ANNONS
Annons

Diascanning

Produkter
(logga in för att koppla)

McRill

Aktiv medlem
Har väldigt många lådor med diabilder som jag aldrig tittar på, funderar på om man kunde scanna dom istället.

Vet Ni om det går att hyra en diascanner någonstans, helst runt Göteborg. Vill helst inte köpa en som sen blir stående.

Kanske skulle man kunna scanna alla svartvita neg som sitter i "femtisjutton" pärmar.

Anders

Nej det finns nog inte amatörskannrar som hyrs ut.

Antagligen är det bättre att låna av någon på FS. Men det smidigaste är att lämna in bilderna till PhotoCD-skanning eller liknande. Finns ibland paketpris för att skanna in många.

YFO

YFO i göteborg kan du hyra en imacon scanner flexscan bästa du kan få tag på

men det kostar 11kr + moms per minut !
eller så hyr du hem hela för 3000kr + moms per dag

scananr alltid hos yfo :)
billigt o bra

mvh
f

Inte så billigt kanske

men tack för tipset.
Om jag räknar lågt så kanske det blir 500 dia och lika många negativ och det kostar 10 kr st !!!
Får nog köpa den om ingen snäll FS mäniska från göteborgstrakten vill hyra ut sin scanner några dagar (och nätter, antagligen)............!!!

Anders

500 bilder tar tid att skanna. Mycket tid.

Att hyra är nog ingen bra idé för såna volymer. Antingen måste du ha skannern så länge att det blir dyrt, eller så måste du ta ledigt från jobbet och bli av med värdefull semester eller inkomst.

Nä, det är nog en bättre affär i så fall att köpa en maskin och sen sälja av när du är klar. Då har du ingen stress över dig utan kan göra jobbet ordentligt. Och hinna lära dig hur det går till. För skanning kräver också kunskaper.

5000 kr för att skanna 500 bilder låter billigt, men sannolikt får du inte lika bra resultat som om du gör det själv. De skriver inget om vad de har för utrustning, bara att den är "bäst". Men det finns flera dimensioner på bäst.

Scandinavian photo i Mölndal hyr ut en diascanner för monterade dia. Ser lite ut som en projektor, du stoppar in magasinet sen scannar den. Typ. Kom inte riktigt ihåg vad det kostade, men det kan du ju kolla upp iaf.

Jag mailade en kille i somras som kunde skanna diabilder åt mig, men av olika skäl blev det aldrig av. Han var medlem på fotosidan tror jag, och bodde i Göteborg. Om du har tur så svarar han här i tråden :)

Ska försöka kolla upp mer noga.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto