Annons

Diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Hur gör du för att slippa dom grövre kornen i mörkare partier som inte är alltför rikligt exponerade, dessa syns ju tom på 10x15 kopior direkt från negativen, och blir än värre när man scannar. Vilken programvara/scanner, etc.
Vaddå grova korn? Jag använder mig ofta av Portra som jag scannar. Det blir bra resultat varje gång i min Epson flatbädd-scanner. Skulle aldrig drömma om att ladda kameran med diafilm pga den sämre exponeringslatituden. Den är perfekt till porträttbilder. Jag exponerar den efter ISO 100.
 
Damocles skrev:
Hur gör du för att slippa dom grövre kornen i mörkare partier som inte är alltför rikligt exponerade, dessa syns ju tom på 10x15 kopior direkt från negativen, och blir än värre när man scannar. Vilken programvara/scanner, etc.

Det låter som du underexponerar tycker jag.
 
Jag tycker många diafilmer är mera svårskannande än negativa filmer. Velvia t ex är inte helt enkel... Masken på negativa filmer kan ställa till problem, men går att komma runt ganska enkelt. Jag skulle kört Fuji Reala 100, men det beror ju mycket på tycke och smak. Kodaks Portra-serie är inte dum heller.

Vill du nödvändigtvis köra dia skulle jag vilja rekommendera Astia 100F (färgneutral, återhållen kontrast, finkornigast av alla 100 ASA dia, fina hudtoner, lättskannad). Vill man spara lite kan man köra Sensia 100. Den likar Astian mycket till karaktären och är en mycket bra diafilm. Provia 100F är inte dum den heller för många motiv, men jag tycker personligen att den är lite för kall i färgen, har lite hög kontrast och ger lite skumma hudtoner i en del fall.

/Pontus
 
arvro395 skrev:
Det låter som du underexponerar tycker jag.

Det tycker jag också. Se till att få lågdagrarna tillräckligt exponerade, så blir de inte korniga och murkiga. Då gäller ju att man lyckas lysa igenom högdagrarna med skannern också, eftersom de blir ganska täta på negativet. Exponerar man t ex ett steg rikligare är man säker på att informationen finns där. Det gäller bara att ställa in programvaran så att skannern lyckas få fram den! Kör jag min Canon FS4000US på automatik är det inte alltid de ljusaste delarna blir bra.

/Pontus
 

Har du svårt med färgerna pga masken så kan du väl ha ett gråkort med i utkanten av bilden och sätta färgen med det.

Jag har också gjort mej en svartpunkt av en burk som är svart inuti och försedd med ett hål i locket som är ca 20 mm i diameter.

En riktig vitpunkt är knepigare, det fordras en vit yta som är överexponerad några steg, ett vitt papper är egentligen inte helt vitt i de här sammanhangen men får duga och gör det i de allra flesta fall.

Detta hängde jag inte med mycket på... Kan nån förklara skulle jag vara tacksam.
 
Jag har skannat en provrulle Fuji Provia 100 F och 2 bilder finns på
http://www.goranjonsson.com/stina_a01.html . Färgerna blev väldigt mustiga, dock med stick av magenta, som jag försökte få bort samt justerade lite i levels i Paint Shop Pro 8. Jag anväder Agfa Scan Dual III då jag skannade.

Det var en regnig dag. Jag har använt blixt samt att samtliga bilder blev något underexponerade, så bilderna är obetydligt uppljusade. Har ingen diaprojektor / ljusbord / dyligt så jag har inte kunna utverdera "originalet"
 
Obs, inte bilden uppe till vänster utan bilden i mitten samt nästa bild om man bläddrar.
 
Jag får väl utveckla tankarna lite:

Har du svårt med färgerna pga masken så kan du väl ha ett gråkort med i utkanten av bilden och sätta färgen med det.

> Om du har ett gråkort med i bilden kan du ställa färgerna rätt i PS (eller något annat program) med den grå pipetten i histogrammet eller kurvorna.

Jag har också gjort mej en svartpunkt av en burk som är svart inuti och försedd med ett hål i locket som är ca 20 mm i diameter.

> I samband med att jag skulle göra en större mängd reproduktioner av bildkonstverk och lägga på en CD infann sej behovet av att kunna hitta något riktigt d-t svart i bilden att sätta den svarta pipetten på (jfr ovan) Konstverken innehöll ibland inga säkra referenser för svart och vitt utan det som var mörkast var kanske mörkt mörkgrått. Att då sätta svartpunkt på den ytan skulle ge reproduktionerna fel kontrast.

En riktig vitpunkt är knepigare, det fordras en vit yta som är överexponerad några steg, ett vitt papper är egentligen inte helt vitt i de här sammanhangen men får duga och gör det i de allra flesta fall.

> Av samma skäl som ovan behövde jag en vitpunkt men nöjde mej med en liten bit av ett så vitt papper jag bara kunde finna.
 
Det låter som du underexponerar tycker jag.

Vaddå grova korn?........Den är perfekt till porträttbilder. Jag exponerar den efter ISO 100.

Ahh, såklart, jag har bara testat en 4 rullar ännu, men i min enfald körde jag efter 160 då det var 160VC, småbild. Då blir det lite kornigt i mörkare partier som skuggor, etc. Och av någon anledning syns detta korn exeptionellt bra just när jag scannar. Royal Supra 200 var bättre.

Iofs går det att höja kontrasterna lite, så man beckar dom mörkaste partierna, då slipper man kornet. Och kontra papperskopiorna så är det ändå inget som direkt försvinner heller då Vuescann är som det är och drar ut rubb som stubb även i lågdagrarna.

Ska köra nästa rullarna efter 100 så blir det nog bättre.
 
När det gäller porträtt med dia, så kan Fuji Sensia 100 och Kodakchrome 64 rekommenderas.
När det gäller Fuji Provia 100 så har den alldeles för hög kontrast enligt min smak.

Betr exponering av diafilm, så finns det inga marginaler alls, utan den skall exponeras exakt.
 
kdk64???

Kodachrome 64 har ju skyhögt högre kontrast jämfört med provia??? Menar du någon annan film?
 
Re: kdk64???

Tonyeagle skrev:
Kodachrome 64 har ju skyhögt högre kontrast jämfört med provia??? Menar du någon annan film?

Nej, jag menar samma film som Du.
64:an ger mycket bra hudtoner, vilket inte Provian ger.

Jag har testat Provian och funnit att den ger ovanligt mycket kontrast samt drar mot blått.

Jag har använt 64:an under hela 80- och halva 90-talet och funnit att den ger neutral färg som passar bra för porträtt.
 
Re: Re: kdk64???

Wolfgang skrev:
Nej, jag menar samma film som Du.
64:an ger mycket bra hudtoner, vilket inte Provian ger.

Jag har testat Provian och funnit att den ger ovanligt mycket kontrast samt drar mot blått.

Jag har använt 64:an under hela 80- och halva 90-talet och funnit att den ger neutral färg som passar bra för porträtt.

Vilka nackdelar finns med denna film? Hur är den att skanna och hur är det med färgstick?

Den är ju billig och är något jag kommer prova i jakten på film som passar mina fotoidéer.
 
g-j skrev:
Vad är skillnaden mellan KODACHROME 64 och 200. Vilken är att föredra?

64:an är lika skarp som Velvia 50 och är mycket arkivsäker när det gäller färgerna.
200:an har grövre korn och drar mot rött.
Den är dock skarp för att vara en 200:a.
För porträtt är 64:an att föredra.

Båda filmer är i grunden svart-vita filmer med inbyggda färgkopplare från början och färgen "tillsätts" i Kodaks labb, en speciell process. Det finns bara ett labb i Europa och jag tror att det ligger i Schweiz. Filmen skickas dock till Kodaks svenska brevlåda och skickas vidare. Det tar upp till 10 - 14 dagar att får filmen tillbaka. Ramar och framkallning samt returporto ingår alltid i filmpriset.
 
Re: Re: Re: kdk64???

g-j skrev:
Vilka nackdelar finns med denna film? Hur är den att skanna och hur är det med färgstick?

Den är ju billig och är något jag kommer prova i jakten på film som passar mina fotoidéer.

64:an är inte billig.
Scanning inget problem enl min mening.

Men
Fuji Sensia 100 är en billig film och passar bra för porträtt. Den har jag scannat och det gick fint och den passar bra till porträtt. Dessutom får Du den snabbare tillbaka än 64:an.

Den hade jag provat i Ditt ställe.
 
Jag har provat Fuji Provia 100 F samt Kodachrome 64 i går när jag fotograferade modell. Ska bli intressant att uvärdera.

Märkligt nog så av de 3 kodakfilmer jag köpte hade 2 en adress att skicka påsen till (Årjäng), den tredje filmen hade en helt annan adress att skicka till (Järfälla)...
 
Göran, förr skickade man alltid till Järfälla.
Kolla för säkerhetens skull med Kodak Sverige.
Spännande att höra om Ditt resultat med båda filmerna.
 
Jag skickade till Årjäng som det stod och den tredje skrev jag Järfälla-adressen och med Årjäng-adressen inom parantes. Fast det är ju svårt att missa att den ska till Kodak. Så jag hoppas verkligen den kommer rätt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.