Advertisement

Annons

Digital av analog

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Detta är säkert lite urflummat men någon kanske sett lr läst om något liknande.
Har sedan ca1år fotat till och från med en pentax 100 auto. Den kör 110 film dock, vilket är jävel att få tag på. Sökaren är fan bättre än på min 5D den har prisma och 3 gluggar där minsta är som en sockerbit.

Fattar inte varför dom inte gör en digital bersån sv denna. Dra in en kompaktkamera sensor.. Lr samma som är i typ g12 lr s95an så har dom en bästsäljare.

Nu till min fråga, hur svårt är de att implementera en digital till en analog? Räknat att sensorn är lika stor som 110 filmen tänkte rent tekniskt. Säg en kompakt. Om man plockar isär den så behöver du kretskortet, batteriet, minneskort delen samt avtryckare. Ingen film där ute där dom gjort något liknande så man får se hur litet man kan göra det.

En kompaktkamera utan hölje, blixt optik borde ju bli ganska liten.
 
Hej !

Kul projekt, sätt igång.

misstolka mej inte når jag drar fram problem, de är till att lösas, men man måste ha de i minnet när man beräknar tid och engergiåtgång.

Jag uppmuntrar alla såna här projekt, men har den erfarenheten att de tar mycket, mycket längre tid än vad man först tror, och kostnaderna är i regel någon sorts exponentsialfunktion mot tidsåtgången.

--------------------------

Klart att det går att få att fungera, det första är att finna någon sorts kameraelektronik som går att få fungera utan de övriga villkoren som en kompakt har, ex optik ute, focus ok, blixt laddad, batterik´lucka stängd osv. En god veterinär löser ju detta, några ledtrådar varför den inte vill ges nog sällan. ( Dvs patienten pratar inte )

Sen kan man ju fråga hur skarpa optiken egentligen är, kraven ökar, på en 110 bild var man ju rätt nöjd om man såg att man kände igen personen, såg man om den blinkade eller inte var det ju toppen, nu blir man ju irriterad om en bild i A4 inte är helt knallskarp där man vill ha det.



//MW
 
Fattar inte varför dom inte gör en digital bersån sv denna. Dra in en kompaktkamera sensor.. Lr samma som är i typ g12 lr s95an så har dom en bästsäljare.

Svaret är nog helt enkelt att det inte är så lätt som det verkar, men det är på gång. Kika på Sony NEX, Panasonic GF, Olympus EP, Fujifilm X100, Leica M8/9 X1, etc.
 
Är nog skitlätt o göra som du nämner också blir det mer åt det hållet för varje dag.

De flesta av dom där är ganska tråkiga, hade en pen ett tag... tråkig... samma med gf1 typ...
NEX-5 är nice grymt trevlig kamera... lånat hem den några gånger från jobbet o lekt.
Lånade en M8 och de är en hemsk kamera... spec då den är dyrare än guld :p

Enda jag ser fram emot som jag med största sannolikhet kommer köpa är fujin om den släpps någon gång :D

Svaret är nog helt enkelt att det inte är så lätt som det verkar, men det är på gång. Kika på Sony NEX, Panasonic GF, Olympus EP, Fujifilm X100, Leica M8/9 X1, etc.
 
Ja va ska man säga.... han ska inte "bygga" saker men annars är det en ganska kul ide.
Om man kan ta bort lcd, linsen samt hitta ett kretskort man antingen kan ta bort delar från eller hitta en mindre kompakt kanske de kan funka.
Ska kolla om de finns någon skräpkamera på jobbet man an få ta... annars får man väll köpa någon liten kompakt, är ju inte så dyra i dagsläget.

impulsköpte en s95a idag... inte så sugen att skruva sönder den dock men jävla nice kamera...:)

 
Jag tror inte det går. Jag skruvade sönder en kompakt i tron jag kunde laga den. Optiken hade fastnat och jag trodde det bara skulle vara att peta till mekaniken så skulle det funka igen.
I helsike heller. Men jag är nyfiken så jag passade på att försöka lära mig hur de fungerar eftersom jag inte lyckades laga linsen.Det är helt otroligt hur de kan packa in så mycket microelectronik och ytmontering i så liten låda.

Minsta störning från linseriet och kameran detekterar linsfel och vägrar starta. Praktiskt taget varenda grej som avviker detekterar fel och kameran vägrar starta. En sensor för en kompakt är föresten sjukt liten. Går inte att flytta på om man inte lyckas dressera myror till att löda. Och för att inte tala om hur smart allt är packat i kameran. De flesta kablar är tunna plattledare som är istuckna på sina platser och nära nog omöjligt att trä tillbaka. Bara avtryckaren är inte vilken knapp som helt utan sitter där den sitter, praktistk taget ytmonterat där den sitter.

Om man har en stor brownie lådkamera och kan mer eller mindre montera digitalkameran som den är på insidan av lådkameran kan det kanske funka....
 
Ja va ska man säga.... han ska inte "bygga" saker men annars är det en ganska kul ide.
Om man kan ta bort lcd, linsen samt hitta ett kretskort man antingen kan ta bort delar från eller hitta en mindre kompakt kanske de kan funka.
Ska kolla om de finns någon skräpkamera på jobbet man an få ta... annars får man väll köpa någon liten kompakt, är ju inte så dyra i dagsläget.

impulsköpte en s95a idag... inte så sugen att skruva sönder den dock men jävla nice kamera...:)

Ponera att du skruvar sönder din S95a och lyckas stoppa sensorn i en gammal Nikon F med en 35/2.8 glugg på. Samt får den (sensorn) att fungera och på något vis kommunicera med nödvändig mekanik (slutare, bländare, avtryckare osv). Då kommer du ha en S95 utan display med fast 165/13 objektiv med urdålig upplösning (pixeltätheten på S95s sensor är extrem jämfört med ett 135-neg).. och värre blir det med en billigare kompakt med ännu mindre sensor.

Jag vill egentligen inte grusa dina planer, men du bör läsa på lite innan du börjar med det här om du inte vill slänga pengar i sjön och förstöra gamla kameror :).
 
yes... i know :D är bara en tanke... kommer nog inte ens försöka och aldrig med s95an....för trevlig kamera :D

Sen var det inte en småbild utan halvformat... inte samma storlek där heller men en kul tanke :D

Vi kan stänga denna tråd... var lite uttråkad och behövde någon att bolla mina dumma ideer med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.