Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diascanner eller vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Tjabba
Studenten börjar närma sig nu (skönt!).
Har två alternativ att önska mig i studentpresent.
Vertikalgrepp till min Dynax 7 eller en Diascanner. Just nu lutar det åt en diascanner (Minolta Scan Dual IV).

Kan ni rabbla upp för- och emot argument för vad som är nödvändigast?

=D
Tack

Tja.....det var ju litet aparta grejor. Men när jag tittar på de bilder du lagt in kan jag notera att 1) Du har bilder på fotosidan, behövs det någon scanner då??
2) Samtliga dina bilder är i liggande format.
Men sååå handikappande är det inte att vara utan vertikalgrepp väl??
Om du tänker fortsätta med analog fotografering så kanske du skall satsa på vertikalgreppet ändå.
Fotograferar du med dia eller B/W blir det alltid bäst med projektion/gammalt hederligt mörkrumsjobb = scannern inte så nödvändig..
Funderar du på att bli digital så är båda sakerna du funderar på onödiga.
Slutsats: Vertikalgrepp om du inte skall byta system.
Grattis i förväg till examen!
Us

Om du ska ha en diascanner eller ej beror nog mycket på vad du har innan. Själv upplevde jag en stor kvalitetsförbättring på bildfilerna när jag bytte ut min gamla flatbäddscanner mot en filmscanner, vid scanning av dia/neg.

Vertikal-grepp går att vara utan, scanner inte, om man inte låter labb sköta framkallning+scanning och ämnar jobba i det digitala mörkrummet.

ANNONS