Annons

Diaduplikatorer

Produkter
(logga in för att koppla)
så här har jag gjort

Jag köpte en liten duplikatorhållare som var gjort för mitt Micronikkor 55/2,8. Sedan använde jag min diaprojektor som ljuskälla samt mina lösa färgfilter till kopieringsmaskinen, Jag använde kodak slide duplicating film där det uppges på förpackningen hur den ska filtreras. Resultatet blev bra. Priset för objektivtillsatsen då jag köpte den var 350-400 kr (vet inte vad det kostar idag, det beror väl på vad du har för objektiv) Tror inte att de kompletta duplikatorerna med inbyggda linser går att få till överkomligt pris om man vill ha kvalitet på bilderna. Kanske någon annan vet hur marknaden ser ut idag?

om du ska göra ett dia dup. så ska du nog använda Kodaks slide duplicating film, för att få så bra resultat som möjligt. Apparaten du länkade till känner jag inte till.
/Jacob vP

Hej Mårten!

Jag vet inte vad prylar du har.

Men har du en förstoringsapparat med färghuvud?
Så går det bra att placera in diat du skall duplicera i negativhållaren, skruva bort förstoringsobjektivet, rigga upp kameran med tillhörande macroobjektiv eller bälg så du kan ställa inför 1:1 Tända förstoringsapparaten och fokusera in diat.
Där kan du sedan göra massor med färgkorrigeringar med dom inbyggda filtren.
Och duplicating film är att rekommendera då den är mjukare.

Ha dè. Åke...

Nej, jag har tyvärr ingen förtstoringsapparat. Jag har tillgång till en, men den är utan färghuvud. Men jag har ett macroobjektiv som går till skala 1:1. Sen behövs det väl bara någon form av ljuskälla samt något att fästa diat i? Borde inte det funka?

Jo då Det ska funka.

Men det är viktigt att du har samma ljuskälla varje gång med samma kelvin = färgtemperatur.
annars blir resultatet olika.
Men utan filter är det nog svårt att hitta rätt färgtemeratur till ljuskällan med färgstick som följd.

Det finns dom som försöker med dagsljus som ljuskälla men där varierar ju hela tiden färgtemperaturen.

Prova med ett ljusbord som har 5,500 K.

Ha dè Åke..

Mårten,
Jag har haft en liknande apparat och skärpan blev hyfsad. Det är dock svårt att ställa in skärpan pga den låga ljusstyrkan. En sökarlupp underlättar.

Som flera redan påpekat bör du använda speciell film för diaduplikat. Vanlig diafilm ger alltför hög kontrast och risk för "konstiga" färger.

Olle skrev:
Mårten,
Jag har haft en liknande apparat och skärpan blev hyfsad. Det är dock svårt att ställa in skärpan pga den låga ljusstyrkan. En sökarlupp underlättar.

Som flera redan påpekat bör du använda speciell film för diaduplikat. Vanlig diafilm ger alltför hög kontrast och risk för "konstiga" färger.

Vad är "hyfsad" skärpa? Kunde du skicka in diora till t.ex. tävlingar utan att behöva skämmas? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar