ANNONS
Annons

Digital förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

wipe

Aktiv medlem
Det har då och då dykt upp frågor om digitala förstoringsapparater som utgående från bildfiler projicerar på klassiskt fotomaterial. Här är ett exempel på en sådan.

Nu vet jag inte om denna tråd till 100 % passar in i "det analoga mörkrummet" eftersom det handlar om blandning av analogt/digitalt.

Intressant apparat, undrar vad prislappen ligger på? Kanske inte så fasligt dyr ändå? Undrar också hur pass upplösning/skärpa i färdig bild står sig mot bild från vanlig analog apparat?

Jag vill inte veta vad en sådan kostar...

Nästa fråga är väl vem som köper den?

Emil-G skrev:
Jag vill inte veta vad en sådan kostar...

Nästa fråga är väl vem som köper den?

Är kvalitén tillräckligt god och jag hade pengarna, skulle jag inte tveka. Att kunna bearbeta sina filmnegativ i dator och sedan kunna kopiera på silverhaloidpapper med bibehållen kvalitét vore inte fel. Här och här står lite mera. Och det ska gå att göra förstoringar upp till 40x50cm med bra kvalitét, men det får man nog ta med en nypa salt innan man sett resultatet med egna ögon.

Jag har sökt i länkar mm men inte hittat någon prisuppgift, Någon som vet?

Graal skrev:
Jag har sökt i länkar mm men inte hittat någon prisuppgift, Någon som vet?
Runt $35k vad jag kan se här. Bara 235000kr med dagens dollarkurs men det blir väl som vanligt närmare 10kr/USD när staten tagit sitt så säg 350000 direkt. Bara att pantsätta svärmor och börja spara Nils! :)

Hade kanske trott något mindre. Och det lär nog inte bli någon rusning efter dessa "hightech-monster" så priset faller väl inte särskilt mycket med tiden som med andra elektronikprodukter idag? Får hoppas på en lotterivinst istället.

Borde inte ett reprostativ, ljusbord och en bra digitalkamera göra "samma" jobb?
Kanske inte lika bra, men troligen tillräckligt bra i många fall.

Har använt en diaduplikator på min D200 med gott resultat.

wipe skrev:
Det har då och då dykt upp frågor om digitala förstoringsapparater som utgående från bildfiler projicerar på klassiskt fotomaterial. Här är ett exempel på en sådan.

Nu vet jag inte om denna tråd till 100 % passar in i "det analoga mörkrummet" eftersom det handlar om blandning av analogt/digitalt.

Det här är intressant!!
Tack!!
/B

Dykhjelm skrev:
Borde inte ett reprostativ, ljusbord och en bra digitalkamera göra "samma" jobb?

Har använt en diaduplikator på min D200 med gott resultat.
Det där är ingen skanner, utan en förstoringsapparat. Den skapar alltså "analoga" kopior av en digital förlaga - inte tvärtom.

Dykhjelm skrev:
Näpp!
det har är en förstoringsapparat, som i stället för att använda ett negativ för att belysa ett fotopapper, använder en digitalprojektor. Man gör alltså traditionellt mörkrumsarbete med en digtialfil i stället för ett negativ.
Häftigt!

Men lite dyrt ...

-- MW

Magnus W skrev:
Näpp!
det har är en förstoringsapparat, som i stället för att använda ett negativ för att belysa ett fotopapper, använder en digitalprojektor. Man gör alltså traditionellt mörkrumsarbete med en digtialfil i stället för ett negativ.
Häftigt!

Men lite dyrt ...

-- MW

Förstår inte riktigt.
Jag förstorar mina digitala bilder i PS och skriver ut dom i A2+ på Epson 3800.
Vad är då skillnaden?

Du gör det med bläck. Med den där apparaten belyser man fotografiskt material som sen framkallas kemiskt på traditionellt sätt.

jimh skrev:
Du gör det med bläck. Med den där apparaten belyser man fotografiskt material som sen framkallas kemiskt på traditionellt sätt.

Nu förstår jag ännu mindre?
Men vad är skillnaden på slutresultatet?
Är skrivaren och PS sämre än en förstoringsapparat?
Det finns ju idag papper till skrivare som är lika bra som dom gamla kemiska fotopappren, eller har jag fel igen?

Dykhjelm skrev:
Ja, eftersom skrivare och Photoshop inte ger mig de härliga mörkrumsupplevelserna.
Det finns ju idag papper till skrivare som är lika bra som dom gamla kemiska fotopappren, eller har jag fel igen?
Enligt min personliga uppfattning är silvergelatin fortfarande bättre än bläckstråle. Men skillnaden är liten, och beror mycket på hantverksskicklighet.

-- MW

Dykhjelm skrev:

Resultaten upplevs olika av olika personer. En del vill ha gelatinsilverpapper och trivs med det, en del (som du) vill ha bläckstråleutskrifter och trivs med det. Dessutom blir samma digitala fil (respektive samma polyesternegativ) om den kopieras på skuggseparerande, medelseparerande och högdagerseparerande gelatinsilverpapper (bromsilver, resp, klorbromsilver) lite olika i återgivningen av skuggor respektive högdagrar, och många vill utnyttja de effekterna som dessa olika papperstyper ger. En del gillar också toningseffekterna som görs med selen, guld, svavel etc bättre än de digitala tonförändringar som görs i ps. Konstigare än så är det inte.

Var snälla och gör inte detta till en vs tråd också utan respektera att smaken är som baken.

Ett tillägg: En del gillar även att fota med film och att jobbba med bilden i datorn, men saknar det traditionella papperet. För dessa bör en sådan här apparat vara perfekt. En del gillar traditionellt mörkrumsarbete men saknar ibland möjligheter som datorn ger, även dessa torde gilla dylika apparater.

Jag kan också tänka mig att en digital förstoringsapparat skulle kunna vara en bra och kreativ investering för fotoklubbar? Det var ju så man startade fotoklubbar en gång i tiden. Många hade inte råd att skaffa egen utsustning utan man slog sig samman till en förening ocj köpte in gemensamt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar