Hej, jag undersökte samma fråga för ett tag sedan, det här fick jag fram:
Jag vet inte vad du refererar till när du säger den tunga kassetten, menar du filmhållaren som tar två blad? Det bästa är att plocka upp några tomma filmaskar och lägga bladen i dom och sedan skicka iväg det till framkallning. De flesta städer saknar labb som tar bladfilm. Jag klev upp på Prolabbet och bad att få några tomma filmkartonger och det gick bra.
Det är dock ganska dyrt med framkallningen, Prolabbet tar som minst 31 kr stycket ex moms, och mer om du vill att de ska gå snabbare. Det är lika mycket som för en rulle 135 eller 120.
En hel del människor framkallar bladen själva i Jobo-processorer. Tetenal har ett 3-badskit som visst ska vara bra. Annars finns det 6-badskit också. Jobo eller något liknande är nästan ett måste för att få konsistent framkallning i och med temperaturkänsligheten.
Det är lite bök alltså, och det kostar även en del. För egen del har jag hitintills kört med filmbakstycke för rullfilm när jag fotar med färg. De finns i flera format 6*7, 6*9 och 6*12. rullfilm finns det gott om och desto fler labb som kan framkalla dem. Kvalitetsskillnaden mellan 6*9 och 9*12 (4*5) är inte så fasligt stor. Alla bilder på rullen får samma framkallning, men det kanske man kan leva med.
Svart-vitt är en annan femma i och med att halva nöjet då är att ge varje negativ sin egen framkallning beroende på kontrast och motiv.
/Erik