Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafilmen gick av!!

Produkter
(logga in för att koppla)

annfield

Aktiv medlem
Efter sista exponeringen gick diafilmen av och ligger nu helt upprullad på fel spole inuti kameran. Har ni några tips hur jag kan rädda filmen.

Gå in i ett helt mörkt rum, öppna kameran och lägg filmen i en filmburk. (Kodaks svarta, inte Fujis transparenta.)

Försök hitta ngn som framkallar dias hemma,,
Vet inte om labbet tar emot den som ligger lös i burken,,,

Mvh Niclas.

Labbet kan ladda lös film i speciella framkallningskasetter. Stoppa filmen i en filmburk, kleta på en massa tejp så att inte labbpersonalen råkar öppna den i ljuset. Skriv en liten lapp. Det bör funka.

Tack grabbar, vet dock inte om jag vågar litar på att en tejpad Kodakburk inte släpper in något ljus

Slå in burken i ett par lager aluminiumfolie.

Det är väl tejpen som släppt eller gått av, det kan göra det om man drar fram lite hårt på slutet.

Om du har en gammal kassett hemma av det slag man kan öppna med fingrarna kan du ju ta med den in i det svarta rummet tillsammans med en bit tape och rulla upp filmen från kamerans upptagningsspole på tomspolen, stoppa in alltsammans i den öppningbara kassetten, märka kassetten med filmsort och skicka in.

Om du inte har alltför långt till ett lab kan du kanske ta med hela kameran dit. De bör ha en mörkrumssäck (tror jag det kallas) och hjälpa dig få ut filmen. Tror inte du är den första som kommer dit med detta problem.

Varför inte snurra upp filmen i en vanlig filmkassett för flergångsbruk istället för att krångla med filmburkar och folie mm? Fäst filmänden med tejp runt hela spolen och på båda filmsidor, trä i kasetten och sätt på locket. Snurra sedan in filmen i kasetten. Tänd sedan ljuset och skicka filmen som vanligt.

Samma sak hände mej för ca 27 år sedan ute i vildmarken. Filmen (KC64) gick av efter halva rullen. Som tur var hade jag en mörkrumssäck med mej i kameraväskan och jag öppande kameran lade den exponerade filmen i den tomma plastburken. Väl hemma åkte jag till kodak i Järfälla - som framkallade Kodachrome på den tiden - och lämnade burken direkt till en labtekniker. Det fanns inga ljusskador på den framkallade filmen.

Roinew skrev:
Samma sak hände mej för ca 27 år sedan ute i vildmarken. Filmen (KC64) gick av efter halva rullen. Som tur var hade jag en mörkrumssäck med mej i kameraväskan och jag öppande kameran lade den exponerade filmen i den tomma plastburken. Väl hemma åkte jag till kodak i Järfälla - som framkallade Kodachrome på den tiden - och lämnade burken direkt till en labtekniker. Det fanns inga ljusskador på den framkallade filmen.

Haha, samma sak med mig för ca 20 år sedan i fjällvärlden. Men vadå mörkrumssäck? Tält och dubbla dunsovsäckar över huvudet fick bli mitt mörkrum. Svettigt värre. Men ner med filmen i en burk, omslagen av "folie" från förpackningar av frystorkad mat. Kodak framkallade dia-filmen med fullgott resultat.

ANNONS