Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diakopiering med ES-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Masen

Medlem
Har precis införskaffat en Diakopiator till mitt Micro 60mm. Kopplade ihop grejerna för test igår kväll. Har en D200 och SB-600 som jag slår mot mattglaset på ES-1:an via en sc-17 kabel. Av någon konstig anledning måste jag öka exponeringen ca.2 steg för att få korrekt exponering enligt histogrammet, annars går staplarna bara upp till ca. mitten!? Borde det inte funka utan kompensation med TTL?
Annars verkar detta vara ett snabbt och smidigt sätt att kopiera dior.

Här är lite mer info: www.scantips.com/es-1.html

Jag antar att det rör sig om en avbildningsskala på ungefär 1:1,5 om du vill fylla D200:ans sensor med ett dia, så då kan du nog räkna med att du förlorar två steg på grund av objektivets konstruktion (det brukar bli så när man närmar sig närgränsen). Fast det borde väl kameran kompensera för, tycker man. Eller du kanske ställer allt manuellt?

Får man fråga vad du fått tag i den där prylen, den ser ju ut att vara en billig och enkel lösning på att fixa alla mina Dior istället för att köpa en negativ scanner.

/kent

Ljusmätaren kanske är känslig för IR-ljus? Och dia släpper igenom IR även om det ser mörkt ut?

Köpte ES-1 på nätet i England, ca halva priset mot Sverige. Distansringen 21mm och stepring 62-52 i Kina för några få dollar, en BR-5 kostar ju flera hundra i Sverige!! Totalt 785 spänn med frakt. Har en diaskanner också, men det tar ju sån tiiiid! Tänkte försöka digitalisera alla dior med ES-1:an för att få en bra överblick i Aperture. Sen kan man ju köra med skannern om det är något speciellt dia som man vill förstora eller liknande.

Jag är nyfiken på vilken kvalitet du erhåller med denna teknik och jämfört med diascanner. Har du någon uppfattning i frågan?

Tycker det ser mycket bra ut i jämförelse! Har inte haft tid att göra direkta jämförelser för tillfället, men ska försöka komma igång på allvar senare i höst. Man behöver nog experimentera lite med rutinerna runtomkring för att få ett jämnt och snabbt resultat. Kommer t.ex. att bli lite pill med ramarna som sitter i LKM-magasin, ni vet de där som sitter tätt istuckna från sidan. Sen är frågan om man ska kör RAW eller inte. Nu är ju hårddiskar inte så dyra, men man kan ju återgå till respektive låda om man vill arbeta med en speciell bild. Största fördelen tycker jag är att man får in bilderna i Aperture så att man ser vad och var man har dem!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar