Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaskanner för tryck i A4 storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

helen1

Medlem
Hejsan
Jag håller på och frilansar och gör reportage behöver köpa en dia/filmskanner för dia 24:36. Han vill ha bilderna i A4 300 dpi.Nu när jag sitter och tittat på olika skannrar står det att den har optiska upplösningen 2400 dpi.
Är det denna formel jag skall ändvända för att räkna ut om den är till räkligt bra.
Tryckbildens längsta sida x önskad rastertäthet x 2/originalbildens längsta sida.
ex (300 x 150 x 2)/36 = 2500 ppi .
Vad är ett måste i densitet?
Vad tror ni om en Acer Wit2720F? Funkar den ?

Beräkningen ser bra ut.

Densitetsomfånget på skannrar är ett i bästa fall teoretiskt tal, så läs hellre tester än att titta på det värdet.

Minolta Scan Dual II kostar 3600 kr inkl moms på Scandinavian Photo just nu. Fyndpris, och uppfyller mer än väl dina behov.

Minolta Dual Scan

Visst har jag provat den. Enkel att använda och ger bra resultat. Har bara provat med Dia. Har hört att den inte är så bra på negativ film. En sak irriterade mig. Damm och andra små partiklar blir inte så snyggt. Nästan omöjligt läsa in en bild utan damm repor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar