Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digiscoping

Produkter
(logga in för att koppla)

JoE_

Medlem
Jag har en Olympus C700 digitalkamera som jag tänkte koppla ihop med en tubkikare. Jag har än så länge bara provat att hålla objektivet mot okularet och konstaterar då att det blir kraftfull vignettering. Zoomar man blir det bättre men då får man så hög förstoring. Går det att minska vignetteringen genom att sätta på någon lins el.dyl. eller behöver jag byta till en annan kamera typ Nikon Coolpix 4500( som jag sett att många andra använder)?
Är det någon som kan tipsa om hur man kan gå tillväga.

Jag har kollat olika websidor men bara hittat olika sätt att sätta fast kameran mot okularet, det blir ett senare problem om jag kan få en bild som jag kan beskära utan att tappa för mycket "bildyta". Jag kan inte det här med optik men det jag gissar att jag behöver är ett "förstoringsglas" mellan okularet och objektivet. Frågan är då vilken försättslins som motsvarar "förstoringsglaset" och om det fungerar.

Tror nog att det är därför som de flesta jobbar med coolpix dvs.pga att den är lite bättre ämn många kameror att slippa vinjettering. Dock får du zomma in även med coolpix ....

Hoppas det är någon typ av svar

Går inte...

Tackar för svaret. Tyvärr hade du rätt. ;o)
Jag mailade gofoto och fick svaret att det inte gick att göra något åt. Det blir att köpa ny kamera om jag ska ha bra digiscopbilder.

Tips kolla tuben ...

Innan du springer och köper ny kamera kolla om din tub duger. Jag hade en Kowa 611 som tyvärr visade sig ej tillräckligt bra.....

Sedan är ett mycket stadigt stativ ett plus ....
eftersom du förstorar så mycket.

Och ändå är bild kvaliten inte att jämföra med Dia....

Hlsn
Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar