Annons

digital diaduplikator.

Produkter
(logga in för att koppla)

pointzero

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en dia duplikator av märket panagor. till denna har kjag en t2 addapter till Canon Fd Jag vill använda denna till min digitala eos 350d och slippa förstorngenpå 1,6. Det finns Fd till Eos addapter men då får man 3,2 förstoring.

Är det någon som gjort om sin duplikator och fått på den på en digital slr och fått en bra resultat?

Om inte kanske du har idéer kring hur detta skulle gå till?

Är den uppbyggd som ett runt rör i plast? I så fall kanske du kan korta den med en vanlig rörskärare och få det tillräckligt rakt. Kan nog vara värt att räkna ut exakt hur långt du behöver ha det innan du kapar, så du kan göra fogen kant i kant när du sätter ihop grejerna igen.

jimh skrev:
I kanske du kan korta den med en vanlig rörskärare och få det tillräckligt rakt. Kan nog vara värt att räkna ut exakt hur långt du behöver ha det innan du kapar,

Den är gjord av metall. Uträkningen borde väl bli Dublikatorna längd (L) * 0,6 eftersom förstringen är det. Och det borde bli vad jag skall kapa?

Altså L* 0,6 = Det jag skall kapa?

Du måste först ta reda på brännvidden. Det kan du göra genom att mäta avståndet från motiv (filmen) till filmplanet.

På Canon FD är avståndet mellan bajonett och filmplan 42 mm, så det är det du skall räkna med. I det här läget, när du skall ta reda på brännvidden, så skall du tänka bort allt vad EOS och adaptrar heter.

Om vi då utgår från att duplikatorn är konstruerad att ge 1:1 så är uträkningen enkel - dividera bara ditt uppmätta avstånd med fyra så har du brännvidden på optiken. Eftersom det sannolikt är en enkel objektivkonstruktion är brännvidden också lika med utdraget i det här fallet.

Nu skall vi blanda in EOS-fattningen och adaptern. Själva EOS-fattningen bygger ut utdraget 2 mm jämfört med FD. Sen bygger väl din adapter på lite också - ta reda på hur mycket.

När du vet hur mycket utdrag du adderat så räknar du ut din nya avbildningsskala så här:
avbildningsskala_på_EOSen = (2_mm_från_EOS + x_mm_från_adapter + din_uträknade_brännvidd) / din_uträknade_brännvidd

(Tusan, jag måste sätta igång med maten och hinner inte slutföra uträkningen nu. Det återstår lite innan vi kan komma till kaplängden. Någon annan kanske kan slutföra eller rent av komma på en förenklad metod att komma fram till slutsatsen. Annars får jag fortsätta senare)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar