Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

g-j

Aktiv medlem
Söker bra och användbara tips för fotografering med dia. Har tänkt slopa foto med negativ film, blir inte klok på det. Tänkte höra med så många som möjligt om tips. Bra med många tankar. Fotar f.ö. porträtt och modellbilder utomhus med upplättningsblixt.

Vilka filmer föredrar du?

Hur mäter du ljuset?

Över eller underexponerar du?

Du vet att Diafilmen har två steg kortare exponeringslatitud än den negativa färgfilmen?

Vad gäller filmval
Provia 100F - en bra allmänfilm.

Hmm vad menade du med "två steg kortare exponeringslatitud" vad betyder exponerings latitud?

Fragola skrev:
Hmm vad menade du med "två steg kortare exponeringslatitud" vad betyder exponerings latitud?

Diafilmen har en kortare skala mellan att det mörka blir helt kolsvart och det ljusa helt utfrätt än t ex negativ färgfilm, eller neg sv/v film.

Dvs motiv med stora kontraster kan orsaka problem för dig som fotograf. Tex om du vill ha teckning i skuggor och lågdagrar så blir kanske himmel och högdagrar helt utfrätta och tvärtom.

Om jag förstått allt rätt ska jag mäta ljuset på den ljusaste delen av motivet, tex den ljusaste delen av ett ansikte. Sen kan jag välja att placera modellen i skugga och mäta på det ljusaste delen och den mörkaste delen och se till att det inte skiljer för mycket (max 2 bländarsteg?) därimellan. Sen har jag fått tipset att underexponera 2/3.

Varför dia framför neg? Och vad är det du inte blir klok på när det gäller neg?

/Pontus

Men det finns diafilm som inte är sådär alldeles lätt att skanna också. Så det du letar efter är en lättskannad diafilm som passar bra till porträtt och modellfoto? Om jag inte tar alldeles fel nu så ska du undvika diafilmer med mycket kontrast och istället satsa på något mjukare (rätta mig gärna ni som vet bättre).

Kodak E100G kanske? Eller E100GX som är varmare? Ganska lätta att skanna, men jag har inte testat någon av dem till modellfoto.

Själv har jag tänkt testa ett par rullar av Fujis Astia 100F nästa gång jag handlar film (har kylen full med E100G/GX och Velvia, ska köra slut på lite av dessa innan jag får köpa på mig mer film).

Olika filmers egenskaper har diskuterats ingående tidigare. Så det lär finnas mycket att läsa här i forumen för den som söker lite.

Jag fotograferar nästan bara med diafilm (och lite svv) och använder bara neg färg undantagsvis. Följaktligen skannar jag mest diafilm.

Förra året fotograferade jag min ena dotters bröllop och använde AGFA Portrait 160 exponerad efter ISO 100 på rekomendation av en erfaren yrkesfotograf. Den var väldigt lätt att skanna jämfört med en diafilm.

Har du svårt med färgerna pga masken så kan du väl ha ett gråkort med i utkanten av bilden och sätta färgen med det.

Jag har också gjort mej en svartpunkt av en burk som är svart inuti och försedd med ett hål i locket som är ca 20 mm i diameter.

En riktig vitpunkt är knepigare, det fordras en vit yta som är överexponerad några steg, ett vitt papper är egentligen inte helt vitt i de här sammanhangen men får duga och gör det i de allra flesta fall.

Provia kan vara lite färgstark i vissa lägen för porträtt. Vet inte hur det är med resten, personligen är jag störtförtjust i provian(100F).

Kodak portra 160VC(neg) är svårscannad som sat och ger en hel del korn om den inte verkligen är rikligt exponerad. Då tycker jag Fuji's negfilmer är lättare att scanna, men dom är mer färg och kontrast i.

Jag tänker ge Provia 100F en chans. Jag får pröva och utvärdera. Tack för alla svar och tankar kring dia.

Själv gillar jag Provia. Använder även Kodak E200 om jag vill ha en lite snabbare film. Kornet är klart grövre men det gör ju oftast inte ett smack.
E200 går även utmärkt att pressa. Jag har kört den på både 320 och 640 ASA med bra resultat.

Upplättningsblixt är mer eller mindre ett måste vid porträtt utomhus. I alla fall om det är soligt. Diafilmen är så pass kontrastrik att porträtt i befintligt ljust ofta blir svårt.

För framkallningen rekommenderar jag scandinavianphotos "proffs"-framkallningspåsar. Skicka in på måndagen så kommer bilderna tillbaka på onsdagen. Mycket snabbt!

Även jag lägger min röst på Provia 100F. Mycket lättscannad och mycket finkornig. Har dock aldrig provat den till porträttfoto.

Jag får åter igen ta och göra reklam för ett av mina tidigare inlägg.

Om du scrollar ner en bit så hittar du en beskrivning av ett sätt att mäta ljus för att exponera diafilm. - Ett sätt som ger i princip fullständig kontroll över hur bilden kommer att se ut.

Ett bra sätt att inte "missa" några bilder med dia är att ta alternativa exponeringar. Hur noggrann man än är med ljusmätning och utprovning av filmkänslighet så brukar det vara svårt att få exakt den exponering man vill ha utan att alternera. Motiven har ju olika kontrast och man prioriterar också olika beroende på motivtyp.

har själv också plåtat senaste tiden nästan bara dia, filmer som jag kan rekomendera är sensia som allround film, eller provia har också testat kadaks 100vs men den ska man inrte plåta människor med huden blir rödaktig:(har också hörat att agfa RSX skulle va bra men har ännu inta hunnit testa den..

Tycker du?
Själv tycker jag att den är alldeles underbar att jobba med.
Hur gör du för att slippa dom grövre kornen i mörkare partier som inte är alltför rikligt exponerade, dessa syns ju tom på 10x15 kopior direkt från negativen, och blir än värre när man scannar. Vilken programvara/scanner, etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar