Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens Karlsson

Ny medlem
Hej alla!

Mitt intresse för foto, framförallt naturfoto, har ganska nyligen väckts till liv och jag har kommit till insikt med att det kan vara en relativt kostsam hobby. Efter att nu ha inhandlat det jag tycker att jag behöver omgående, så som objektiv, filter, stativ osv, är det nu dags för en diaprojektor. De finns ju i en mängd olika prisklasser, och som fattig student tittar man naturligtvis på dom billigare som ligger mellan två och fyra tusen. Är så billiga projektorer något att ha, eller ska jag återgå till negativ film och vänta med inköp? Vilka modeller bör jag satsa på...några tips?

mvh Jens

Leitz är aldrig fel, framför allt inte med Colorplan optik. Tar raka (billiga) standardmagasin. Kodaks karuseller är ofta också mycket bra men magasinen är dyra.
Rollei och Kindermann gör också mycket bra saker. När det gäller projektorer så gå på begagnat! De flesta som säljer har inte kört så mycket med dem.
Us

diaprojektor

Kvalitetsskillnaden mellan dibildsprojektion och negativkopior är JÄTTESTOR! Detta till diabildens fördel. Jag tycker att det är värt att investera i en projerktor. De dyrare projektorerna ca 4000:- och mer är ofta avsedda för avanserade bildspel etc. För hemmabruk torde en enklare maskin duga bra. Jag såg på http://www.scandinavianphoto.se/ dels en leica för 2000:- och en novamat för 1200:-
Leican torde ha ett bättre objektiv men även den billigare projektorn borde duga. I alla fall vid en jämförelse med negativkopior...
Peter.

Tack Peter och Ulf

Jag har själv kikat lite på leican tidigare och det lutar väl just nu åt en sådan. Duger säkert åt en glad amatör:)

Jag skulle vilja rekommendera en Rollei 250 (som Scandinavian säljer för 2995kr) eftersom jag fått för mig att den kan vara den mest prisvärda.
Bytte nyligen upp mig till den från den billigaste Novamaten, 150W med plastobjektiv, (1195kr på Scandinavian.) Tycker att skärpan är oerhört mycket bättre med min nya Rollei som har ett glasobjektiv (som jag tror går på ca 11-1200kr löst) och en 250W lampa. Vet inte hur bra den Leican är som du funderar på, men såg i alla fall att den är på 150W och levereras med plastobjektiv som kostar 395kr löst. Som jag ser på saken så är det lampstyrka och objektiv som avgör kvaliten på bilden, resten är en petitess. Funderade själv på Leican först, men fastnade för min Rollei efter att ha tagit del av råd på www.photozone.de. Jag tror att du förr eller senare kommer att vilja byta upp dig till ett bättre objektiv om du köper Leican och det lär kosta en slant. Dessutom har de flesta objektiv så låga bländarvärden att det är stört omöjligt att få kanonskärpa över hela bilden om man inte skaffar ett objektiv med reglerbar bländare (eller glasar bilderna). Så vitt jag vet har inte Leica ett sådant objektiv, däremot Rollei. Då är det heller inte dumt att ha lite extra ljusstyrka att ta på. (Har inte haft råd att köpa det reglerbara objektivet än förvisso...)
Efter vad jag ser går en Leica med glasoptik och 250W på 4995kr. Tvivlar på att den skulle vara SÅ mycket bättre än Rolleis billigare variant. Undrar om man inte lägger en slant för varumärket "Leica".

Hävdar fortfarande bestämt att projektor är en sak man skall köpa begagnat. Hektorobjektivet som det talas så nedsättande om är ingen dålig lins även om optiken är infattad i plast. Men Colorplan är betydligt bättre. Visst får man betala för namnet, det är nog bara på Rollei som man har en så altruistisk läggning att man inte tar betalt för märket.......
Själv kör jag på med min PCP80 med en 150-glugg(alltid glasade bilder) och får vara nöjd med det. Men det duger åt mig.
Us

Hoppas jag inte trampar på Jens tår när jag ställer följdfrågan: Är 250 W bättre än 150 W om man ska visa i vanligt stora rum? Risk för att bilderna ser för ljusa ut?
Fortsätt ge tips på bra projektorer, ska köpa själv.

250 W - kanon

Har själv ett par zeiss projektorer med 250 w-lampa. Dessa är helt kanon då man visar bilderna i lite större format eller då det inte är helt mörkt i rummet. Skillnaden märks verkligen? Det finns även en omkopplar så att man kan ställa om till "halvljus" - Bra vid mindre förstoringar (upp till ca 80X120 cm)

250 W är alltid bättre än 150 W om övriga data är identiska. Ingen risk för att du upplever bilderna för ljusa, ögat anpassar sig lätt. Dessutom kan man ju reglera lampeffekten på många projektormodeller, om man nu vill ha mörkare bild av någon anledning. Med en 250-wattare kan du oxå visa bilder i rum som inte är helt mörklagda.

Men kolla gärna tester först. En 150-wattare kan faktiskt ge ljusstarkare bild än en 250-wattare, för ljusstyrkan beror ju oxå på hur effektivt spegeln och kollimatorn funkar.

Hoppsan, Tony hann visst före.:)

Tack för många bra tips!

Efter att ha läst era råd och tips så är det framförallt två modeller som det står mellan. Och det är Leica P150 85/2,8 samt Rollei 250w 90/2,4 Där skillnaden är, om jag har förstått det hela rätt, att Rollei har glasobjektiv och naturligtvis en starkare lampa. Det är väl just glasobjektivet som lockar, men frågan är om det är värt en tusenlapp tillsammans med den starkare lampan...mörkt kan man ju oftast få det. Jag får väl se om jag orkar panta burkar ett tag till.:) Som det ser ut nu så blir det en Leica P150, om det inte är någon som sågar den totalt.

Jens

Jag skulle aldrig köpa en 150-wattare. Speciellt inte en i plast som det står Leica på (extra dyr plast). Man vill nästan alltid ha en massa ljusstyrka. Lägg hellre till en tusenlapp för en riktig Rollei eller en finare plastmodell som Paximat, som kan mycket mer än P150 kan.

Annan projektor-tråd.

Ett tips, någon säljer en Leica med bra objektiv och bra lampa på www.blocket.se. Det ser ut att vara något för dig:

Diaprojektor: Leica P 255 IR ( 250 Wattslampa, Infraröd fjärrkontroll, objektiv Colorplan 1:2,5/90 ) med 61 st. dubbla standardmagasin ( 2 x 40 ). Allt i nyskick. 2600:-

Insänd av Bertil Pihlgren (tfn: 036-13 71 86)

mvh

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar