Annons

Digital eller system?

Produkter
(logga in för att koppla)

Inger01

Medlem
Jag ska köpa ny kamera och funderar på om jag ska ha digital eller sytemkamera. Vad är egentligen respektive fördel/nackdel med den ena eller andra. Pris, kvalitet, etc.

Vore tacksam för lite hjälp i frågan;)
 
Dagens systemkameror är också digitala. ( om du nu inte menar analoga systemkameror med film )

Den generella skillnaden mellan system och kompaktkameror är att man kan byta objektiv på systemkameran.

Kompaktkamerorna har också i regel mindre bildsensor , som i de flesta fall gör att bilderna blir brusiga, lättare i dåligt ljus.
 
Jag ska köpa ny kamera och funderar på om jag ska ha digital eller sytemkamera. Vad är egentligen respektive fördel/nackdel med den ena eller andra. Pris, kvalitet, etc.

Vore tacksam för lite hjälp i frågan;)

Digital eller system är kanske inte den korrekta frågan? :)

Det sönderfaller väl istället i två frågor så som Du ställt den:

1. Digital eller analog. Där den analoga kameran är en kamera med film medan digital är en IT-baserad bild som Du visar på bildskärmar men även kan skrivas ut på papper.

2. Systemkamera eller inte systemkamera. En systemkamera är en kamera där Du kan byta objektiv och finns både digitala och analoga.
 
Eftersom du funderar på kompakt eller system så antar jag att du tänker på en dyrare kompakt typ canon g12, Nikon coolpix p7100 eller motsvarande av andra fabrikat.
G12 har ett zoomområde som ger lite mer tele än det vanliga 18-55 kitobjektivet som följer med en canon. Prismässigt är ju dessa kompakter i ganska lika pris som de billigaste systemarna.

Ifall zoomomfånget räcker och du oftast fotograferar i bra ljus och motiv som är ganska stilla så är nog en kompakt smidigast men om du däremot fotograferar när det är mörkare och mera action så är ju nog en lite dyrare system att föredra typ canon 60D, 7D som har bättre AF system än de billigaste.
Till systemkameran så finns det ju alltid dyra objektiv och tillbehör att köpa så prislappen drar iväg :)
 
Eftersom du funderar på kompakt eller system så antar jag att du tänker på en dyrare kompakt typ canon g12, Nikon coolpix p7100 eller motsvarande av andra fabrikat.
G12 har ett zoomområde som ger lite mer tele än det vanliga 18-5 kitobjektivet som följer med en canon. Prismässigt är ju dessa kompakter i ganska lika pris som de billigaste systemarna.

Ifall zoomomfånget räcker och du oftast fotograferar i bra ljus och motiv som är ganska stilla så är nog en kompakt smidigast men om du däremot fotograferar när det är mörkare och mera action så är ju nog en lite dyrare system att föredra typ canon 60D, 7D som har bättre AF system än de billigaste.
Till systemkameran så finns det ju alltid dyra objektiv och tillbehör att köpa så prislappen drar iväg :)

Exakt, nåt i den stilen är vad jag har kollat på, dock inte bestämt mig än. Det är en viss prisskillnad, men inte så stor. Tror dock en digital kompakt kamera är mer min stil, enklare och smidigare att alltid ha med. Då är frågan vad jag ska ha, är ditt förslag någon av ovanstående nämnda eller har du nåt annat bra tips att rekommendera?
 
Det finns fortfarande kvar Samsung EX1:eek:r i en del butiker. En mycket bra kamera till ett oförskämt billigt pris.Stabilt hus ,bra ljusstyrka, bra brännviddsområde, bra vikbar skärm, bra grepp och handhavande.
 
NEX-systemet har funnits ett bra tag och varit nästan lika grymt hela tiden, så en begagnagnad NEX 3 eller 5 kanske kunde vara något? De var rätt billiga nya när de slutade säljas, nu borde de vara riktigt billiga.
 
Instegskamerorna från Canon och Nikon är både billiga, och inte alls så stora och tunga som de dyrare modellerna. Jag har två systemkameror, och när det inte är så seriöst, så är det mycket smidigare att ha min "lilla" 1100D med mig än den ganska stora 7D:n. Dessutom tycker min fru att 1100D:n är bra för henne. Med ett fast objektiv, typ 50mm är den perfekt att ha med på fest och middag. Med 85mm är den lagom för promenader. Ska man hålla på med tele eller liknande, så är 7D:n bättre, men det funkar på den lilla också.
 
Tror dock en digital kompakt kamera är mer min stil, enklare och smidigare att alltid ha med.

Vill bara flika in att när det gäller smidighet, dvs möjligheten att ha den i fickan så är förstås en kompaktkamera att föredra.

Däremot när det gäller enkelheten, dvs hur svårt det är att fotografera, göra inställningar etc så tycker jag faktiskt att en systemkamera är enklare än en kompakt. Det finns fler direktknappar och tydliga reglage, man behöver inte leta i menyer osv. Systemkameran har också en stor och tydlig sökare som gör det mycket enklare att fotografera.

Alltså, välj gärna en kompakt men inte för att den är enklare att hantera.
 
Vill bara flika in att när det gäller smidighet, dvs möjligheten att ha den i fickan så är förstås en kompaktkamera att föredra.

Däremot när det gäller enkelheten, dvs hur svårt det är att fotografera, göra inställningar etc så tycker jag faktiskt att en systemkamera är enklare än en kompakt. Det finns fler direktknappar och tydliga reglage, man behöver inte leta i menyer osv. Systemkameran har också en stor och tydlig sökare som gör det mycket enklare att fotografera.

Alltså, välj gärna en kompakt men inte för att den är enklare att hantera.

Bra punkt. Nu blir jag bara mer förvirrad, hahah ;)
 
Det finns onekligen mycket att välja mellan, tveksamheter och förvirring är svårt att undvika ens för de mer erfarna. Det har numera också kommit kompaktkameror med sensor i samma eller ungefär samma storlek som systemkameror, (de dyra proffsmodellerna oräknat), t.ex canons G1X, som förenar smidighet med bra bild. Men de sk. instegs-systemkamerorna är ju mycket kompetenta i förhållande till pris, och är inte så väldigt stora eller tunga. Sony NEX har ju nämnts, det finns också andra s.k. hybridkameror, men en större sensor medför också större objektiv. Väljer man mellan systemkamera och kompaktkamera så kan kanske något sådant här mellanting vara lösningen.
 
En kompaktkamera tar du oftare med dig, behöver inte heller bry dig om objektivval, bra på makro, samt tar i de flesta fall tillräckligt bra bilder. T.ex. EX1, LX5, S100, X10, XZ-1.

Är du mer ambitiös, välj en systemkamera, antingen DSLR eller CSC (spegellös), flera objektiv och ett par blixtar. Bäst objektivval med Olympus/Panasonic, därefter Samsung, Sony sist.
 
En kanske lite personlig tumregel är att ska det asas med väska, så kan man lika gärna gå på systemkamera. Ska man inte ha med väska, så ska den få plats i fickan, vilket eliminerar merparten av de mer avancerade kompakterna....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.