Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Diafilmen gick av!!
- Trådstartare annfield
- Start datum
macmolarin
Aktiv medlem
Gå in i ett helt mörkt rum, öppna kameran och lägg filmen i en filmburk. (Kodaks svarta, inte Fujis transparenta.)
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Försök hitta ngn som framkallar dias hemma,,
Vet inte om labbet tar emot den som ligger lös i burken,,,
Mvh Niclas.
Vet inte om labbet tar emot den som ligger lös i burken,,,
Mvh Niclas.
bildsten
Aktiv medlem
Slå in burken i ett par lager aluminiumfolie.
Det är väl tejpen som släppt eller gått av, det kan göra det om man drar fram lite hårt på slutet.
Om du har en gammal kassett hemma av det slag man kan öppna med fingrarna kan du ju ta med den in i det svarta rummet tillsammans med en bit tape och rulla upp filmen från kamerans upptagningsspole på tomspolen, stoppa in alltsammans i den öppningbara kassetten, märka kassetten med filmsort och skicka in.
Det är väl tejpen som släppt eller gått av, det kan göra det om man drar fram lite hårt på slutet.
Om du har en gammal kassett hemma av det slag man kan öppna med fingrarna kan du ju ta med den in i det svarta rummet tillsammans med en bit tape och rulla upp filmen från kamerans upptagningsspole på tomspolen, stoppa in alltsammans i den öppningbara kassetten, märka kassetten med filmsort och skicka in.
Graal
Avslutat medlemskap
Varför inte snurra upp filmen i en vanlig filmkassett för flergångsbruk istället för att krångla med filmburkar och folie mm? Fäst filmänden med tejp runt hela spolen och på båda filmsidor, trä i kasetten och sätt på locket. Snurra sedan in filmen i kasetten. Tänd sedan ljuset och skicka filmen som vanligt.
Roinew
Aktiv medlem
Samma sak hände mej för ca 27 år sedan ute i vildmarken. Filmen (KC64) gick av efter halva rullen. Som tur var hade jag en mörkrumssäck med mej i kameraväskan och jag öppande kameran lade den exponerade filmen i den tomma plastburken. Väl hemma åkte jag till kodak i Järfälla - som framkallade Kodachrome på den tiden - och lämnade burken direkt till en labtekniker. Det fanns inga ljusskador på den framkallade filmen.
chry
Aktiv medlem
Roinew skrev:
Samma sak hände mej för ca 27 år sedan ute i vildmarken. Filmen (KC64) gick av efter halva rullen. Som tur var hade jag en mörkrumssäck med mej i kameraväskan och jag öppande kameran lade den exponerade filmen i den tomma plastburken. Väl hemma åkte jag till kodak i Järfälla - som framkallade Kodachrome på den tiden - och lämnade burken direkt till en labtekniker. Det fanns inga ljusskador på den framkallade filmen.
Haha, samma sak med mig för ca 20 år sedan i fjällvärlden. Men vadå mörkrumssäck? Tält och dubbla dunsovsäckar över huvudet fick bli mitt mörkrum. Svettigt värre. Men ner med filmen i en burk, omslagen av "folie" från förpackningar av frystorkad mat. Kodak framkallade dia-filmen med fullgott resultat.