Annons

Detaljgranskning av bild i Nikon D70's display

Produkter
(logga in för att koppla)

ahd

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som saknar att på Nikon D70 kunna zooma in i en redan tagen bild i mer än en nivå.

Jag provade en kompis Canon 300D och där finns möjligheten att zooma in bra långt i bilden för att kontrollera exempelvis skärpa. I min gamla olympus C3000 gick det i ett par tre nivåer.

Är det någon som vet varför inte D70:n klarar det när den är så fenomenalt bra på så mycket annat. Handlar det om beräkningskapacitet i processorn eller bara en sak som inte implementerats?
 
Har du slarvläst manualen? Jag har inte kameran framför mig nu men du använder en av funktionsknapparna till vänster om LCD:n tillsammans med "vridratt" dvs. den som du snurrar med tummen. Du kommer att få fram en röd ram som markerar det som ska zoomas. Du kan även flytta denna ram mha. 4-vägs väljaren.
 
Jag har haft stort problem med det idag, men din fråga fick mig att prova lite.

Om man trycker in först Qual-knappen och därefter ISO-knappen kan du använda tumhjulet för att zooma in.

Edit: Jörgen, du var snabb.
Som vanligt med Nikon är det mesta naturligt, men det syns faktiskt en ISO-symbol (plus-tecken) när man tittar på bilder så det går att lista ut utan manual.
 
Senast ändrad:
Tack för det,

...och jag som läst manualen flera gånger - men uppenbarligen missat "tumhjulets" funktion i detta läge - men panoreringen hade jag koll på i alla fall.

Jag tackar er bägge för den snabba responsenen!

;-) Anders
 
hmm jag har för mig att dom har satt dit ikoner när du trycker på förstoringsglaset tillochmed,
så säger kameran att du kan trycka tumnagel+scrollhjul för att få se mer...

Men som sagtvar så ere alltid nån först... :p

Lycka till! :)


Mvh Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.