70. En kanonkamera! Den bör du kunna hitta för drygt 3000 inkl. den utmärkta Nikkor DX 18 - 70mm.

Mvh Per-Erik
 
kollade in din profil såg att du har en annan modell varför rekommenderar du inte den? =) Hur funkar den tycker du?
 
Den jag har, Panasonic FX01, är jag helnöjd med. Den finns inte att köpa längre. Och så tror jag att Fujifilms faktiskt är bättre, speciellt vad gäller dynamiskt omfång. Alltså, den kan återge fler ljusa och mörka nyanser i bilden, något som är en begränsning hos kompaktkameror jämfört med DSLR-kameror. Större dynamiskt omfång ger helt enkelt bättre bilder.
 
tack ska du ha per håller med om det du säger om dagen kompakt kamereror de blir allt mindre med allt mer innehåll. Har ju en nikon d80 så e inte på jakt efter en system kamera till :) vill ha en allrond kamera som man lätt kan uttrycka det ta fest bilder o ha med på semestern.
 
Då är du helt rätt ute André. Har du redan D80 så är ju G9 ett perfekt val. Det finns ytterligare en Canonkompakt med samma sensor som G9 men den saknar extern blixtsko och eftersom inte heller den modellen går ner i fickan så skulle jag utan tvekan välja G9 som är nr 1 bland kompakterna om man ser till helheten. Har du redan en nikonblixt så funkar den manuellt på G9. Problemet med kompaktkamerornas internblixtar är ju röda ögon, eftersom blixten sitter för nära objektivet.

Mvh Per-Erik
 
har tyvärr ingen blixt till min d80 så för min del spelar blixtskon ingen roll, enda nackdelen med g9:an är att den springer upp i prisklass om man jämnför med andra kompakt kameror samt att hållbarheten den har fått väldigt dålig kritik om hållbarhet. kollade in Fujifilm FinePix F100fd den verkar lovande samma megapixel som g9:an och billigare. Men sen har g9:an både bra foto och video upptagning spec att det är 1024*768 på video. Vad tror du om Fujufilm som jag skrev över?

/mvh André
 
Fujikameran du nämner verkar bra. Den har den större sensorn (1,6), t.o.m graden större än G9ans (1,7) och Fujis modeller har åtminstone hittills haft en väldigt bra brusreducering på lite högre ISO-tal, för att vara en kompaktkamera. En fördel är också objektivet på motsv. 28 mm, särskilt inomhus. Fuji har ibland lite udda handhavande men de kanske har skärpt sig? Tidigare delade de in dygnet i AM/PM t.ex plus lite andra irritationsmoment i hanteringen. Bildkvalitetsmässigt har de alltid legat i toppen bland kompakterna. Jämfört med G9 så missar du RAW men vaddå? Det är ju en simpel P & S-kompakt vi pratar om, och att då krångla med RAW är väl inte prio 1 precis. Det jag gillar hos G9 är de obegränsade inställningsmöjligheterna, t.o.m manuell fokusering! Den är hanteringsmässigt generellt mkt bra. Visst är den lite dyrare men på nätet kanske du kan fynda? Jag känner inte till några hållbarhetsproblem på G9.

Mvh Per-Erik
 
go morgon =) nu fick jag äntligen svaret jag letat efter beställer fujin verkar helt klart det bästa valet för mig, precis som du säger raw behöver jag ikke! Sen är den mindre än g9:an det gör mycket tack så jätte mycket för dina förklaringar per-erik hoppas du får en skön söndag!

/mvh André
 
Tror du gjort ett bra val och blir säkert jättenöjd. Smidighet är inte oväsentligt!

Lycka till med "pärlan"!

Mvh Per-Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.