** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaprojektor för 6x4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Hej hej
Det är hopplöst att hitta projektorer för mellanformat. Hittar ingen butik (eller fotosidans recentioner) som sorterar efter denna egenskap. Så, är det nån som kan tipsa mig om vilka märken som gör projektorer för mellanformat och vad man ska tnka på. Tips på schyssta projektorer tas emot med stora famnen. Dock helst inom vettiga prisområden. Jag ska bara kolla mina dia hemma eller mindre utställning/föredrag - är inte proffs och blir jag det så kommer jag bli så jävla bra så då kan jag köpa nytt då... *ler*

Som sagt, tacksam för tips

Må solen skina på dina stigar

Niklas

Rollei P11 är rätt bra, dom kan man ju hitta för
3-4000. Kolla med Lp-foto, dom kanske har.
Sen finns ju hasselblads PCP 80, men den är jättedyr.

Det finns en Kinderman som jag har. Den tar magasin (liknande leitz raka för 35mm) och var relativt billig när jag hittade min.

Den saknar dessvärre autofokus. Finns visst en dyrare variant som har det.

Jag är nöjd för min del.

Kolla på tyska Ebay, jag har sett ett antal mf-projektorer för 2-3000kr där. Sök på Liesegang Fantax, Kindermann eller Götschmann/Gotschmann.

Har själv funderat på att köpa en dylik efter sommaren (har ett par mf-rullar Provia på väg, skall testa lite först).

Faktiskt också på jakt efter en projector för mellanformat, dock för 6x7, finns det över huvud taget?

/Kalle

aleklint skrev:
Sen finns ju hasselblads PCP 80, men den är jättedyr.

Jag fick fatt i en PCP80 med två gluggar 150&250mm samt fyra magasin och fraktväskor för 2500kr... använd 2ggr :) har stått nerpackad i sin originalkartong i 10år.

Har haft en kindermann T66 för några år sedan. Fungerade hyffsat, men den kommer aldrig i närheten av hasselblads underbara kvalité!

Anderzon skrev:
Jag fick fatt i en PCP80 med två gluggar 150&250mm samt fyra magasin och fraktväskor för 2500kr... använd 2ggr :) har stått nerpackad i sin originalkartong i 10år.

Har haft en kindermann T66 för några år sedan. Fungerade hyffsat, men den kommer aldrig i närheten av hasselblads underbara kvalité!

He he! Bra pris.. :) Det kanske finns folk som säljer ut sina projektorer nu när dom gått över till digitalt..

Visst är det så att det inte finns några projektorer för 6x4,5 utan jag får skaffa en 6x6 och köra mina dia i den? Finns det särskilda ramar för 6x4,5 eller är det 6x6 som gäller med någon sorts maskning?

Niklas

Anarkaplupp skrev:
Visst är det så att det inte finns några projektorer för 6x4,5 utan jag får skaffa en 6x6 och köra mina dia i den? Finns det särskilda ramar för 6x4,5 eller är det 6x6 som gäller med någon sorts maskning?

Niklas
Det är samma projektor till 6x6 som 6x4,5.
Om du t.ex. vill ha en stående bild i 6x4,5 formatet!
Det finns ramar som är maskade för 6x4,5 formatet, samma yttermått som 6x6.

visst finns det!

Jag tycker det dräller av beg projektorer för mellanformat,exvis Kinderman T66 har jag observerat på flera sajter hos svenska fotoåterförsäljare,den ska dessutom vara bra. På tysk tvkanalen RTL har man varnat ett antal gånger för lurendrejeri hos Ebay, så se upp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar