Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diabilder i plastfickor

Produkter
(logga in för att koppla)

litzen

Medlem
Tidigare förvarade jag min bilder i Reflectas CS-magasin, men har nu gått över till att förvara bilderna i plastmappar. Man får in ca 500 bilder i en normal A4-pärm.
Enligt tidigare diskussioner är det inte bra att ha bilderna i glasade ramar för att de kan mögla.
Är det samma problem när man har bilderna i plastfickor?

Det har funkat för mig

Jag har haft dior i plastfickor liggande sedan 60-talet och de ser ut som om de är nya. Inte har de legat svalt heller, möjligtvis mörkt..
Vet inte vad det är för fickor

Diabilder möglar ju inte på grund av att dom är monterade med glas, utan på grund av att dom förvaras i dålig miljö, glasade eller ej!

Vissa plaster innehåller mjukgörare. Somliga påstår att mjukgörarna är skadliga för bilderna. Jag har haft bilder i sådana plastfickor i ca 10 år och ser ingen effekt ännu iaf.

Vill man gardera sig så väljer man plast utan mjukgörare. Såna plastfickor är lite styvare och går lättare sönder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar