Annons

Dia->Fel framkallning->Dia

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleCurious

Aktiv medlem
Jag lämnade in min dia-film för framkallning för ett tag sedan, men de framkallade av misstag filmen som neg. färgfilm (C41). Därmed fick jag pappers-kopior, vilket jag inte ville ha så jag reklamerade det.

Min tanke var då att allt var förstört då dia-filmen hade gått igenom fel framkallningsprocess.

När jag skulle hämta ut mina erstättningsfilm för den förstörda filmen, så fick jag förrutom papperskopiorna och de förstörda dia-filmen en rätt framkallad dia som dessutom var inramade.

Min fråga är hur gör de för att fixa en ny dia-film utifrån den "förstörda" diafilmen? Har mina aningar om hur det går till, men överlåter det till er att berätta hur det går till! :)
 
Du fick alltså ingen film alls i retur när du fick dina kopior? Det låter ju mysko.

Tror du inte att det är så enkelt att de soppade filmen korrekt men missuppfattade beställningen och trodde du ville ha kopior också? Var det ett digitallabb så är det ju mycket möjligt. Då kan de ju framställa kopior från diafilm lika enkelt som från negativ.

Om det är så att de soppade filmen i C41 så lär det inte finnas någon återvändo. De kan ju förstås ha fotograferat av negativen på en speciell kopieringsfilm för att framställa dior, men att göra det med korrekta färger från en vändframkallad E6-film torde vara omöjligt.
 
När jag skulle hämta ut de framkallade dia-bilderna första gången så fick jag både pappers-kopior och de "förstörda" dia-bilderna. När jag reklamerade det returnerade jag allt.

När jag skulle hämta det den andra gången så fick jag alltså också med korrekta dia-bilder. Dock var dessa ganska grovkorninga...
 
Jo...men på något sätt har de ju fixat till färgerna så att de blev rätt. Att framkalla dia i en C41-process blir ju en hel del konstiga färger även på pappers-kopierna.

Min teori är att de skannade in de "förstörda" dia-bilderna i datorn och mixtrade med färgerna och sedan på något sätt fått över det på dia-film igen...!?
 
Det går att framkalla om en c-41 soppad dia till transparant dia...jag vet inte hur, jag vet bara att det går.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.