Annons

Diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Förra filmen dia jag provade (Provia 100F) underexponerade jag väldigt lite och många bilder blev väldigt mörka. Mätte i högdagrarna. Nu testade jag att spotmäta i högdagrarna samt låta intsällningarna bli som mätaren säger samt även överexponera väldigt lite, då jag läst att man kan göra så med dia. Men nu funderar jag om det var så smart egentligen. Har inte fått bilderna än. Sen tycker jag det är svårt att spotmäta ljuset. Anänder en Nikon F90x och en Nikon 50 mm E series. Kör manuell ljusmätning samt upplättning med SB 24 där jag ställer ner ljusstyrkan något.

I tidningen FOTO för några år sedan berättar Bingo Rimér att han körde med Kodachrome 64 samt överexponerade. Men då undrar jag hur ljuset mättes? Om det bara gällde studio och inte som jag som kör utomhus.

Tankar om detta?? Ska jag mäta efter meddelgrått, i hög eller lågdagrar??
 
En diafilm skall alltid mätas i högdagrarna.
Centrummätning brukar fungera.
Att överexponera en diafilm skulle jag aldrig våga. Den skall exponeras exakt.
 
Fast det som är exakt har väl att göra med var jag väljer att mäta ljuset i högdagrarna. Följdfrågan blir: var i högdagrarna mäter jag? Tex vid modellfoto utomhus.

Så här i början kommer jag väl få varierat resultat innan man lär sig.
 
g-j skrev:
Fast det som är exakt har väl att göra med var jag väljer att mäta ljuset i högdagrarna. Följdfrågan blir: var i högdagrarna mäter jag? Tex vid modellfoto utomhus.

Så här i början kommer jag väl få varierat resultat innan man lär sig.

Du mäter ansiktet enligt min mening.
Det är viktigt att få hudfärgen rätt.
 
Jag har fått hem lite bilder idag. Alla bilder bler för mörka.

Har här använt spotmätning på den ljusaste delen av ansiktet med Nikon F 90x. Samt blixt nerstäld -1. Då jag fotar neg i vanliga fall har jag inte märkt nåt problem med kamerans ljusmätare. Jag har heller inte av misstag råkat ställa in exp. kompensation i kameran, utan jag kollade igenom allt innan. Jag körde med Kodachrome 64.

Förvirrad! Hjälp mig! Vad är felet?
 

Bilagor

  • a003ppp.jpg
    a003ppp.jpg
    8.8 KB · Visningar: 180
Om du exponerar efter den ljusaste delen av modellen, så kommer den biten i bilden att bli motsvarande medelgrått, altså 18% reflektion. Vilket inte är speciellt ljust faktiskt.

Är det något vitt med ska detta ligger typ 2 steg över medelgrått, och svart typ 2 steg under medelgrått. Skiljer lite mellan olika filmer och hur vitt det vita ska vara.
 
+2,5 vitt (mer eller mindre)
+2 extremt ljust (nästan ingen teckning)
+1,5 ljusare ljust
+1 ljust
+0,5 mörkare ljust
+/-0 medeltonat
-0,5 ljusare mörkt
-1 mörkt
-1,5 mörkare mörkt
-2 extremt mörkt (nästan ingen teckning)
-2,5 helt svart

Spotmät (eller gå nära med centrumvägd/utsnittsmätning) mot något viktigt, t.ex. ansiktet och ställ exponeringen så att skalan visar i detta fall +1 så att ansiktet blir "ljust", med reservation för att det är en delvis subjektiv bedömning av vad som är ljust.
Sen kan du mäta mot andra viktiga motivytor (vi snackar 2D här) och kontrollera att dessa hamnar i en tonalitet som stämmer överens med det bildresultat du vill uppnå.

Svårare än så är det inte; "Easy to learn, difficult to master".

Det är möjligt att Provia och andra relativt lågkontrastiga filmer kan ge ytterligare knappt 1/2 steg i båda ändarna innan det blir helt svart resp. vitt, men jag har inte riktigt testat det...
 
Det knepiga är om man har svarta kostymer och relativt bleka ansikten på folk. Att fortfarande få teckning i kostymen utan att ansiktet blir lidande.

Typ den här jag tog hemma för få lite smakråd vid tillfälle. Svart kostym. Här är den dock uppljusad en aning för att det är så mycket vitt runt omkring i forumet, annars syns det inte på dom flesta skärmar.
 

Bilagor

  • work_clothes.jpg
    work_clothes.jpg
    30.4 KB · Visningar: 204
Den där var ju helt ok med teckning i både det vita och det svarta.
Kom ihåg att en svart kostym sällan ser riktigt svart ut ens i verkligheten.
 
Precis därför jag postade den. ;)

NU när jag är hemma igen ser kostymen lite för ljus ut, har dugligt kalibrerade 22" diamondtron, men på min skärm på jobbet(hafskalibrerad några år gammal 22" diamondtron) ser du ingen teckning i kostymen om man inte ljusar upp den, trots att den finns där.

Så förrutom att exponera så du får teckning överallt, så tillkommer ju faktiskt att ska du veta hur det ser ut bör skärmen vara bra kalibrerad också.
 
Vad blir resultatet om jag spotmäter mot ett gråkort? Tex vid personen på bilden?
 
Perfekt

Gråkortet har nämligen den reflektion som mätaren är kalibrerad att tro att du mäter mot. Har du kortet i samma ljus som motivet så ska det bli perfekt.
 
Då ska jag mäta mot gråkort nästa gång. Så får jag se hur jag hamnar. Tack för alla svar och förklaringar.
 
När du ändå har gråkortet framme kan du fotografera in det på en ruta. Då är det lätt att ställa in färgerna när du scannar.
 
Nu har jag kört med gråkortet, spotmätt och fört över bländaren som blivit, utan korrigeringar. På diabilderna jag nu framkallat så blir de 0,5 - 1,5 steg för mörka då jag skannar dom utan justeringar, negativ film där jag fotat exakt på samma sätt blir jättebra på en gång då jag skannar utan justeringar.

Jag har inget ljusbord eller projektor. När jag håller mot dagsljus mot fönstret ser de bra ut. Då jag håller mot en vit yta på skärmen ser de ut som de skannade bilderna, dvs mörka och lite konstiga. Då jag skannar upplever jag färgstick som jag inte ser när jag håller upp mot fönstret tex.

Förvirrad. Hur gör jag? Ska fota i morgon och vill ha massvis med råd.
 
Senast ändrad:
Bedöm diorna efter högdagrarna. Bland de bilder som har tillräcklig teckning i högdagrarna väljer du ut de ljusa att skanna. De som saknar teckning är överexponerade och de som har teckning men fått offra skuggteckning för det är underexponerade. Skall du välja bilder efter helhetsintryck behöver du ett riktigt ljusbord och vana vid det.
 
Kodak......

Ektachrome EPR 64 Tycker jag var en bra film. Har bara provat en rulle.
Finkornig och bra färger inte svår att scanna. Men tyvärr väldigt dyr 115kr på Madeco.
 
Vad är mest tillförlitligt, fönsterljuset eller ljuset från skärmen (då jag har vit yta)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.