Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaduplikator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har tidigare fotat av en del diabilder genom att på ett ganska krångligt sätt rigga upp bilderna och fota av dem med 105 mm makroobjektiv. Funkar iofs bra, men nu dök det plötsligt upp några hundra dia, mestadels monterade Kodachrome, och då började jag fundera på en smidigare lösning.

Är det någon som har tips på diaduplikator för detta ändamål? Kamerahuset jag tänker använda är ett Canon 5D Mk3 och de objektiv jag kan tänka mig är användbara är ett Sigma 105/2,8 Macro eller möjligen ett Tamron 180/3,5 Macro. dessutom har jag ett Canon 50/1,8 om det skulle vara bättre.

Som belysning funderar jag på antingen en ljusbordsapp i surfplatta eller möjligen om jag kan göra nåt fiffigt med en kabelförsedd blixt.

Ge mig tips!
 
Denna fungerar med objektiv 50-60 mm (år från början gjord för 55/2,8 micronikkor. Med ditt 50/1,8 behöver du mellanring ca 25 mm. Fungerar bra för ramade dior men du behöver blända ner till minst f/11 pga av att ramade dior ofta är lite böjda. Själv har jag funderat på att försöka montera någon form av extra glas som s.a.s planar ut diat något.
 
Denna fungerar med objektiv 50-60 mm (år från början gjord för 55/2,8 micronikkor. Med ditt 50/1,8 behöver du mellanring ca 25 mm. Fungerar bra för ramade dior men du behöver blända ner till minst f/11 pga av att ramade dior ofta är lite böjda. Själv har jag funderat på att försöka montera någon form av extra glas som s.a.s planar ut diat något.

Har mellanringar 12 mm, 20 mm och 36 mm.

Kan denna vara ett alternativ?

 
Nikon har även den nyare ES-2 lite beroende på behov. De är i grunden gjorda för Nikon ~60 mm-makron, men kan man anpassa avståndet så borde de ju gå att få till det med lite av varje.

ES-2 klarar inte hur tjocka diaramar som helst, har jag för mig att jag har sett då de då inte går i hållaren då den har en hållare för två dia och en dito för negativremsa.
 
Verkar vara precis samma princip med ett variabelt distansrör. Den du pekar på verkar kräva lite längre brännvidd bara. Jag tänkte precis lägga till att det är bra om du har en mellanmringssats så du kan justera avståndet lite (det hade du ju!). Kaiserduplikatorn verkar passa bra med ditt 105 macro så det är nog ett bättre alternativ och du lär inte behöva använda mellanringar då! Nikonduplikatorn är för kort för att du ska kunna använda längre brännvidd än 60-65 mm.

OBS: kolla så att distansröret är variabelt - är det inte det så passar endast brännvidd runt 100 mm utan att du ska får crop eller en svart ram runt bilden. Det kanske inte gör något om du ska använda ditt sigma iofs.
 
Senast ändrad:
Verkar vara precis samma princip med ett variabelt distansrör. Den du pekar på verkar kräva lite längre brännvidd bara. Jag tänkte precis lägga till att det är bra om du har en mellanmringssats så du kan justera avståndet lite (det hade du ju!). Kaiserduplikatorn verkar passa bra med ditt 105 macro så det är nog ett bättre alternativ och du lär inte behöva använda mellanringar då!

Ser att kaiserduplikatorn passar objektiv med filterdiameter antingen 52 mm eller 58 mm. Mitt 105/2,8 har filterdiameter 62 mm :(
 
Någon som vet hur mycket den typen av step-down påverkar ett macro/annat objektiv i form av vinjettering? (eller om det inte syns alls?) Står själv i tankarna på att digitalisera delar av diaarkivet men vet inte riktigt vilken kamera/objektiv jag skall använda. Har nikonvarianten ovan och skall fixa stepringar eller lämpligt objektiv (35 mm för canoncrop eller mellanringar till min olympus där jag har ett "normal".) Tänkte använda min zoom (12-100) men tror att den kommer att vinjettera för mycket? - 72 mm filtergänga.
 
Den step-down-ring som följer med borde rimligen inte ge någon vinjettering. Annars får Kaiser bakläxa.

Jag skulle nog höra med säljaren (Scandinavian Photo?) om de har någon ytterligare information från tillverkaren.
 
Nu pratade jag om 62 till 52 (som du länkade till) eller som i mitt fall med zoomen 72-52 och hur det påverkar objektiv med större diameter än duplikatorn. Tror inte tillverkaren har uppgifter på hur olika objektiv påverkas heller.
 
Jag testade en Ohnar-duplikator men jag blev aldrig riktigt nöjd med resultatet. Jag satsade på ett riktigt reprostativ och en radiostyrd blixt istället samt ett 100 mm makro och tethering mot dator med Capture One istället. Mycket dyrare men klart bättre. Det finns en trade off mellan smidighet och resultatet tyvärr.
 
Jag köpte Nikons ES-1 begagnad hos B&H för $50 och använder den tillsammans med en Canon 50/2.5 macro (som jag köpte begagnat) + 20mm mellanring. Fungerar så bra att jag sålde min Nikon Coolscan 5000. Jag brukar fota med min 6D, så runt 20MP upplösning. Jag har även testat med min Sony A7RIII men upplösning överstiger Kodachromes upplösning, så önodigt.
 
Jag köpte Nikons ES-1 begagnad hos B&H för $50 och använder den tillsammans med en Canon 50/2.5 macro (som jag köpte begagnat) + 20mm mellanring. Fungerar så bra att jag sålde min Nikon Coolscan 5000. Jag brukar fota med min 6D, så runt 20MP upplösning. Jag har även testat med min Sony A7RIII men upplösning överstiger Kodachromes upplösning, så önodigt.

Min erfarenhet också, det tillför inget egentligen med 42 Mp. Det räcker bra med 20 eller 24. Både upplösning och DR i mina diaoriginal är det som sätter gränserna. Det hela processen handlar om för mig i alla fall är att inte tappa ännu mer kvalitet i själva digitaliseringsprocessen och i många fall kan man ju t.o.m. få ut ett klart bättre slutresultat än det originalet bjudit på. Just diafotograferingen krävde en hel del av fotograferna, ISO var mycket lågt och man kunde inte tillåta sig att slarva med exponeringen det minsta. Ett stort plus är att man nu enkelt kan rätta till mycket av de eventuella missarna man gjorde för 30-40 år sedan, i efterhand.
 
Senast ändrad:
Jag har en ES-2.
Det negativa först.
- Den klarar inte GEPE 2 eller 3 mm diaramar. Pappersramar går bra. Jag har fixat till en egen släde som tar upp till 3mm.
- Släden för dia glappar så det är svårt att få släden horisontellt
- ES-2 ger ett plastikt intryck

Det positiva
- Det går mycket snabbare att fota av dia än att skanna dem i en skanner Plus Tek Optic film 7200. Upplösningen blir dessutom bättre med att fota. Plus Tek hanterar färger lite bättre med Silver Fast SE 9 utan efterbehandling vid fotografering.

Allmänt
Jag fotar med en Fuji X-T1 som är en APS-C.
Nikon AF-S Micro 40mm 2.8 G funkar bra. Fotar hela diat plus lite till i längsta läget.
Nikon AF Micro 60mm 2.8D ger en liten beskäring med ES-2 i längsta läget! Diorna blir helt fyrkantiga i o med den lilla beskärningen.
Ljuskällan är en växtlampa från Nelson Garden med 1400 lumen, 6400K o RA>=80. Det är kanske den som gör att färgerna blir lite sämre än med Plus Tek skannern.

Kanske är ett reprostativ o ljusplatta en bättre o snabbare lösning.
 
Allmänt
Jag fotar med en Fuji X-T1 som är en APS-C.
Nikon AF-S Micro 40mm 2.8 G funkar bra. Fotar hela diat plus lite till i längsta läget.
Nikon AF Micro 60mm 2.8D ger en liten beskäring med ES-2 i längsta läget!

Nikon har nog inte heller tänkt att 60 mm ska användas på APS-C för detta ändamål, så det är inte så förvånande. Däremot kanske AF-S:en ändå går ihop med ringen för AF i och med att ringen då egentligen är för lång, eftersom AF-S:en tappar en del brännvidd mot närgränsen. Arbetsavståndet vid 1:1 är alltså kortare på AF-S än på AF vid 1:1.

Tittar du på bladet som följer med så står det också att kanterna kommer att bli beskurna om man kör 60 mm på DX, vilket ju är Nikons beteckning på APS-C.
 
Kan tillägga att jag har fått bäst resultat när jag fotat mot en molnfri norrhimmel eller mot en lätt molnig/överskyvad himmel med automatisk vitbalans. Ljusbord/ipad/vit tv /lcd-skärm, går säkert bra också men är kanske inte lika ljusstark men det borde inte spela så stor roll eftersom rörelseoskärpa inte spelar roll över huvud taget med dessa adaptrar. Fotar du med raw fungerar det mesta men du kan undvika ljusrör, glödlampor och ledlampor i kombo med annan belysning.
 
Jag har också provat att fota mot himlen men det blir ofta för lite ljus för diffusorn tar bort väldigt mycket. Dessutom om det är lite moln till o från så måste man justera bländaren för varje bild vilket gör processen långsammare.
 
Tittar du på bladet som följer med så står det också att kanterna kommer att bli beskurna om man kör 60 mm på DX, vilket ju är Nikons beteckning på APS-C.

Jo jag vet.
Men med AF 60mm f/2.8D beskär den bara så mycket att de runda hörnen på pappersdiat försvinner och jag får en fyrkantig bild på min APS-C vilket jag vill ha.

Om man använder AF-S 60mm f/2.8G ED skall man använda en kortare ring. Då får man troligtvis med hela diat på en APS-C om man i stället har den längre ringen. Detta har jag inte provat. Har någon annan gjort det?
 
Ja, det fungerar inte eftersom kameran inte hittar fokus eftersom fokusplanet hamnar för långt fram. Med APS-C behöver du ha ett objektiv med kortare brännvidd (ca 35 mm ). Jag provade med min normalzoom + mellanring och det gick bra. Tyvärr var det objektivet inte så skarpt som jag önskade (kitobjektiv)
 
Ja, det fungerar inte eftersom kameran inte hittar fokus eftersom fokusplanet hamnar för långt fram. Med APS-C behöver du ha ett objektiv med kortare brännvidd (ca 35 mm ). Jag provade med min normalzoom + mellanring och det gick bra. Tyvärr var det objektivet inte så skarpt som jag önskade (kitobjektiv)
Obegripligt svar med tanke på att ES-2 inte innehåller några linser och AF-S 60/2,8G kan fokusera på oändligheten. Ringen ifråga är en olika lång adapterring som sätts mellan objektivets filtergänga och själva ES-2. På 40:an så skruvas ES-2 direkt i filtergängan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.