Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Det ultimata objektivet?
- Trådstartare foto-ella
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
24 mm är ju väldigt nära det du redan har, zoomens 28 mm. Ska du plåta hus är det nog bra med lite mer vidvinkel -- och zoom är väldigt praktiskt.Så, är Canon EF 24mm f/2.8 något att rekomendera? Någon som har erfarenhet av den?
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Något som jag inte har tänkt på är: Vad är egentligen skillnaden på ett zoomobjektiv och ett fast objektiv? Kan man zooma med ett fast objektiv?
men du har ju ett fast objektiv och ett zoomobjektiv ser jag. Skojar du med oss eller har du inte märkt någon skillnad?
foto-ella
Avslutat medlemskap
24 mm är ju väldigt nära det du redan har, zoomens 28 mm. Ska du plåta hus är det nog bra med lite mer vidvinkel -- och zoom är väldigt praktiskt.
Zoom känns inte så nödvändig för mig egentligen eftersom jag redan har ett zoomobjektiv. Har kommit fram till att jag vill kunna fota stora saker (t.ex ett träd) fast jag står relativt nära. Men det är väl det som kallas vidvinkel?
Vilket vidvinkelobjektiv skulle du rekomendera?
foto-ella
Avslutat medlemskap
men du har ju ett fast objektiv och ett zoomobjektiv ser jag. Skojar du med oss eller har du inte märkt någon skillnad?
Som sagt... väldigt okunnig och ibland tänker jag inte så långt =/ Självklara saker är inte alltid så självklara för mig, men sen när jag väl kommer på det så blir det som "well, duh". Förlåt för min dumma fråga. Insåg sedan att den var det.
bengt-re
Aktiv medlem
Ja, om man bara vill ha "porträtt" på enstaka individer är det ju så. Men ibland kanske man vill ha med lite miljö eller beteende eller flera individer eller... Då är det bra att kunna ändra utsnitt på ett smidigt sätt. (Det finns givetvis andra sätt än zoom, t ex att ha flera kameror.)
Ja, flera hus är smidigt, men kanske mest ett råd till den som redan har några hus - och den som har det har nog redan listat ut det
300 med 1,4TC på APS-C huset och 70-200 på FF huset tänkte jag köra i vår, men får se om det fungerar - prylarna finns, lusten finns, men snön hindrar mig ifrån att testa tanken i praktiken...
johol903
Ny medlem
Allt beror förstås på budget, men ett 300/F4 objektiv är hyfsat ljusstark och inte allt för dyrt. Med 1,4 converter och på APS-C blir det ca 670/F5,6 vilket kanske inte är så ljusstark men räcker långt!
För vidvinkel så rekommenderar jag Tamrons 10-24 som inte är allt för dyrt och presterar tillräckligt bra för de flesta fall. Faktum är att det är det objektiv som numer sitter mest på min kamera!
För vidvinkel så rekommenderar jag Tamrons 10-24 som inte är allt för dyrt och presterar tillräckligt bra för de flesta fall. Faktum är att det är det objektiv som numer sitter mest på min kamera!
perstromgren
Aktiv medlem
Jag tror att frågeställaren har missat något fundamentalt, trots allt.
Brännvidden på ett objektiv bestämmer "hur mycket man får med" och "hur nära man kommer". Om man kan varierar brännvidden på ett objektiv kallas det att "zooma". (Exakt samma funktion får man om byter mellan fast objektiv med olika brännvidd.) Problemet är att de flesta nybörjare bara tror att "zooma" innebär att komma närmare. Det finns zoomobjektiv som man inte alls kommer närmare med!
Om du tycker att du får med för lite om ställer ditt objketiv på 28mm, behöver du ett objektiv som har kortare brännvidd. Ett exempel är en så kallad vidvinkelzoom på kanske 10-20mm.
Om du inte kommer tillräckligt nära med objektivet ställt på 135mm behöver du ett objketiv med längre brännvidd, t.ex. fast 300 mm eller zoom 70-300mm.
Per.
Brännvidden på ett objektiv bestämmer "hur mycket man får med" och "hur nära man kommer". Om man kan varierar brännvidden på ett objektiv kallas det att "zooma". (Exakt samma funktion får man om byter mellan fast objektiv med olika brännvidd.) Problemet är att de flesta nybörjare bara tror att "zooma" innebär att komma närmare. Det finns zoomobjektiv som man inte alls kommer närmare med!
Om du tycker att du får med för lite om ställer ditt objketiv på 28mm, behöver du ett objektiv som har kortare brännvidd. Ett exempel är en så kallad vidvinkelzoom på kanske 10-20mm.
Om du inte kommer tillräckligt nära med objektivet ställt på 135mm behöver du ett objketiv med längre brännvidd, t.ex. fast 300 mm eller zoom 70-300mm.
Per.
Shabbadang
Aktiv medlem
Det jag menade var: Hm, det har jag inte ens tänkt på, när jag läste i ett inlägg ovanför. ;P
Okej. Då kanske det helt enkelt är ett fast objektiv jag vill ha. Något med bra närgräns.
Hej Ella,
Man kan säga så här: ett zoomobjektiv ersätter flera fasta objektiv, men är oftast dyrare än säg, två fasta – om du ska ha samma ljusstyrka och kvalitet som de fasta objektiven. Däremot går det bra att hitta zoomobjektiv som inte är så ljusstarka, som inte kostar så mycket, och då kan du tjäna en slant på att köpa zoom, men får inte samma kvalitet som med två fasta objektiv.
Om du vill ha något att börja med så skaffa för all del en eller två zoomar. Så småningom kommer du att veta bättre vad du vill ha.
Det låter som om ett 70-300 mm skulle kunna vara något för dig. Och sedan kanske en vidvinkelzoom på 18-70 eller liknande. Det bör du kunna hitta begagnat för runt 8000 tillsammans.
Det andra alternativet är att satsa på några fasta objektiv: 35 mm (normal), 85 mm (kort tele) och ett 300 mm (halvlångt tele). Där är det det fasta 300 mm som kostar mest (8000-10000 beg.) medan de andra kan du få för några tusenlappar stycket begagnade.
Svårt att råda dig om du inte vet riktigt vad du ska ha dem till, men du går aldrig fel om du köper fasta objektiv, de är alltid av hög kvalitet och du kan ha dem hela livet. Själv har jag nästan slutat med zoomar och fotar nästan uteslutande med fasta. Har dock en vidvinkelzoom 12-24 mm, men har byggt upp samlingen under några år.
Edit: Ser nu att du har ett 28-135 mm redan. Det är kanske mest lämpat för fullformatskameror eftersom du inte har särskilt mycket vidvinkel där. Men om du vill behålla det så köp för all del ett fast 300 mm f/4. Det kompletterar ditt tidigare objektiv bra. Annars sälj det och köp två zoomar enligt ovan. Eller så börjar du samla på fasta objektiv nu och säljer din zoom när du har täckt upp de brännvidder du vill ha.
Walle
Aktiv medlem
Okej. Tack för svaret.
Nya frågor dyker upp hela tiden: Vad är skillnanden mellan att ha ett t.ex 20mm och ett 100mm?
Tamron har ett mycket bra verktyg för att förstå vilket utsnitt olika brännvidder ger. http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php
Klicka på "digital" under den stora bilden, sedan väljer du brännvidd med den lilla blåa pilen under "brännviddsskalan". Du kan även välja ett specifikt objektiv ur tamrons serie för att se vilka utsnitt just de brännvidderna ger.
canic
Aktiv medlem
Inga ultimata svar
Tittade på din profil och hittade flera riktigt bra bilder och såg att det egentligen är konst som intresserar dig. Det gör att jag för att förklara varför det inte går att svara på din fråga tar ett annat exempel.
Jag frågar dig: Vad ska jag köpa för pensel, vill kunna måla akvarell, olja, acryl och i sommar ska jag måla huset.
Eller
Tycker om att vandra i fjällen, gå på isen, vada i forsar och dansa på bal, vilken sko ska jag köpa.
Köp till en vidvinkel och ett tele i 300 mm trakten så blir det där bra.
/nic
Tittade på din profil och hittade flera riktigt bra bilder och såg att det egentligen är konst som intresserar dig. Det gör att jag för att förklara varför det inte går att svara på din fråga tar ett annat exempel.
Jag frågar dig: Vad ska jag köpa för pensel, vill kunna måla akvarell, olja, acryl och i sommar ska jag måla huset.
Eller
Tycker om att vandra i fjällen, gå på isen, vada i forsar och dansa på bal, vilken sko ska jag köpa.
Köp till en vidvinkel och ett tele i 300 mm trakten så blir det där bra.
/nic