Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital blixt till min d80 hjälp tack

Produkter
(logga in för att koppla)

snowbear

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en digital blixt till min D80, tänkte mig en sb9 eller 600a ELLER motsvarande av "nått annat märke" vad rekomenderar du för blixt ? erfarenhet av billig blixt är det bara dynga?.
ska inte ha den till nå stora projekt bara kunna lätta upp lite poträtt och allmänna foton.
ETT KRAV vinklings bart blixt huvud i sidled.

Sen undrar man om det finns nån nu i mellandags reorna?
 
Jag är på jakt efter en digital blixt till min D80, tänkte mig en sb9 eller 600a ELLER motsvarande av "nått annat märke" vad rekomenderar du för blixt ? erfarenhet av billig blixt är det bara dynga?.
ska inte ha den till nå stora projekt bara kunna lätta upp lite poträtt och allmänna foton.
ETT KRAV vinklings bart blixt huvud i sidled.

Sen undrar man om det finns nån nu i mellandags reorna?

Har en SB-800 som jag är löjligt nöjd med.
Det enda som stör mig den är ett kardinalfel som finns på väldigt många av Nikons blixtar.

Huvudet vrids 90 åt ena höger och 180 åt vänster. Något som passar väldigt
dåligt med tanke på hus man normalt vrider kameran tillsammans med vertikalgrepp. Det går alltså inte att på ett naturligt sätt slå blixten snett bakåt i porträtt-läge.

Det tror jag är löst i och med SB-900 men inte på SB-600.

Annars är det väl viktigt att få en blixt som passar in i Nikon creative tänk så du kan styra den remote. Det är otroligt värdefullt.
 
Har en SB-800 som jag är löjligt nöjd med.
Det enda som stör mig den är ett kardinalfel som finns på väldigt många av Nikons blixtar.

Huvudet vrids 90 åt ena höger och 180 åt vänster. Något som passar väldigt
dåligt med tanke på hus man normalt vrider kameran tillsammans med vertikalgrepp. Det går alltså inte att på ett naturligt sätt slå blixten snett bakåt i porträtt-läge.

Det tror jag är löst i och med SB-900 men inte på SB-600.

Annars är det väl viktigt att få en blixt som passar in i Nikon creative tänk så du kan styra den remote. Det är otroligt värdefullt.


Vad är "kardinalfel"?
Just 900an kan vridas 180grader åt båda hållen har lekt med en sån igår vill minnas den gjorde det, men du menar att 800an vrid 180 grader "åt fel hål" alltså inte med batterigreppet åt höger ? skumt och dumt
 
Sb-600!

Kan rekommendera Nikons SB-600. Prisvärd med bra kvalité. Har ju vridbart blixthuvud som du vet. Fungerar bra i remote-läge (trådlöst) med din inbyggda blixt på D80:an i kommandoläge. Det går att köpa bouncer till den för några hundralappar som softar ljuset mer än den nerfällbara plastlinsen (som ingår), detta är extra bra vid porträttjobb.
/Roger
 
Ett fel som finns på "alla" nikon-blixtar sedan människan var en hårig liten apa ;-)

Fast om det är ett fel eller om jag har fel kan ju diskuteras, tror dock fler än jag reagerat på det.

läste om ditt första inlägg och jag förstod nu :), första gången jag läste tog jag en paus mellan stycken i texten då blev det fel ;)


så dom ni säger original blixt då inget att ha en 3parts tillverkare ?
 
läste om ditt första inlägg och jag förstod nu :), första gången jag läste tog jag en paus mellan stycken i texten då blev det fel ;)


så dom ni säger original blixt då inget att ha en 3parts tillverkare ?

Tror inte det finns någon som har stöd för CLS och det är något du vill ha det lovar jag :)

SB-600 räcker väl och 800:an kan man ju få tag i begagnad om ma så vill. 900:an är ju dyr så man bryter ut i svettingar.

Själv vill jag komplettera med en 400:a för smidighetens skull, D80:n blir topp-tung med 800:an på. Trots monterat vertikalgrepp. Inget man hänger över axelt alltså.
 
Tror inte det finns någon som har stöd för CLS och det är något du vill ha det lovar jag :)

SB-600 räcker väl och 800:an kan man ju få tag i begagnad om ma så vill. 900:an är ju dyr så man bryter ut i svettingar.

Själv vill jag komplettera med en 400:a för smidighetens skull, D80:n blir topp-tung med 800:an på. Trots monterat vertikalgrepp. Inget man hänger över axelt alltså.

CLS är det nikons trådlösa system?

Jo du det är mycket pengar för en blixt, men så fina bilder den ger är hos svärföräldrarna och herren i huset har en 900 mycket trevlig pjäs.

men budgeten vill inte då blir det så sparsamt levende nästkommande månad :)
ska börja surfa runt lite och kolla priser mer nog.
Tack
 
CLS är det nikons trådlösa system?

Jo du det är mycket pengar för en blixt, men så fina bilder den ger är hos svärföräldrarna och herren i huset har en 900 mycket trevlig pjäs.

men budgeten vill inte då blir det så sparsamt levende nästkommande månad :)
ska börja surfa runt lite och kolla priser mer nog.
Tack

CLS == Creative Lighting System. Jäkligt coolt, individuell styrning av två grupper om 3 blixtar via menyerna på kameran. Kan ställa ut två blixtar strategiskt i ett rum man vill fota och sedan bara köra den inbyggda för styrning, inga slagskuggor fina välbelysta bilder utan problem.

Perfekt på t.ex. födelsedagar, middagar, fester you name it.

Vet inte hur mycket det skiljer mellan SB-800 & 900 egentligen. Skalet är ju uppenbarligen nytt men resten?
 
SB600 är ganska lagom i storlek till D80 och funkar med trådlös styrning (CLS) ihop med den inbyggda blixten. Jag hade valt den.

SB900 är också en klart trevlig blixt men en är ganska stor och klumpig. Betydligt större en föregångaren SB800. SB900 är däremot lättare att använda än SB600/800, den har helt enkelt ett mera pedagogiskt användargränssnitt.

Det finns flera tredjepartsblixtar som stödjer CLS. Bland annat vissa blixtar Metz och Nissin. Men när det gäller blixtar brukar pris och prestanda vara tätt kopplat.

Bara mina små tankar...
 
det är dina små tankar jag är ute efter.

med sb-900 kan man på en d3 få en blixtsynk på långt under 1/200 sekund är detta möjligt med andra blixtar på en billigare kamera så som min d80 eller är detta en funktion som bara finns i de dyrare husen ?
 
det är dina små tankar jag är ute efter.

med sb-900 kan man på en d3 få en blixtsynk på långt under 1/200 sekund är detta möjligt med andra blixtar på en billigare kamera så som min d80 eller är detta en funktion som bara finns i de dyrare husen ?

?
D3 har en blixtsynk på 1/250 kortare tid än så kan man väl inte använda.
(D40 har 1/500 vilket är rätt unikt)
 
?
D3 har en blixtsynk på 1/250 kortare tid än så kan man väl inte använda.
(D40 har 1/500 vilket är rätt unikt)


De flesta kameror ihop med rätt blixt brukar kunna hantera mycket korta slutartiden neråt 1/2000 eller i vissa fall ännu kortare tider
För att det ska fungera måste både blixten och kameran stödja high speed synk och det måste aktiverar i menyn för att få tillgång till dessa extremt snabba tider.

Men om du ansluter tex en studioblixt kommer du inte under kamerans snabbast "normala" blixtsynk
 
De flesta kameror ihop med rätt blixt brukar kunna hantera mycket korta slutartiden neråt 1/2000 eller i vissa fall ännu kortare tider
För att det ska fungera måste både blixten och kameran stödja high speed synk och det måste aktiverar i menyn för att få tillgång till dessa extremt snabba tider.

Men om du ansluter tex en studioblixt kommer du inte under kamerans snabbast "normala" blixtsynk

Du ser, man lär så länge man lever :)

Min D80 & sb-800 har nu upplevt synk i 1/4000
 
De flesta Nikon-modeller inklusive D80 har vad de kallar FP-synk vilket innebär att du han använda blixt på samtliga exponeringstider. När du kommer under kamerans "mekaniska" blixtsynktid (1/200 tror jag det är på D80) så pulsar den blixten. Ju kortare tid desto fler "pulser". Det är främst tänkt för att kunna använda upplättningsblixt på stora bländaröppningar. Baksidan med denna lösning är att blixten tappar effekt (får lägre ledtal) på korta synktider. Du tappar ungefär ett bländarsteg effekt för varje steg exponeringstid under den mekaniska blixtsynktiden. Men i övrigt funkar det bra.
Inställningen för att använda FP finns i kamerans menysystem (gäller även D3) och heter AUTO FP.

FP-synk ska funka med både SB600, SB800 och SB900. Jag är osäker på hur det är med Nikons andra blixtar.

Med risk för att bli anklagad för smygreklam på forumet av moderatorn. Men jag går igenom detta med blixtsynk och AUTO FP samt motsvarande för Canon i demoavsnittet av min videokurs som ni kan se här. Jag hoppas det skänker lite klarhet kring blixtsynk
http://blip.tv/file/2515226
 
De flesta Nikon-modeller inklusive D80 har vad de kallar FP-synk vilket innebär att du han använda blixt på samtliga exponeringstider. När du kommer under kamerans "mekaniska" blixtsynktid (1/200 tror jag det är på D80) så pulsar den blixten. Ju kortare tid desto fler "pulser". Det är främst tänkt för att kunna använda upplättningsblixt på stora bländaröppningar. Baksidan med denna lösning är att blixten tappar effekt (får lägre ledtal) på korta synktider. Du tappar ungefär ett bländarsteg effekt för varje steg exponeringstid under den mekaniska blixtsynktiden. Men i övrigt funkar det bra.
Inställningen för att använda FP finns i kamerans menysystem (gäller även D3) och heter AUTO FP.

FP-synk ska funka med både SB600, SB800 och SB900. Jag är osäker på hur det är med Nikons andra blixtar.

Med risk för att bli anklagad för smygreklam på forumet av moderatorn. Men jag går igenom detta med blixtsynk och AUTO FP samt motsvarande för Canon i demoavsnittet av min videokurs som ni kan se här. Jag hoppas det skänker lite klarhet kring blixtsynk
http://blip.tv/file/2515226

gott gott!! ska gå och leta upp svärfars blixt och kolla om jag inte får igång nått FPande på min kamera, tack ska du ha
__________________________


En annan fråga som nån kanske kan svara på är vilka andra blixtar klarar av att jobba med Nikons CLS system då menar jag tredjeparts blixtar, finns det nån sida där jag kan läsa mig till det ?.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.