Annons

Diafilm med framkallning och ramning

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik L

Ny medlem
Jag har sett att det säljs diafilm med framkallning och ramning inkluderat.

Nu undrar jag om någon har erfarenheter från detta. Vad jag förstår så ska man skicka iväg filmen, hur lång tid brukar det ta innan filmen kommer tillbaka?

Skiljer det på kvaliteten mellan olika tillverkares lab?

Det vore kul att få höra erfarenheter/åsikter i detta ämne.

/Erik L
 
Jag har köpt massor av diarullar inkl framkallning från Scandinavian Photo. Du får filmen i kartong som vanligt och med följer en Fuji fotopåse. Scandinavian "bundlar" film och framk för vissa filmer typ Sensia och ger ett bra pris.
Filmen skickar du till Fuji Ånge och får den tillbaka efter ca 5 dagar (du betalar porto åt båda hållen).

För mig har det fungerat utmärk och jag har aldrig varit missnöjd med kvaliteten. Däremot har jag varit med om dålig kvalitet på vissa mindre fotolabb i Stockholm som inte framkallar E6 lika ofta.

Prova dia - en helt anna upplevelse än papperskopior - jag lovar!

Andreas
:)
 
5 arbetsdagar?

Tar det verkligen 5 arbetsdagar för dig att få filmen från Fuji?:mad: Jag brukar alltid få filmen på 2-3 arbetsdagar. Kanske är det posten som busar. Man behöver dess utom bara betala porto åt ena hållet. portoavg=2 frimärken för brev 20-100 g.

Ibland blir det billigare att beställa filmen utan framk. och köpa till lösa fotopåsar. Att betala för ramningen tycker jag är onödigt då man aldrig använder alla 36 rutorna. Det blir billigare att rama själv. Använder själv CS-ramar, som jag tycker är enkla att arbeta med och funkar bra. :cool:
 
usch för CS-ramar. Det är ju just de man får om man beställer ramat i från Fuji i Ånge.

Köper man Kodakfilm på Scandinavian ingår en påse till Proffskopia i Jönköping som är ett proffslabb. Beställer man ramat Kodak för man bättre ramar än i från Fuji också.
Proffskopia tar tre dagar på sig, även ramat, medan Fuji tar "inom en vecka
 
Fuji har dessutom lyckats klippa sönder två bilder för mig. Men som de ändå ramade och skickade tillbaka.

Skickade mail till dem och frågade vad sysslade med. Men jag har aldrig fått svar. Så nu är det bara semesterbilderna som framkallas hos dem.

Mvh
Maverick
 
Fotohandlaren

Är man riktigt snål (jag är det) så kan man väl ge rullen och påsen till fotohandlaren, och helt slippa porto.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.