Annons

Digital efterbehandling - pool för vad som helst?

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Jag kanske inte är rätt person att klaga, då jag tycker lite si och så om poolsystememt, men jag försöker att ge det en chans. Och nu när systemet ändå är infört har jag vissa synpunkter.

När jag tittar på bilder som ligger under ”intressegrupper” så har jag upptäckt en sak. Nästan samtliga pooler håller sig inom intressesfären utom ”digital efterbehandling”. I denna pool postas det nästan vad som helst. Ibland har jag svårt att se vad det är för efterbehandling som gjorts. Ibland är efterbehandlingen detsamma som vanligt digitalt mörkrumsarbete, dvs. lite färgjusteringar, lite kurvor och något simpelt filter. Visst är det ordagrant tal om efterbehandlingar, men är det sådana behandlingar som är poolens syfte? Då kan man lika gärna posta upp alla bilder som gått igenom ett bildbehandlingsprogram.

Och var finns självkritiken? Bara för att man ”lekt lite i Photoshop” behöver inte bilden postas i poolen. Och vad ”lekt”, tar man ens poolen på allvar? Jag skulle personligen aldrig köpa en licens av Photoshop och en kraftfull dator och sedan ”leka” lite med programmet. Digital efterbehandling, handlar inte om att leka.

Varför kan inte poolen ”digital efterbehandling” hålla samma nivå som de övriga intressegrupperna?


/Marcus
 
För att de medlemmar som postar de bilderna inte läst vad poolen är till för eller av andra skäl har valt att posta bilderna ändå.

Det finns en tråd om precis detta sedan tidigare då poolen skapades som en intressegrupp som avsåg mer än lite småjusteringar i photoshop.
 
Tackar, jag hittade den tråden och ja, samma problem tas upp. Kanske dags att göra om kraven för att hålla en annan nivå så det ”verkligen” blir tal om digitalt efterarbete?

/Marcus
 
Håller med om att kraven skall efterlevas.

Det är möjligt att ha mer än en poolvärd per pool, som då får möjligheten att plocka bort bilder (och kommentarer) ur poolen, om de inte passar in. Kolla med denna pools poolvärd om hon vill ha lite hjälp.
 
eh, att leka är att lära.
barn leker för att lära.
alla mina kunskaper i photoshop har jag lekt mig till.

underskatta inte lek.
(har dock inte sagt att lek alltid leder till fantastiska skapelser eller att det garanterat får bilder att platsa i poolen...)
 
seamonster skrev:
Ibland har jag svårt att se vad det är för efterbehandling som gjorts. Ibland är efterbehandlingen detsamma som vanligt digitalt mörkrumsarbete, dvs. lite färgjusteringar, lite kurvor och något simpelt filter. Visst är det ordagrant tal om efterbehandlingar, men är det sådana behandlingar som är poolens syfte?

...

Bara för att man ”lekt lite i Photoshop” behöver inte bilden postas i poolen.

...

Digital efterbehandling, handlar inte om att leka.

Du har härmed uteslutit all funktioner i Photoshop för att förbättra originalet, samt allt "lekande" (vilket är odefinierat, men som väl får tolkas som "kreativa utspel"). Törs man fråga vad som är kvar som man kan använda bildredigeringsprogram till, och som i så fall borde passa in i poolen?
 
Poolens regel är helt enkelt
"Efterbehandlingen skall vara så markant att bilden utan tvekan går att skilja från den obehandlade ursprungsbilden".

En enkel regel tycker jag, det är förvisso en luddig gräns kan tyckas men också lätt att kolla sin bild mot. Det är lite större manipulationer man menar, inte att retuschera någon rynka lite etc.

Att "leka" är ju ok, om man tycker att resultatet fortfarande är givande för andra och bygger på ett fotografi. Och är nu slutresultatet helt kass (tex lek för lekandets skulle, inte för att få fram en intressant bild) så låt det avspeglas i era kommentarer.
 
Det som gör gränsen luddig är också att det är inte säkert bilden höra hemma i poolen bara för att den går att skilja från orginalet utan att behöva fundera. En vanlig kontrastjustering räcker för att det ska uppfyllas, men det är ju naturligt att göra inför att göra en kopia.

Själv tycker jag regeln bör stramas åt en hel del.
 
Jag har inte uteslutit alla funktioner till att förbättra originalet. Jag ser bara inte digitalt mörkrumsarbete som någon efterbehandling, oavsett om det teoretiskt är det. Fotograferar man digitalt, så är färgjusteringar, konverteringar till s/v, justeringar av kontrastomfången osv. något alldagligt, precis så som det är när man framkallar en traditionell film.

Självklart kan man ”leka” i Photoshop, jag gör det själv emellanåt för att utveckla nya tekniker. Men digital efterbehandling/manipulering handlar mer om planering, medvetenhet och flexibilitet. Det kanske är sådana arbeten som bör ligga i poolen? Arbeten som någon blir intresserad av och frågar ”kan du berätta lite hur du gjorde”? Jag är inte säker på att alla riktigt vet vad de gjort, utan låtit Photoshop styra istället för att de själva styrt över Photoshop. Det jag är ute efter, är medvetenhet i sitt arbete.

Jag utesluter inte att man kan skapa genom emotioner. Många konstnärer låter exempelvis känslorna styra när de målar och visst kan man göra samma sak i datorn. Fast oftast vet man undermedvetet vad man gör, dvs. man använder sig av tekniker man redan kan, eller har utarbetat. Det är bara det att motivet blir utifrån de känslor man för stunden har. Det är alltså ingen slump att det blev - man tryckte inte bara på ett par knappar och fick fram något som man kände.

Nu kanske det här låter hårt och skrämmande, att det ska upprättas en hög nivå, men det är inte så jag menar. Självklart borde vem som helst kunna posta bara man tar arbetet förbi det digitala mörkrumsarbetet och har någon form av medvetenhet i det man gör. Att det inte är slumpen som styr.


/Marcus
 
Tack, det var en bättre förklaring. Men jag håller nog med Christer om att man borde kommentera bort det som man inte tycket möter kriterierna om man inte kan bortse från dem.
 
okej, nu börjar jag oxå tycka det är lite väl många ganska-osynligt-efterbehandlade bilder i poolen.
sällan någon reaktion på mina frågor heller, om vad som är efterbehandlat i bilderna.
inte tas dom bort heller.
jag vill ta bort bevakningen på poolen, men samtidigt tycker jag det är så synd eftersom jag sett fram emot en pool för just detta ämne.
 
Eftersom man inte har någon originalbild att jämföra den efterbehandlade med, så kanske poolens regel borde ändras till:

Man ska tydligt se att bilden är efterbehandlad

Eller nåt liknande. Jag antar att syftet med poolen är att presentera bilder som genomgått lite mer än "vanliga" nivåer, kurvor och färgjusteringar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.