Själv så använder jag bara diafilm. Jag fotar oftast i studio med studioblixtar där jag mäter ljuset och på så sätt får en korrekt exponering. Det är sant att man som fotograf är lite begränsad när man använder diafilm, då diafilm är känslig mot över och underexponering. Jag har överexponerat Fuji 64T med två steg med gott resultat. Mer än två steg klarar nog inte en diafilm. När jag ska fota en bild så brukar jag ta några bilder med den korrekta exponeringen och överexponera några tagningar med 1 steg, 1½ steg och 2 steg. Jag får nu fyra olika ljusvarianter på bilden. En av dessa är jag oftast nöjd med.
När det gäller framkallning så lämnar jag in filmerna oss Prolab i Stockholm. Det jag gillar med diafilm är att jag får en färdig bild i handen, till skillnad mot negfilm där kopieringen kan variera från lab till lab. Jag tycker också att diafilm har ett djup som negfilm saknar, finare färger, bättre skärpa. Men detta är som sagt ett personligt tycke.
Diafilmer som jag använder:
Fuji Provia 100F: Mycket trevlig film. Finkornig. Rätt så neutral i färgerna men ända lite kraft i dom. Filmen passar till porträtt, landskap mm. Jag använder denna film till det mesta.
Fuji Velvia: Om du ska fota landskap, skog, natur och så är denna film det ända valet tycker jag. Den ger väldigt fina färger och fint korn.
Kodak VS: En finkornig färgstark film som gör att färgerna verkligen glöder på ljusbordet. Den passar nog inte så bra till porträtt men till mycket annat.
Enda sättet är att testa själv. Om jag var dig så skulle jag först prova Fuji Provia 100F.
Men skulle jag fota ute på stan, på en fotbollsmatch, en konsert eller vid något liknande tillfälle som har svåra ljusförhållanden, så skulle jag använda negfilm för då har jag mer spelrum. Men eftersom jag fotar i studio och kontrollerar ljuset så känner jag att jag inte behöver något större spelrum.
Jag har alltid fotat med diafilm och trivs med det. Det här ämnet är nog den frågan som frågas mest inom fotografi... neg eller dia, vilket är bäst? Känns tröttsamt... inget illa mot dig berga.
Lycka till!
Vad långt det blev. Nu ska jag gå och kolla på Aliens på DVD....när science-fiction är som bäst
MvH Eric