ANNONS
Annons

Diabild

Produkter
(logga in för att koppla)

MarcusO

Ny medlem
Hej!

Jag har under min semester, av misstag, använt filmrullar som framkallas som diabilder. Eftersom jag inte uptäckte det förrän jag använt dom så undrar jag hur jag ska bära mig åt för att få dom till pappersform. Jag är totalt okunnig när det gäller detta område så jag är tacksam för svar.

\Marcus

Du skriver litet i gåtor men jag antar att eftersom "filmen framkallas som diafilm" så ÄR det diafilm och skall framkallas som sådan, Prova inget annat för då har du ställt till det för dig!!!
Nåväl, när du har dina diabilder så ber du i fotoaffären att de gör papperskopior av dem. Det blir litet dyrare men är ett standardförfarande som funnits i många år.
Alternativet är att scannar in dem/låter göra det och begär papperskopior av de digitala bilderna.
Det är alltså inget bekymmer.
Men allra bäst resultat får du ju om du monterar bilderna i ram (eller begär att få det gjort vid framkallningen) och sedan visar bilderna med projektor på duk. V ä l d i g t överlägset papperskopiorna...;-)).
Men då skall förstås projektor och duk till.....
Lycka till
Us

Hej!

Tack for svaret. Jo, det var diafilm jag fotat med. Har redan framkallat dem och har fatt dem med ram. Egentligen sa vill jag ha dem i digital form, men jag trodde att jag da var tvungen att forst fixa dem till pappersform och sedan scanna in dem, men det gar alltsa att scanna in dem direkt?

\Marcus

Marcus, du får det bästa resultatet om du scannar direkt från diabilden. För detta finns speciella scannrar som tar dia- och negativfilm. Så gör jag med alla bilder jag lägger upp på fotosidan. /Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar