Annons

Diafråga: Braun Paximat Multimag SC 640

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias A

Avslutat medlemskap
Braun Paximat Multimag SC 640


Är dess standardobjektiv "Multicoated standard lens Super Paxon 1:2,8 / 85 mm MC" något att ha eller ska man satsa på "Braun Ultralit PL 90/2,4 mm MC" direkt? Någon som har erfarenheter?


Ytterligare en fråga:
Min första rulle Velvia blev en aning underexponerad. Ni vet sådär retfullt mörkt "...tänk om det kunde vara lite, lite ljusare så hade man sett det och det...". Dock så användes en gammal projektor med en 150W lampa. Går det att rädda situationen något genom att använda mig av en nyare projektor och starkare lampa, typ 250W?
 
Jag köpte själv en SC640 för ett år sedan och valde då en bättre optik till den (Ultralit PL 85/2,8 BMC). Tyvärr har jag sedan inte använt den så mycket att jag vågar ge några rekommendationer.
Däremot kan jag rekommendera bra hemsida som jag själv hade mycket nytta av då jag valde projektor: http://www.photozone.de/2Equipment/proj.htm
 
Ja, det var verkligen en bra länk..! Köpte du din Braun utan dess default-objektiv, dvs bara lådan? Var kan man göra det isåfall?
 
Jag har faktiskt haft möjligheten att testa båda och köpte faktiskt 643:an med standardobjektivet pga att jag tyckte skillnaderna var inte så stora. Däremot skulle jag vilja ha ett zoomobjektiv.

Standardobjektivet är fullt användbart. Men känner du att du har råd att lägga den extra 1000 lappen så gör det för skillnad finns där.

Den egentliga anledningen var nog mer att jag tyckte att jag inte hade råd att lägga över 5000 kr på en projektor just då och tänkte att jag kunde skaffa ett bättre objektiv senare.

Nackdelen med 85:an är att man får ha ett långt rum för att få en stor bild, funderar på att skaffa 55:an istället eller en zoom.
 
Måste tillägga att jag använder oglasade CS ramar. Det är nog större skillnad på en glasad ram och en duk uppspänd på en ram med bättre objektiv.

Ett annat objektiv jag har funderat länge på är den med bländare, då har man ju möjlighet att få större skärpedjup och skarpare bilder till följd
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.