ANNONS
Annons

Diafotografer se hit, gammal film!

Produkter
(logga in för att koppla)

fletell

Aktiv medlem
Hej

Jag blev riktigt sugen på att plåta lite dia och hittade tre rullar provia 100f och två rullar velvia 50. Några rullar gick ut mån 3 2007 och någon gick ut mån 11 2006.

Vad tror ni om att fotografera med dessa rullar? Blir det helt åt helvete?

//Fredrik
 
Nej. Så länge de inte har legat i bakrutan på en bil de senaste åren kommer du inte att se någon skillnad alls.
 
Du har aldrig hört att film kan lagras i flera år, i en frysbox?
Jag har både färg och sv/v film, flera år gamla, lagrade på detta sätt!

Färgfilm åldras fort, när den kommer ut i rumstemperatur, bör användas inom en dag, annars inga problem, fortfarande normal känslighet, däremot sv/v film åldras inte alls lika fort, bör ändå användas inom en vecka, fortfarande normal känslighet.

Om filmen är gammal, strax utgången, förvarad i rumstemperatur, räkna med en halvering av känsligheten, ställ därför in kameran för detta!

Om filmen har legat i bakrutan på en bil de senaste åren (?), kommer du inte att se någon bild alls, filmen är då totalt värdelös, men det förstår säkert de flesta användare av analoga kameror!
 
Så du menar Lars att jag skall köra min ISO 100 film på 50 iso och min 50 på 25?

Filmerna är förvarade i rumstemperatur!
 
Dumheter, det finns inga moderna lågkänsliga filmer som åldras så fort som du skriver Lars. Det är absolut inga problem att använda film som "gick ut" för ett par år sedan, den påverkas knappt nämnbart på den tiden.

Både "Klosterfrid" och "Vinga fyr" i mitt galleri är tagna på utgången Provia 100F (ca 2-3 år efter utgångsdatum) och de är exponerade precis som vanligt.

Ditt trick fungerar utmärkt på ännu äldre film men då är ju halva tricket att samtidigt korta ner framkallningstiden ~20% vilket är ohyggligt svårt med diafilm pga färgskiftningarna som uppstår om man bommar minsta lilla. På svart-vit film är det dock mycket användbart om man kan kompensera för den lägre kontrasten vid kopieringen istället.

Att bara överexponera kommer inte hjälpa ett skvatt mot ålderseffekter som slöjning och färgskiftningar mm.
 
Har haft diafilmer i frysen under flera år och använt dem som vanligt, inga problem.

Om du har möjlighet, testa gärna en av dem med olika ISO-tal, det kan hända (dock sällan) att filmen tappar 1/3 steg.

Den äldsta filmen jag hittade i frysen var en KODACHROME 64 var nog 5-6 år...
 
Tja

Då kör jag på normalt ISO och kör lite fler och större span på mina exponeringar då... Då bör ju någon ruta bli lyckad.

Tack för era tips, man har ju glömt hur det var att plåta analogt... :)

//Fredrik
 
Dumheter, det finns inga moderna lågkänsliga filmer som åldras så fort som du skriver Lars. Det är absolut inga problem att använda film som "gick ut" för ett par år sedan, den påverkas knappt nämnbart på den tiden.

Både "Klosterfrid" och "Vinga fyr" i mitt galleri är tagna på utgången Provia 100F (ca 2-3 år efter utgångsdatum) och de är exponerade precis som vanligt.

Ditt trick fungerar utmärkt på ännu äldre film men då är ju halva tricket att samtidigt korta ner framkallningstiden ~20% vilket är ohyggligt svårt med diafilm pga färgskiftningarna som uppstår om man bommar minsta lilla. På svart-vit film är det dock mycket användbart om man kan kompensera för den lägre kontrasten vid kopieringen istället.

Att bara överexponera kommer inte hjälpa ett skvatt mot ålderseffekter som slöjning och färgskiftningar mm.

Vem påstår att överexponering kommer att hjälpa mot ålderseffekter, som slöjning och färgskiftning?

Du får väl ha dina egna uppfattningar, om hur en gammal färgfilm lever, men tre år utanför utgången tid, är den märkt av rumstemparatur, vilket kan variera, under sommartid kan det bli även i Sverige bli strax under 30 grader, då åldras en utgången färgfilm tämligen snabbt!

Vem kortar ner framkallningstiden, ett prolab visserligen, annars är det normalframkallning, som gäller för alla lab?

Mitt trix fungerar, sedan många år, bör väl räcka för att kunna fastställa hur färgfilm lever, även efter sin utgångna tid!

Från lagring i frysbox:
gammal utgången färgfilm, normal känslighet, användes inom en dag
gammal utgången sv/v film, normal känslighet, användes inom en vecka

Från lagring i rumstemperatur:
gammal utgången färg film; halvera känsligheten, en viss slöjning och färgskiftning kan förekomma, beroende på fabrikat, inget att göra något åt, kan inte förbättras med kortare framkallningstid
gammal utgången sv/v film, halvera känsligheten, eventuellt använd 3/4 av känsligheten
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.