Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital instegssystemkamera - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skurvnik

Medlem
First thing first - jag är helt ny här så, hejsan hejsan! Jag får ursäkta om denna frågan redan besvarats, jag hittade i alla fall ingenting när jag sökte.

Hur som helst, jag hade tänkt ta mig in i den stora och (för mig) nya världen av digitala systemkameror (dSLR kallas det va?). Jag är en fattig student, och är därmed tyvärr inte gjord av pengar. Min fråga är därför - går det att få tag på någon billig men bra digital systemkamera för runt 2000-2500 kr? Absolut, absolut mest 3000, uppenbarligen helst runt 2000. Jag har kollat lite på modeller som Nikon D40 och Konica Minolta Dynax 5D, som verkar gå att få tag på för runt dom pengarna, begagnat. Är dom något att ha, eller finns det bättre? Båda dom är ju lite äldre, runt 2-3 år gamla, är det bättre att välja någon lite nyare, om man kan få det för den satta prisramen?

Tack på förhand!
 
Hej Pär. Jag fick massor av hjälp här när jag skulle välja min för några år sedan så jag ska försöka hjälpa dig lite.

Vad har du för planer med din kamera? Vi börjar där.
 
Oj! Privathjälp, så lyxigt! I alla fall. Jag vill använda den till att lära mig hur en systemkamera fungerar, men även till att ta bra bilder, framförallt utomhus. Om jag känner mig själv rätt så kommer det nog bli ganska mycket landskapsbilder. Är det något mer jag bör veta?
 
Oj! Privathjälp, så lyxigt! I alla fall. Jag vill använda den till att lära mig hur en systemkamera fungerar, men även till att ta bra bilder, framförallt utomhus. Om jag känner mig själv rätt så kommer det nog bli ganska mycket landskapsbilder. Är det något mer jag bör veta?


Vilken du än köper så kommer du garanterat att gilla den och lära dig massor. Men hur ser det ut med din vänskapskrets? Det kan vara grymt bra när man är i utforskarstadiet att ha vänner med samma system. Då kan man prova lite objektiv av dem.

Och har du några planer i framtiden? Känner du att du kommer vilja börja köpa på dig fler objektiv redan inom kort framtid eller kommer du att nöja dig med denna kamera och dess objektiv ett tag framöver?
 
Mig veterligen så är jag den enda i min bekantskapskrets som är intresserad av foto etc. Dom flesta har ju någon form av kompaktkamera, men det är ju inte det jag är ute efter - har ju redan en sådan.

Ja, troligtvis så kommer jag nog att köpa på mig kanske i alla fall ett extra objektiv inom en inte allt för lång framtid, så det vore ju trevligt om det fanns en relativt stor marknad av begagnade sådana också. För övrigt så kom jag precis på att jag kommer nog ta mycket bilder på natten och kvällen. Delvis för att jag gillar de färgerna bättre, och delvis för att jag helt enkelt är en nattmänniska.
 
Några mer instick, någon?

Marie har sagt det viktigaste, tycker jag, men man kan kanske tillägga att det i princip inte finns några dåliga DSLR på marknaden. Det fanns en del dåliga så kallade kit-objektiv, varav kanske det mest oväntade var tidiga versioner av Canon 18-55.

Jag vet mest om Nikon, personligen, och skulle om jag var du leta efter en beg D50 med 18-55. Hittar du en 18-70 så är det ännu bättre. Som alternativ till D50 går D70s fint. Modernare alternativ är D40. Se till att du köper en normalzoom som går ned till 18mm, vilket också är det vanliga, och inte köper en normalzzom byggd för 35mm ("fullformat") som brukar gå ned till 28mm brännvidd.

Motsvarande Canon skulle väl vara 350D och 400D, skulle jag gissa.

Per.

PS. Fotosidans egen annonsavdelning (som du hittar under Produkter i menyraden) har en sökfunktion där du kan ange maxpris ("<3000") och kategori. Använd den så får du en bra bild av prislägen. DS
 
Per, din budget ger uppenbarligen bara utrymme för begagnade prylar. Problemet på den marknaden är att de flesta säljare tror att de ska få löjligt bra betalt för sina prylar.

En kamera av instegsmodell med kitobjektiv och ett par år på nacken (t ex Nikon D40, Canon 350D) borde inte kosta mer än omkring 2000, men priserna i annonerna är ofta mycket högra. Leta -- och pruta!
 
Eller så gör folk antagligen som jag gör med min EOS 400D. Då jag inte tror att det går att få ut några väsentliga pengar för den, behåller jag den hellre som en extra kamera.
Då blir det färre begagnade till salu.
 
Tack så mycket för hjälpen och alla råd! Skulle det vara som så att någon har en passande DSLR som ni kan tänka er att sälja så får ni väldigt gärna höra av er såklart :)
 
En fråga till: Exakt vad är det som gör att du vill ha just en systemkamera? I det prisläge du letar så är det svårt att hitta nåt vettigt. Men det finns säkert vettiga långzoomar.

Exempel: Fujifilm Finepix S9600
Kolla här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13860

När jag valde min kamera så sneglade jag lite på den. Hade jag köpt den så hade jag definitivt haft den kvar även om jag skaffat systemkamera.

Lägg inte ribban så lågt i valet av systemkamera att du ångrar dej sen. Det kanske är bättre att köpa en kamera som du kan ha som komplement till en systemkamera framgent. Just den här Fujin kan vissa saker som normala systemkameran inte kan så den har sina poänger.
 
Tack för tipset, men det är nog just en systemkamera jag vill ha. Dels för att inte vara "fast" i ett objektiv, men även för att ha någonting att kunna lära sig och växa i. Det känns som att eftersom jag ändå vill lära mig ta bra bilder, så kan jag lika gärna lära mig med en systemkamera, då jag ändå kommer att vilja uppgradera mig till det förr eller senare. Och då vill man ju gärna inte lära om sig allting igen, då långzoom och systemkamera troligtvis skiljer sig i alla fall litegrann i hur dom fungerar rent praktiskt.
 
Självklara valet

Tack för tipset, men det är nog just en systemkamera jag vill ha. Dels för att inte vara "fast" i ett objektiv, men även för att ha någonting att kunna lära sig och växa i. Det känns som att eftersom jag ändå vill lära mig ta bra bilder, så kan jag lika gärna lära mig med en systemkamera, då jag ändå kommer att vilja uppgradera mig till det förr eller senare. Och då vill man ju gärna inte lära om sig allting igen, då långzoom och systemkamera troligtvis skiljer sig i alla fall litegrann i hur dom fungerar rent praktiskt.

Det som jag skulle rekomendera som det självklara valet är en beggad Canon 20D. Den har 8 mpix och levererar samma bildkvalitet som nyaste 50D! Skillnader är lite slöare AF, lite sämre färghantering av bilderna och lite sklöare seriematning och minnesbuffert men skarpare bilder direkt ur kameran. Jag skulle vilja påstå att bilderna från den kameran är likvärdiga med de bästa kamerorna för ca 12 lakan som säljs idag. Pris från 2000-2500 på beg-marknaden. Kolla gärna på min hemsida där de flesta bilderna som är äldre än ett år är fotade med denna kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.