Annons

Diascanner för webben

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_H

Aktiv medlem
Jag har tänkt skaffa mig en diascanner och scanna bilder för webbanvändning i första hand, ej tryck. Minolta Dimage Dual II verkar funka fint enligt flera på sidan och kostar under 3000kr. är den värd att köpa för detta ändamål eller finns det nått nytt bra under solen.

Tjena
/Peter

Den har fått en efterföljare/ersättare, Dimage Scan Dual III. Det är ingen radikal skillnad från II till III. Den nya har lite bättre färgdjup (16 bitar per kanal istället för 12) och dynamiskt omfång, har USB 2.0 (går lite fortare att scanna i full upplösning), och är mörkgrå. Kostar ca 3700. Detta gör ju att II:an finns att få tag på betydligt billigare (ca 2500 ny). Vill man bara scanna för webbruk räcker det gott och väl med billigast möjliga.

Hej!

Jag hakar på diskussionen...

Jag skulle också vilja skanna (främst negativ) för webb-bruk. Jag har sneglat lite på de flatbäddsskannrar som finns med filmhållare som tillbehör och undrar om någon har erfarenheter att dela med sig av. En modell som jag t ex tycker ser intressant ut är CanoScan 8000 (2400x4800 dpi och 48 bitars färgdjup) för 2750:- på ScandinavianPhoto. Då kan man ju skanna A4:eek:r också. Tyvärr är inte denna betygsatt under "recensioner" så jag frågar här istället.

Vad duger den till?

För 2750 och några hundralappar får man en Dual II och en billig flatbädd för påsiktare. Det tycker jag är en vettigare kombination än att köpa en flatbädd som är overkill för påsikt men förmodligen rätt kass för film.

Jag har en flatbädd Epson 1650.
De bilder som nu ligger inne är från den.
Och en del är från film/dia. Tex: Besök, Exstremt flugfiske, Se tillbaka, Sova ute, Stugsittare och bild Svanplats.
Men det känns jäkligt svårjobbat med film/dia för att få fram originalfärg och skärpa.
Det går helt enkelt inte med en del bilder. Och jag fattar inte varför.
Ska man ha för datortitt från Film/dia skulle jag inte köpa flatbädd i dag.
Däremot har jag aldrig provat filmskanner.
-Anders

CanoScan 8000

Hej!! Ang flatbäddare så har canon en som heter 5000 som visst är mer prisvärd.
Mikrodatorn och PC hemma eller för alla hade nyss en test.
Ljud och bild skall ha en i nästa nummer.
Jag funderar själv också på vad som blir skillnadenmed flat/filmskanner. Epson har en ny nu, 3200 den slår visst det mesta runt 4800:- lite mycket kan man tycka. Men epson 1260 kostar runt 1500:- är OK.
Ha det ....:)

Diascanner

Hejsan! Jag hoppar med här jag också.

Ja vill också skaffa mig en skanner för film. Jag har en HP5370 och den kan man man skanna film och monterade dia med, men det blir inget vidare bra inte.
Finns det någon filmskanner som även klarar mellanformat? 6x6 och 6x9 går visserligen ganska bra i HP:n men det skulle ju var bra med en filmskanner som tar allt, och då till ett pris som en amatör kan betala.

Janne

Visst finns det filmskannrar som klarar större format än småbild men så vitt jag känner till finns idag ingen sådan som kan bekostas med en normalstor (privat) plånbok.

Ett exempel är Nikon LS-8000 som kostar närmare 40 000 kronor inklusive moms, men som ändå får anses relativt "billig" i jämförelse med många andra. Imacon gör en populär serie skannrar som kostar från 75 till över 200 tusen.

I övrigt kan jag inte annat än hålla med Jim Heikkinen som skrev:

"För 2750 och några hundralappar får man en Dual II och en billig flatbädd för påsiktare. Det tycker jag är en vettigare kombination än att köpa en flatbädd som är overkill för påsikt men förmodligen rätt kass för film."

Re: Diascanner

janne ö skrev:
Finns det någon filmskanner som även klarar mellanformat?
Det finns, men de är dyra. Nikons LS8000 är ett exempel.

Men när det gäller mellanformat så tror jag inte man kan bli missnöjd med en Epson 3200-flatbädd.

Re: Re: Diascanner

jimh skrev:
Det finns, men de är dyra. Nikons LS8000 är ett exempel.

Men när det gäller mellanformat så tror jag inte man kan bli missnöjd med en Epson 3200-flatbädd.

Det jag sett av den vad gäller vanlig småbildsscanning är väldigt nära kvaliteten (dock inte riktigt lika bra, men ruskigt nära) hos en filmscanner (av den sort vanligt folk har råd med).
Och för mellanformat är det definitivt ett bra köp, få amatörer har råd med en filmscanner som klarar mellanformat, och Epson 3200 gör inte alls något dåligt jobb.

Filmscanner

Såg nu att Dustin säljer Minolta Dual II för 2899 kr + moms och då får man med på köpet en Epson 830 skrivare. Det verkar vara ett bra alternativ , om man också behöver en skrivare.
Jag fotograferar mest i svartvitt och har det mesta i småbild så det är en scanner för det formatet jag ska satsa på först.
Tidigare hade jag ett eget mörkrum, men nu vill jag satsa på att efterbehandla mina bilder digitalt och har tänkt gå över till neg. färg i stället.
Så en Minolta Dual II är nog det rätta för mig verkar det som. Min HP 5370C får duga tillsvidare för mellanformatet. Är det någon mer som använder HP 5370 till neg? Och vad tycker ni i så fall om den scannern?

Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar