Annons

Dia till papperskopia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Crook

Avslutat medlemskap
Hej,

Det var ett tag sedan jag körde med dia, men har fått önskemål att ordna ett antal förstoringar av några diabilder jag har.
har hört att det inte blir bra resultat av det. Är det bättre att scanna in dian och sedan skriva ut den? Känns som kvalitéts förlust att gå den vägen??

tack!

crooken

Det är nog det billigaste, förut var det ju Cibachrome man körde, vet inte hur det funkar idag eller vad dom kallar det. Men resultat tror jag bli bra vilket som om du bara har en bra scanner. Jag skulle inte tveka att skriva ut mina scannade dior i A4 eller kanske A3 för vissa.

Negativfilmen scannad är en annan femma för att kornen blir värre tycker jag.

Lättare bra med scannade bilder

Jag har tidigare jobbat en del med att ta fram kopior manuellt från dia (Cibachromeprocess). Jag tycket att det är mycket lättare att få ett betydligt bättre resultat med scannade diabilder antingen med bläckstråleutskrift eller beställda via nätet på en Frontiermaskin. Dessutom är det ju betydligt billigare att beställa en A4 för 30 spänn som är färdigredigerad och justerad i ett bildbehandlingsprogram än att lägga en helkväll + 4-5 cibakopior för att få rätt resultat (för att inte tala för att beställa en manuellt kopierad kopia som kostar en del). Beställ en Minoltascanner för några tusingar och du sparar in kostnaden på inte alltför många kopior.

Jag skannar mina diabilder i diabildskanner som t ex Minoltas dualscan III och sedan bearbetar jag bilderna vidare i PS för att sedan skicka dem till fotolab som skriver ut dem från bildfiler i lämplig storlek. Jag har med denna metod full kontroll över processen och kan rätta till de färgfel som jag oftast har bilderna med tanke påatt jag inte har använt färgkorrigeringsfilter. Tidsödand eför större volymer men för enstaka bilder kan man göra några per kväll. Bifogat exempel på diabild från 1989 som skannats. Finns i större upplaga i portföljen.

Bilagor

• järrnvägsmuseet1989-göta-a01b.jpg
    järrnvägsmuseet1989-göta-a01b.jpg
    38.2 KB · Visningar: 400
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar